27e Jaarconferentie De Aanpak van Problematische Schulden (APS)

27e Jaarconferentie De Aanpak van Problematische Schulden (APS)

Congres op locatie
In bedrijf
Van der Valk Hotel Utrecht

27e Jaarconferentie
Al 27 jaar volgt Studiecentrum Kerckebosch de aanpak van problematische schulden voor u op de voet. De sprekers lichten de thematiek en ontwikkelingen toe vanuit het gezamenlijke belang om problematische schulden terug te dringen.

Basisdienstverlening schuldhulpverlening
Met de introductie van de Basisdienstverlening schuldhulpverlening zien we voor het eerst een landelijke coördinatie naar meer homogeniteit en meer methodische aanpak om verschillen tussen gemeenten in de toegankelijkheid en effectiviteit van schuldhulpverlening terug te dringen. Invoering van de basisdienstverlening moet ervoor zorgen dat het aantal mensen dat met hulp van de gemeente duurzaam schulden oplost, verdubbelt. Het Rijk stelt vanaf dit jaar structureel € 40 miljoen extra beschikbaar om onder andere de basisdienstverlening te kunnen implementeren. Dit nodigt uit tot mooie plannen. Tegelijkertijd breken gemeenteraden en beleidsmedewerkers zich al het hoofd wat het ravijnjaar 2026 en de daarop volgende jaren gaan betekenen voor de aanpak van schulden.

De Rijksoverheid denkt ook na
Niet alleen in gemeenten wordt er nagedacht over de schuldenaanpak. In juni werden de aanbevelingen van het interdepartementaal beleidsonderzoek schulden opgeleverd. Een belangrijke constatering van het IBO-rapport ‘Naar een werkende schuldenketen’ (juli 2024) is dat schuldenproblematiek veel geld kost. Onderzoek van Panteia en Hogeschool Utrecht laat zien dat de maatschappelijke kosten zeker 8 miljard per jaar bedragen. Door een reeks beleidsopties te presenteren wordt ook op Rijksniveau nagedacht over de vraag wat er nodig is om het taaie vraagstuk van de aanhoudende schuldenproblematiek te temmen. Het eindrapport laat wel zien dat het antwoord niet eenvoudig is en dat het inspanningen vraagt van alle betrokken partijen; schuldeisers, hulpverlening, rechterlijke macht en ook van burgers zelf.

Secundaire route
Voor een wicked problem zoals schulden is er niet één oplossing. Naast alle aandacht voor de verbetering en versnelling van de schuldenaanpak is de toegang een derde punt van aandacht. Een veel te grote groep is niet in beeld door onbekendheid, schaamte, wantrouwen jegens de overheid of om andere redenen. Er leidt niet een weg naar Rome. Zo zijn er ook meerdere wegen nodig om schulden aan te pakken. Recent onderzoek (Purpose) laat bijvoorbeeld zien dat het zinvol kan zijn dat Wsnp-bewindvoerders via 'het arrangement' en 'de pilot Wsnp' een volwaardige secundaire route aanbieden naast de reguliere weg van schuldhulpverlening. Van de mensen die binnen de pilot zijn geholpen had meer dan de helft niet eerder contact gezocht met de gemeente en de overige 44% wel aangeklopt bij het gemeenteloket, maar niet de passende hulp gevonden. De uitkomsten passen in de aanbeveling van de WRR om burgers vooral grip en regie te geven op de eigen problemen.

Halvering schuldenproblematiek nog niet in zicht: wat is nodig?
De bestuurlijke afspraken rondom basisdienstverlening schuldhulpverlening zijn onderdeel van de ambitie van het kabinet om in 2030 het aantal mensen met schulden gehalveerd te hebben. Uit de meest recente voortgangsrapportage ‘Aanpak geldzorgen, armoede en schulden’ (april 2024) van het Ministerie van SZW, blijkt dat de laatste jaren armoede in Nederland flink is gedaald. Daartegenover staat een stijging van het aantal huishoudens met problematische schulden tot 726.000, ondanks alle investeringen in kwaliteit en effectiviteit. De Hogeschool van Amsterdam deed onderzoek naar de oorzaken door te kijken naar de ontwikkeling van schuldenproblematiek sinds de jaren ’90 (Financiële dienstverlening; toen, nu en straks). Welke lessen kunnen we hieruit trekken voor de toekomst?

www.aanpakvanschulden.nl

Accreditatie/PE-punten

Wsnp 5.00 punten

WSNP

Kennisvergroting

KBvG 5.00 punten

Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtdeurwaarder (KBvG)

HORUS 5.00 punten

Nederlanse Branchevereniging Wettelijk Vertegenwoordigers

Kiwa NEN 5.00 punten

Persoonscertificering Schuldhulpverlening

NVVBS 5.00 punten

Nederlandse vereniging van Budgetcoaches en Schuldhulpverleners

Registerplein (op aanvraag)

Registerplein
Programma
-
-
-

NVVK-voorzitter Renate Richters licht de ontwikkelingen toe in de branche.

