Hoe voert u een vroegsignaleringsgesprek? (shv module 9)

Hoe voert u een vroegsignaleringsgesprek? (shv module 9)

Verdieping
SHV Cursus op locatie
In bedrijf
Hotel Veenendaal

In deze cursus krijgt u handvatten om een professioneel vroegsignaleringsgesprek te voeren. Daarbij is er volop ruimte om eigen casuïstiek in te brengen.

Voor de meeste mensen met serieuze geldzorgen is het een hele stap om hulp te vragen. Onderzoeken laten zien dat mensen met problematische schulden al snel vijf jaar wachten voordat ze om hulp vragen. Schaamte, onbekendheid en angst voor afwijzing maken dat mensen niet snel over financiële zorgen beginnen.

Hoe opent u het gesprek?
In deze dynamiek helpt het mensen die met schulden worstelen als anderen het gesprek met hen openen. Maar hoe opent u zo’n gesprek? Die vraag speelt bij tal van professionals. Bij de schuldhulpverlener die invulling geeft aan gemeentelijke vroegsignalering, bij de huisarts die vermoedt dat de aanhoudende gezondheidsklachten wortelen in geldzorgen of bij de werkgever die constateert dat mensen wel erg vaak ziek zijn terwijl er geen duidelijk verhaal is.

In deze cursus leert u hoe u een gesprek opent met iemand bij wie u financiële problemen vermoedt en/of van wie u vooraf niet weet of diegene het er met u over wil hebben.

Waarom een vroegsignaleringsgesprek?
Het doel van een vroegsignaleringsgesprek is om te verkennen wat er speelt en als mensen hulp nodig hebben om die aan te bieden. De ervaring leert dat buitenstaanders vaak eerder door hebben dat er (professionele) hulp nodig is dan de mensen die worstelen met schulden. In dat licht heeft een goed vroegsignaleringsgesprek een aantal kenmerken.

Kenmerken van een professioneel vroegsignaleringsgesprek
Om te beginnen voelt de ander zich niet overvallen (terwijl dat feitelijk misschien wel is wat er gebeurt), voelt zich niet beoordeeld of afgewezen en niet onder druk gezet om hulp te accepteren. In deze warme context wordt de ander uitgenodigd om te overwegen wat er speelt en wat (professionele) hulp daarbij kan betekenen. Door de ander vooral uit te nodigen de eigen situatie te doordenken groeit de kans dat iemand in wil stappen op hulp en ook daadwerkelijk in actie komt.

Onderwerpen die centraal staan zijn:

  • Hoe opent u een gesprek? Wat zijn daarbij verschillen aan de deur of aan de telefoon?
  • Hoe opent u een gesprek als u iemand al wel kent en hoe als u iemand nog niet kent?
  • Hoe doorbreekt u zaken zoals schaamte, weerstand of wantrouwen?
  • Hoe bepaalt u of de ander al klaar is voor een hulpaanbod?
  • Wat doet u als de ander de ernst van de situatie nog niet inziet?
  • Wat doet u als iemand niet wil praten vanwege teleurstellende ervaringen in het verleden?

Wat weet en kunt u na afloop van deze cursusmodule?

  • De kenmerken van een ontlokkend vroegsignaleringsgesprek
  • Handvatten om een dergelijk gesprek te voeren
  • Inzicht in de strategische vragen die er onder een vroegsignaleringsgesprek liggen

Deze cursus is ook onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening

Programma
-
-
  • Verkenning van veelvoorkomende reacties op een vroegsignaleringsgesprek en verklaring van wat daar onder ligt
  • Verkenning van de doelen van vroegsignalering
  • Leren wat ijsbrekers zijn om het gesprek te openen
  • Do’s en dont’s om echt met de ander in gesprek te komen
-
  • Wat maakt iemand ontvankelijk om naar een ander te luisteren?
  • Hoe zorgt u ervoor dat u in een gesprek de ander ruimte geeft (zodat hij of zij zich niet onder druk gezet voelt)?
  • Hoe geeft u oprechte interesse zonder dat het gesprek enorm uitloopt?
  • Hoe stelt u kaders en geeft u informatie op een beknopte manier?
-
-
  • Leren welke verschillende fasen van motivatie er zijn
  • Leren waarom het belangrijk is om vanaf het eerste moment in te schatten in welke fase iemand zit
  • Leren hoe u zo aansluit dat u de grootste kans bij de ander hebt dat deze de hulp aangrijpt
-
-
  • Omgaan met weerstand
  • Welke opties u hebt als iemand het probleem nog niet/onvoldoende ziet
  • Omgaan met teleurstellende ervaringen uit het verleden
Sprekers
Bestemd voor

Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):
Iedereen die probeert om een gesprek over schulden aan te gaan en die u wilt verwijzen naar schuldhulpverlening. Medewerkers van:

  • Schuldhulpverlening
  • Wijkteams
  • Woningcorporaties
  • Werkgevers in gesprek met werknemers
  • Medische professionals: artsen, POH-ers, fysiotherapeuten
  • Arbeidsdeskundigen, jobcoaches
  • Jeugdhulpverlening
  • Reclassering
  • Sociaal Raadslieden
Data & Locatie
Hotel Veenendaal
Hotel Veenendaal

Bastion 73
Veenendaal 3905 NJ
Nederland

info@veenendaal.valk.com

Routebeschrijving auto:
U kunt gratis parkeren in de ruime parkeergarage van Hotel Veenendaal.
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal

Hotel Veenendaal is direct gelegen aan de A12.
Op de A12 neemt u afslag 23, Veenendaal-West.

Vanuit Utrecht slaat u onderaan de snelweg linksaf.
Bij de eerste verkeerslichten voorbij McDonalds gaat u rechtsaf, de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.

Vanuit Arnhem gaat u onderaan de snelweg rechtdoor de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.

U kunt parkeren in de parkeergarage bij Hotel Veenendaal.

Routebeschrijving met de trein, vanaf station Veenendaal-De Klomp is het ongeveer 10 minuten lopen:
U stapt uit bij station Veenendaal-De Klomp
Loop in westelijke richting op de Rondweg De Klomp/Stationsweg richting Veenendaalseweg
Sla links af bij de Veenendaalseweg
Sla rechts af bij de Jufferswijk
Sla links af bij de Lunet
Sla links af bij Bastion
Hotel Veenendaal zal zich rechts van u bevinden.

Voor nieuws over wegwerkzaamheden adviseren wij u om de website www.vananaarbeter.nl te raadplegen voor uw optimale routeplanning.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 375,00 excl. BTW per persoon.

Volumekorting
De Verdiepingscursus bestaat uit 12 modules. Wilt u meer modules volgen en/of meer collega’s inschrijven? Bij afname van meerdere deelnemersplaatsen ontvangt u korting.
Per extra deelnemersplaats ontvangt u de volgende korting (per plaats):
€ 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
€ 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen
De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer modules en/of collega’s uit dezelfde organisatie.

NBBI-leden
Voor NBBI-leden is een speciale korting actief, u kunt hiervoor mailen naar klantenservice@kerckebosch.nl

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.