Omgaan met cultuurverschillen in de letselschaderegeling

Omgaan met cultuurverschillen in de letselschaderegeling

Cursus op locatie
In bedrijf
Exclusieve bijeenkomst, maximaal 16 deelnemers
Van der Valk Hotel Veenendaal

In letselschadezaken kan het verschil tussen een succesvolle afhandeling en miscommunicatie soms afhangen van het vermogen om culturele verschillen te herkennen en daar adequaat op in te spelen. Elke cultuur kent eigen normen en waarden, die van invloed kunnen zijn op het gedrag en de verwachtingen van slachtoffers. Het herkennen van deze nuances helpt niet alleen om het gedrag van cliënten beter te interpreteren, maar ook om aan hun verwachtingen te voldoen en het afhandelingsproces soepeler te laten verlopen.

In deze cursus leggen Kader Çelik en Mehmet E. Simsek de nadruk op de cruciale rol van interculturele competenties in de letselschadebranche. Er wordt aandacht besteed aan de culturele gevoeligheden die kunnen spelen en hoe deze kwesties de dynamiek tussen u en uw cliënt beïnvloeden. Het versterken van uw eigen interculturele vaardigheden zorgt ervoor dat u effectiever kunt communiceren met cliënten uit verschillende achtergronden en zich hierdoor beter kunt richten op de unieke persoon tegenover u.

Advocaat en docent Kader Çelik is gespecialiseerd in letselschade en heeft door haar jarenlange praktijkervaring uitgebreid gewerkt met cliënten uit diverse culturele achtergronden. In deze cursus deelt zij haar waardevolle kennis en ervaring over hoe interculturele communicatie effectief kan worden toegepast binnen de letselschadebranche.

Mehmet E. Simsek is toegepast psycholoog met een specialisatie in diversiteit, gelijke kansen en inclusie. Hij verzorgt al geruime tijd landelijk lezingen, trainingen en cursussen op het gebied van interculturele communicatie en cultuursensitief werken. Daarnaast leidt hij diverse maatschappelijke projecten die gericht zijn op het bevorderen van wederzijdse integratie.

Wil jij als professional jouw kennis uitbreiden en leren hoe je interculturele aspecten beter kunt integreren in jouw werk? Schrijf je dan nu in voor onze cursus en versterk je vaardigheden om effectief en empathisch om te gaan met cliënten uit diverse culturen.

Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kunt u:

  • Effectief interculturele communicatie toepassen in letselschadezaken door culturele verschillen te herkennen en hier adequaat op in te spelen.
  • Omgaan met uiteenlopende normen en waarden van cliënten, en begrijpen hoe deze van invloed kunnen zijn op hun gedrag en verwachtingen.
  • Drie handelingsstrategieën toepassen bij situaties waarin culturele dilemma’s, wrijvingen of botsingen ontstaan.
  • Zich beter bewust worden van en reflecteren op eigen cognitieve fouten en heeft u geleerd hoe deze de interactie met cliënten uit verschillende culturele achtergronden kunnen beïnvloeden.
  • Inzicht krijgen in verschillende culturele dimensies en deze kennis toepassen om effectiever te communiceren
Accreditatie/PE-punten

NOvA 3.00 punten

Nederlandse Orde van Advocaten

2 punten juridisch en 1 punt niet juridisch

NIVRE (op aanvraag)

Deze punten worden (bij voldoende belangstelling) op verzoek aangevraagd.

Programma
-
-

Door middel van storytelling wordt uitgelegd wat perceptie is en hoe je dezelfde situatie vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken.

-

Als eerste oefening richten de deelnemers zich op hun eigen cultuur. Interactief krijgen zij inzicht in hun eigen en diverse culturen.

-

Door middel van kennisoverdracht en interactie worden culturele dimensies behandeld, zoals communicatieverschillen, machtsafstand en emotionele culturen.

-
-

Door middel van kennisoverdracht en interactie krijgt de deelnemer inzicht in cognitieve fouten/ biases die we allemaal onbewust maken tijdens het contact met cliënten met een migratieachtergrond.

-
-

De deelnemers krijgen drie concrete handelingsstrategieën/tools aangereikt die inzetbaar zijn bij situaties waarin culturele dilemma’s, wrijvingen of botsingen ontstaan.

-

Mede om de leerdoelen te meten wordt er afgesloten met een leuke quiz.

-
Sprekers
Bestemd voor

Deze cursus (academisch niveau) is bestemd voor:

  • Belangenbehartigers
  • Advocaten
  • Schadebehandelaars
  • Schaderegelaars
  • Arbeidsdeskundigen
  • Herstelcoaches
Data & Locatie
Van der Valk Hotel Veenendaal
Van der Valk Hotel Veenendaal

Bastion 73
Veenendaal 3905 NJ
Nederland

info@veenendaal.valk.com

Routebeschrijving auto:
U kunt gratis parkeren in de ruime parkeergarage van Hotel Veenendaal.
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal

Hotel Veenendaal is direct gelegen aan de A12.
Op de A12 neemt u afslag 23, Veenendaal-West.

Vanuit Utrecht slaat u onderaan de snelweg linksaf.
Bij de eerste verkeerslichten voorbij McDonalds gaat u rechtsaf, de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.

Vanuit Arnhem gaat u onderaan de snelweg rechtdoor de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.

U kunt parkeren in de parkeergarage bij Hotel Veenendaal.

Routebeschrijving met de trein, vanaf station Veenendaal-De Klomp is het ongeveer 10 minuten lopen:
U stapt uit bij station Veenendaal-De Klomp
Loop in westelijke richting op de Rondweg De Klomp/Stationsweg richting Veenendaalseweg
Sla links af bij de Veenendaalseweg
Sla rechts af bij de Jufferswijk
Sla links af bij de Lunet
Sla links af bij Bastion
Hotel Veenendaal zal zich rechts van u bevinden.

Voor nieuws over wegwerkzaamheden adviseren wij u om de website www.vananaarbeter.nl te raadplegen voor uw optimale routeplanning.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 595,00 excl. BTW per persoon.

Exclusieve bijeenkomst, maximaal 16 deelnemers
Inclusief koffie/thee/ lunch en (digitaal) documentatiemateriaal.

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.