  • 1 jaar ervaring met halvering van de aflostermijn: bereiken we meer mensen, daalt het schuldbedrag?
  • Basisdienstverlening Schuldhulpverlening: hoe ver zijn we?
  • Hulpvragers zonder afloscapaciteit: wie zijn het, wat kunnen we voor ze doen en hoe reageren schuldeisers?
  • Begeleiding en nazorg: wat werkt?
Spreker
-

In de afgelopen jaren is er met veel inzet geprobeerd om de schuldenproblematiek aan te pakken. De duur van schuldregelingen is gehalveerd, vroegsignalering is een wettelijke taak geworden en tal van partijen hebben projecten en pilots opgezet om mensen te bereiken en te helpen. Naast de al jaren betrokken partijen zoals gemeenten, bewindvoerders en wijkteams groeit de betrokkenheid van andere partijen zoals huisartsen, werkgevers en scholen. Alle inspanningen ten spijt wil de schuldenproblematiek maar niet afnemen.

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) deed onderzoek naar de aanpak van schulden in de afgelopen decennia (Financiële dienstverlening; toen, nu en straks, 2024). Wat is er allemaal al geprobeerd? Wat kunnen we leren van alle inzet en wat is de moeite waard om nog te gaan verkennen? Anna Custers ontleent aan het onderzoek drie stellingen om met elkaar te verkennen wat er nodig is om de schuldenproblematiek echt aan te pakken. Het panel gaat met elkaar en met u in debat over deze stellingen en verkent wat onder meer de politiek, uitvoering en andere betrokkenen kunnen bijdragen.

-

De waarde van geld leren is net zo belangrijk als leren fietsen of schrijven. Ook het ontwikkelen van financiële vaardigheden als sparen en het nemen van verstandige beslissingen valt hieronder. Financieel-gezond zijn als volwassene begint bij je opvoeding.Een gezonde balans tussen verwennen en financieel onderwijzen kan soms lastig zijn, maar is essentieel. Kinderpsycholoog Tischa Neve ziet de dagelijkse opvoeddilemma’s rondom kinderen en geld. Hoe leren tieners/pubers gezond (financieel) gedrag aan? Hoe belangrijk is voorbeeldgedrag van ouders? En hoe voed je op als je kind heel anders met zijn of haar geld omgaat dan je zelf doet?

-
-

Er vinden 15 deelsessies plaats verspreid over drie rondes. U kunt de drie sessies van uw keuze opgeven bij uw aanmelding via de website.

1) Basisdienstverlening Schuldhulpverlening: meer inwoners eerder bereiken en overal hoge kwaliteit!

In maart 2024 ondertekenden het ministerie van SZW, VNG, NVVK en Divosa bestuurlijke afspraken over het actieplan 'Basisdienstverlening Schuldhulpverlening'. Dit plan is gelanceerd om de dienstverlening in alle gemeenten gelijk te trekken, zodat inwoners weten op welke dienstverlening zij kunnen rekenen.
In juli is het actieplan opgeleverd met een overzicht van de elementen van basisdienstverlening en met concrete handvatten. De elementen staan ook in de routekaart Financiële Zorgen. In deze sessie gaan we met de elementen aan de slag. De sessie is interessant voor gemeenten en schuldhulpverleningsorganisaties, maar ook voor samenwerkingspartners van gemeenten die willen weten wat het actieplan Basisdienstverlening Schuldhulpverlening inhoudt.

