Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 8)
Een motiverende gespreksbenadering verbetert het contact met je cliënt en verkleint weerstand. Hiermee leg je de basis voor de acceptatie van hulp en minder uitval uit het (schuld)hulpverleningstraject.
Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 12 verschillende modules (kennis en vaardigheden). Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen ontvangt u een aantrekkelijke korting.
Lees hier meer over andere modules en kortingen >
Over deze module
Werken aan gedrag, ook met weinig tijd
Soms ervaar je als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, budgetbegeleider,
beschermingsbewindvoerder) helemaal geen tijd en ruimte om aan gedragsverandering te werken. Je hebt misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt en moet in die tijd veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen of juist acties uitvoeren. Met name bij beperkte tijd kun je druk ervaren en dit kan leiden tot weerstand in je contact. Juist dan kan een motiverende benadering veel bijdragen aan een goed gesprek, waarin het je lukt om met weerstand om te gaan en het gesprek weer vlot te trekken. De basis voor een motiverende benadering is motiverende gespreksvoering.
Motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt
Door in je werk de motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt te nemen, verbeter je het contact met de cliënt en verklein je de kans op weerstand. Je legt hiermee ook de basis voor de acceptatie van hulp en je vermindert uitval. Een motiverende gespreksbenadering kan ook ingezet worden als jouw werk niet specifiek gericht is op gedragsverandering.
Een motiverende gespreksbenadering zorgt ervoor dat je:
- Minder met weerstanden te maken krijgt
- Sneller je informatie boven tafel krijgt
- Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
- Zelf niet gefrustreerd raakt
- Uit het welles-nietes blijft
Door het volgen van deze cursus leer je:
- Hoe je weerstand kan voorkomen en (beter) kunt omgaan met weerstand als deze toch ontstaat
- Wat de invloed is van de houding en visie van de hulpverlener op het gesprek met de cliënt
- Hoe een motiverende benadering kan bijdragen aan effectieve gespreksvoering en meer eigenaarschap bij de cliënt
- Hoe je met cliënten om kunt gaan die steeds ja-maar zeggen waardoor je niet verder komt
Marieke Philip
TrajectbegeleiderGemeente Utrecht
Ik vond het een hele prettige bijeenkomst. Leuke docenten, heb me nog nooit zo op mijn gemak gevoeld in een cursus over gesprekstechnieken. De locatie was perfect, makkelijk bereikbaar en het eten en drinken was fantastisch verzorgd.
Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):
- Schuldhulpverlening bij gemeenten
- Bureaus Schuldhulpverlening
- Beschermingsbewindvoerders
- Bureaus voor inkomensbeheer
- Financieel maatwerk consulenten
- Kredietbanken
- Sociaal Raadslieden
- Vroegsignalering bij gemeenten, woningcorporaties, zorgverzekeraars, energiebedrijven e.v.
- Wsnp-bewindvoerders
Marieke Philip
TrajectbegeleiderGemeente Utrecht
Ik vond het een hele prettige bijeenkomst. Leuke docenten, heb me nog nooit zo op mijn gemak gevoeld in een cursus over gesprekstechnieken. De locatie was perfect, makkelijk bereikbaar en het eten en drinken was fantastisch verzorgd.
Miranda Zegers
Sociaal raadsvrouwStichting de Kern
Laagdrempelig. Leuke speelse manier van kennismaken en opdrachten doen. Veel interactie.
Lisette Dekkers
SchuldhulpverlenerGemeente Deventer
Heel leerzaam en goed toe te passen binnen mijn werk.
Bastion 73
Veenendaal 3905 NJ
Nederland
Routebeschrijving auto:
U kunt gratis parkeren in de ruime parkeergarage van Hotel Veenendaal.
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Hotel Veenendaal is direct gelegen aan de A12.
Op de A12 neemt u afslag 23, Veenendaal-West.
Vanuit Utrecht slaat u onderaan de snelweg linksaf.
Bij de eerste verkeerslichten voorbij McDonalds gaat u rechtsaf, de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.
Vanuit Arnhem gaat u onderaan de snelweg rechtdoor de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.
U kunt parkeren in de parkeergarage bij Hotel Veenendaal.
Routebeschrijving met de trein, vanaf station Veenendaal-De Klomp is het ongeveer 10 minuten lopen:
U stapt uit bij station Veenendaal-De Klomp
Loop in westelijke richting op de Rondweg De Klomp/Stationsweg richting Veenendaalseweg
Sla links af bij de Veenendaalseweg
Sla rechts af bij de Jufferswijk
Sla links af bij de Lunet
Sla links af bij Bastion
Hotel Veenendaal zal zich rechts van u bevinden.
Voor nieuws over wegwerkzaamheden adviseren wij u om de website www.vananaarbeter.nl te raadplegen voor uw optimale routeplanning.
Deelnemerstarief
€ 395,00 excl. BTW per persoon.
Volumekorting
Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 12 verschillende modules. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen ontvangt u een aantrekkelijke korting.
Per extra deelnemersplaats ontvangt u per plaats:
- € 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
- € 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen
De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer modules en/of collega’s uit dezelfde organisatie. U ontvangt één factuur voor alle deelnemers.
Lees meer over alle modules en kortingen op de speciale actiepagina >
Annulering
Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.