Aan bod komt:

  • Waarom hebben we het actieplan Basisdienstverlening Schuldhulpverlening gemaakt?
  • Welke elementen hanteer je al?
  • Met welke elementen kun je nu starten en met welke kun je later aan de slag?
  • Wat zijn jouw ervaringen met de elementen die in jouw gemeente al gebruikt worden?
  • Heb je tips voor andere gemeenten bij de implementatie van een of meerdere elementen?
2) Het ambt van gerechtsdeurwaarder in beweging

De rol van de gerechtsdeurwaarder is veranderd en zal nog verder veranderen. Verbreding naar vroegsignalering en coördinatie van schulden past goed bij het ambt. Immers, gerechtsdeurwaarders komen aan de deur en achter de deur bij burgers. Daarnaast verdelen zij al gelden als het gaat om meerdere beslagleggers. Aan de hand van de motie Palland en recente rapporten word je meegenomen in de ontwikkelingen van het ambt, de toekomstige rol van de gerechtsdeurwaarder en een beter functionerend invorderingsstelsel.

Aan bod komt:

  • Pilot bredere rol van de gerechtsdeurwaarder bij vroegsignalering, coördineren bij beslagleggingen om frustrerende beslagleggingen te voorkomen en toepassing van een sociaal tarief (uitvoering motie Palland)
  • Visie KBvG aan de hand van de twee rapporten: de “Contourenschets Civiele Invordering” en het IBO-rapport Problematische schulden ‘Naar een beter werkende schuldenketen’
  • Zorgen om ‘autonome’ burgers die weigeren te betalen
3) ‘Verborgen armen’: hoe kunnen we huishoudens met een laag inkomen beter vinden en ondersteunen?

In de afgelopen jaren is het steeds duidelijker geworden dat er burgers zijn met lage inkomens die geen gebruik maken van ondersteuning van het rijk of van gemeenten, hoewel ze daar wél recht op hebben. Het niet benutten van aanvullende inkomensbronnen leidt vaak tot niet goed rond kunnen komen en tot betalingsachterstanden, en kan uiteindelijk leiden tot schulden. Gemeenten zijn op zoek naar wegen om deze ‘verborgen armen’ te vinden, te bereiken en te ondersteunen. Aan bod komt:
• Om wie gaat het? (met name werkende armen)
• Redenen om geen gebruik te maken van aanvullende voorzieningen
• Werkgevers als vindplaats: waar hebben werknemers behoefte aan?
• Zelfstandigen Loket Flevoland: casus boekhoudersvoucher voor ondernemers

4) Actualiteiten Schuldhulpverlening (deze sessie wordt herhaald in ronde 3)

Zowel op inhoudelijk gebied als op vaktechnisch gebied, zijn er weer volop ontwikkelingen op het gebied van schuldhulpverlening. De belangrijkste actualiteiten passeren de revue, met tips en handvatten voor uw dagelijkse praktijk.
Aan bod komt:

  • Plannen van het kabinet
  • Basisdienstverlening Schuldhulpverlening
  • Wetsvoorstel proactieve dienstverlening
  • Schuldpauzeknop
  • Reactietermijn schuldeisers
  • Ervaringen met 0-aanbod
  • Schuldenknooppunt
  • Schuldenregister
  • Overheidsincasso
  • Ervaringen sinds wijzigingen Wsnp
  • Wetsvoorstel Participatiewet (en wat is relevant voor schuldhulpverlening)
5) Actualiteiten Schuldenbewind

Schuldenbewind is flink in beweging. Vooral vanuit de politiek is een sterke roep om hoge kwaliteit hoorbaar, in combinatie met het ter discussie stellen van de noodzaak van de maatregel. Ook zijn wensen uitgesproken rondom de kennis en kunde van bewindvoerders (denk aan opleidings- en bijscholingseisen) om de kwaliteit te verhogen. De brancheverenigingen hebben meerdere malen de noodklok geluid en aangegeven dat beschermingsbewindvoerders ten ondergaan bij de huidige vergoedingen van hun inzet, laat staan dat er ruimte is voor allerlei extra’s. Kortom het zijn onrustige tijden en de druk op ‘uitstroom’ van mensen uit bewind wordt opgevoerd. Als schuring geen glans meer geeft, hoe kunnen wij deze moeilijke opgaven zo goed mogelijk het hoofd bieden? De meest actuele ontwikkelingen komen aan bod, waaronder:

  • Wat is er in de afgelopen periode gebeurd?
  • Wel of geen schuldenbewind? Hoe gaan we verder?
  • Grip is het toverwoord van nu. Maar hoe organiseer je, binnen de kaders, grip voor zowel de bewindvoerder als de onderbewindgestelde?
  • Tips en tricks voor het samenwerken, (ook als schuldenbewind zou verdwijnen) nog steeds relevant!
  • Wat kunnen we leren van de goede voorbeelden?
-
-
6) Team Geldzorgen van het UWV

Het is de ambitie van UWV om haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te pakken als publieke dienstverlener. Een van de pijlers hiervan is de (vroeg)signalering van geldzorgen en schulden door het Team Geldzorgen, dat sinds 2022 een landelijke, pro-actieve aanpak kent. Cliënten van UWV worden uitgenodigd om geldzorgen te bespreken. Vervolgens zoekt het Team Geldzorgen voor een duurzame oplossing, intern bij UWV of extern zoals doorverwijzing naar schuldhulpverlening, Digi hulplijn, Humanitas, voedselbank, budgetcoaching, beschermingsbewind, kortom wat er nodig voor de situatie. Vice versa kunnen ketenpartners ook met hun cliëntvragen bij Team Geldzorgen terecht.
Aan bod komt:

  • UWV brede aanpak geldzorgen
  • Wat doet Team Geldzorgen voor cliënten met geldzorgen?
  • Wat kan Team Geldzorgen betekenen voor ketenpartners, zoals schuldhulpverlening en bewindvoering?
  • Stress-sensitief werken en motiverende gespreksvoering
7) Juridische ‘APK’

Aan de hand van recente jurisprudentie, wetswijzigingen en nieuwe wetgeving wordt een breed scala aan juridische ontwikkelingen besproken,met deze editie onder meer aandacht voor:

  • Evaluatie Wet vereenvoudiging beslagvrije voet
  • Wetswijziging cumulatie van incassokosten (1 oktober 2024)
  • Wet kwaliteit incassodienstverlening (1 april 2024)
  • Verkenning herziening stelsel van civiele invordering
  • Snellere toeleiding van mensen naar een schuldregeling
  • Ervaringen met de verkorting schuldregeling van 36 naar 18 maanden
  • Ontwikkelingen in de jurisprudentie en nieuwe wetgeving
8) Jongvolwassenen en preventie en aanpak van schulden

Steeds meer jongeren krijgen te maken met schulden of betalingsachterstanden. Uit onderzoek van Nibud blijkt dat in Nederland één op de vijf jongeren schulden heeft. Dit aantal stijgt al jaren, ook al voor de coronacrisis. Incassobureaus en deurwaarders zien een toename in debiteuren tussen de 18-25 jaar. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongvolwassenen voldoende gefaciliteerd worden om een goed bestaan op te bouwen? Hoe voorkomen we dat jongvolwassenen tussen wal en schip vallen? Met name jongeren die 18 worden zijn extra financieel kwetsbaar. Jongvolwassenen vragen een andere manier van kijken van financieel hulpverleners: een beweging die op gang is gebracht door het Jongeren Perspectief Fonds. De JPF-aanpak is een effectieve aanpak die gemeenten kunnen inzetten om jongeren met schulden weer perspectief te bieden. De Stichting Jongeren Perspectief Fonds ondersteunt gemeenten bij het implementeren en uitvoeren van deze aanpak.
Money Talks is een samenwerking tussen onderwijsinstellingen en Humanitas. In een 1 op 1 gesprek gaan jongeren en vrijwilligers met elkaar het gesprek aan over geld en geldzaken, maar ook alle zaken die geregeld moeten worden voor het 18e levensjaar. Aan bod komt:
• Risicofactoren: waardoor komen jongvolwassenen in de problemen? Life-event 18+
• Gedrag
• Recidive
• Preventie: de aanpak van Money Talks
• Schuld regelen en jongeren aan hun perspectief laten werken; de aanpak van Stichting Jongeren Perspectief Fonds.

9) Stress-sensitief omgaan met weerstand en agressie

Wie worstelt met (problematische) schulden ervaart vaak veel stress. Een van de doorwerkingen hiervan kan zijn dat mensen snel boos worden en zich intimiderend opstellen. Denk aan uitspraken zoals ‘als je dat niet voor me regelt is het jouw schuld als ik volgende week voor de trein spring’ of ‘leg jij dan aan m’n kinderen uit waarom ik er niet meer ben?’. Agressietrainingen nodigen bij dit soort uitspraken uit om direct te begrenzen. Een risico daarbij is dat de cliënt uit contact gaat en het moeilijk is om te verkennen waar de uitspraken vandaan komen; oprechte wanhoop of intimidatie om iets gedaan te krijgen.
Aan bod komt onder meer:

  • Hoe wordt er vanuit stress-sensitief werken gekeken naar intimiderende uitspraken
  • Hoe begrens je op een wijze dat je toch in contact blijft?
  • Hoe verhoudt deze wijze van reageren zich tot reguliere agressietrainingen?
  • Praktische tips bij praktijksituaties
10) De secundaire route voor schuldhulpverlening: effectief alternatief bij complexere problematiek

We kunnen meer mensen bereiken met schuldhulpverlening als beroepsgroepen de handen ineenslaan. Dat is de conclusie van recent onderzoek (mei 2024, Purpose) naar een pilot waarbinnen een secundaire route voor schuldhulpverlening is getest. Wsnp-bewindvoerders bieden via 'het arrangement' en 'de pilot Wsnp' een volwaardige secundaire route aan naast de reguliere weg van schuldhulpverlening. Deze secundaire route trekt burgers aan die anders niet of niet goed worden geholpen door de gemeente óf omdat burgers het zelf willen regelen. Van de mensen die binnen de pilot zijn geholpen had meer dan de helft niet eerder contact gezocht met de gemeente; de overige 44% had wel aangeklopt bij het gemeenteloket, maar vond daar niet de passende hulp.
De uitkomsten passen in het gesprek over hoe burgers zich verhouden tot de schuldenketen en of zij “eigen regie” kunnen voeren binnen het schuldhulpverleningstraject (grip). Aan bod komt:
• Hoe werkt de secundaire route?
• Samenwerking tussen Wsnp-bewind, schuldhulpverlening en beschermingsbewind: hoe trekken we samen op?
• Effecten van de secundaire route
• Welke typen cliënten worden bereikt en geholpen?
• Stand van zaken vervolgpilot

-
-
11) Actualiteiten Schuldhulpverlening (herhaling van ronde 1)

Zowel op inhoudelijk gebied als op vaktechnisch gebied, zijn er weer volop ontwikkelingen op het gebied van schuldhulpverlening. De belangrijkste actualiteiten passeren de revue, met tips en handvatten voor uw dagelijkse praktijk.
Aan bod komt:

  • Plannen van het kabinet
  • Basisdienstverlening Schuldhulpverlening
  • Wetsvoorstel proactieve dienstverlening
  • Schuldpauzeknop
  • Reactietermijn schuldeisers
  • Ervaringen met 0-aanbod
  • Schuldenknooppunt
  • Schuldenregister
  • Overheidsincasso
  • Ervaringen sinds wijzigingen Wsnp
  • Wetsvoorstel Participatiewet (en wat is relevant voor schuldhulpverlening)
12) Gewoon Geld Geven: breekijzer naar een menswaardig bestaan

Door de kabinetsmaatregelen uit de afgelopen jaren om koopkracht en bestaanszekerheid te verhogen is het aantal mensen dat in armoede leeft weliswaar iets gedaald, maar nog steeds hoog. Het aantal huishoudens met problematische schulden liep zelfs verder op. Veel mensen hebben geen buffer (meer) om tegenvallers op te vangen. Problematische schulden veroorzaken zeker 8,5 miljard euro aan maatschappelijke kosten per jaar (IBO Problematische schulden, juni 2024). “Hoe komen we tot een fundamenteel ander (armoede)beleid om de financiële basis van mensen op orde te krijgen?” Deze vraag inspireerde het Kansfonds in 2019 tot een nieuwe aanpak. Met het breekijzer ‘Gewoon Geld Geven’ krijgen gezinnen met een bijstandsuitkering twee jaar lang waar het ze aan ontbreekt: geld. Na jarenlange voorbereiding zullen dit jaar de eerste gemeenten (Zaanstad, Amsterdam, Tilburg) starten. Het project wordt gemonitord door de Hogeschool van Amsterdam. Aan bod komt:
• Van hulp bij gevolgen naar oplossen van oorzaken geldtekort
• Wat houdt ‘Gewoon geld geven’ in en wat is het doel van dit programma?
• (Juridische) hobbels / voorwaarden / lessons learned
• Waarom doet de gemeente Amsterdam mee en wat gaat de gemeente doen met de uitkomsten?
• Vooruitblik: hoe helpt Gewoon geld geven bij het agenderen van een ander armoedebeleid?

13) Schuldregeling en (her)financiering voor ondernemers met (corona)schulden

De financiële gevolgen van de coronatijd en de stijgende prijzen door de oorlog in Oekraïne worden door veel ondernemers nog dagelijks ervaren. Het aantal ondernemers met problematische schulden blijft stijgen. Hoe kun je als financieel hulpverlener voorkomen dat levensvatbare bedrijven onnodig stoppen? En wat te doen voor ondernemers met een BV? Ook is het een uitdaging om (her)financiering te vinden. In deze sessie informeren we u over de mogelijkheden.
Aan bod komt:

  • Toegang tot schuldhulpverlening; wanneer zijn (corona)schulden problematisch?
  • Ondernemers met een BV en wel/geen privé aansprakelijkheid
  • Snelle doorstart met hulp van Groeihersteller en non-bancaire financiering
  • Waarborgfonds saneringskredieten: saneringskrediet voor ondernemers
14) Cultuur- en gendersensitief werken in de financiële hulpverlening

Om (het verergeren van) geldzorgen, armoede en schulden bij Nederlanders met een migratieachtergrond te voorkomen, zet het ministerie van SZW in op het versterken van het cultuur- en gendersensitief werken van professionals en vrijwilligers (Rapport ‘Versterken van cultuur- en gendersensitief werken bij geldzorgen, armoede en schulden’, Ministerie van SZW, april 2024). Cultuur- en gendersensitief werken is belangrijk omdat onze samenleving uit steeds meer mensen met verschillende culturele of levensbeschouwelijke achtergronden bestaat en genderstereotypering onbewust nog veel plaatsvindt. Hoe men tegen financiële problemen (en eventuele verwante sociale en psychische problemen) aankijkt, verschilt per cultuur. Aan bod komt:

  • Inzicht in de culturele verschillen bij geldzorgen, armoede en schulden
  • Hoe werk je cultuur- en gendersensief? (o.a. multicultureel vakmanschap, begrijpen versus begrip hebben, schuld- en de schaamtecultuur, handelingsperspectief)
  • Inzet van sleutelfiguren en ervaringsdeskundigen als onderdeel van de dienstverlening
  • Informele schulden (schulden bij familie en vrienden) als groeiend probleem
Spreker
15) Ervaar wat financiële stress met je doet [max. 10 deelnemers]Vol

Hoe kan Artificial Intelligence (AI) op een ethisch, juridisch en maatschappelijk verantwoorde worden ingezet om armoede en schulden aan te pakken? Stefan Bos (promovendus aan de Universiteit Maastricht) richt zich in zijn promotieonderzoek op het vergroten van empathie en begrip voor gestigmatiseerde of kwetsbare groepen door middel van Virtual Reality. Hierin onderzoekt hij vooral de psychologische effecten van virtuele simulaties op gedrag en emoties. Kan een realistische VR-ervaring van armoede en schulden de empathie onder beleidsmakers vergroten?
Tijdens deze deelsessie is er voor tien personen de mogelijkheid om deel te nemen aan dit onderzoek. U voert via een VR-experiment (VR-bril) een aantal oefeningen uit, die u laten ervaren wat financiële stress met je doet.

Na het VR-experiment komen de deelnemers samen om hun ervaringen en gevoelens te bespreken en te analyseren. Daarnaast wordt u aangemoedigd om tips en suggesties te delen om de ervaring nog verder te verbeteren, wat waardevolle input kan leveren voor het promotieonderzoek van Stefan.
NB. Het BISS-team is vanaf de lunchpauze aanwezig op de Informatiemarkt om ook andere belangstellenden een korte VR-ervaring te bieden.

-
-

In haar slotlezing kijkt Nadja Jungmann vooruit naar wat de komende jaren gaan brengen en de opgaven die er liggen. Gemeenten hebben een belangrijke rol bij de aanpak van schuldenproblematiek. Zij stevenen af op wat we genoemd wordt een ravijnjaar, een jaar waarin de rijksbijdragen aan gemeenten per inwoner een snoekduik zullen nemen.
• Wat betekent het ravijnjaar voor gemeenten en andere betrokkenen bij de aanpak van financiële problematiek?
• Wat is er gelet op de actualiteit in het veld nodig om, ondanks het ravijnjaar, door te bouwen aan een effectievere en doelmatiger aanpak van schulden?

-

Afsluiting en borrel, bezoek informatiemarkt

Sprekers

Stefan Bos

Promovendus
Brightlands Institute for Smart Society (BISS), Maastricht University

Hans van Eck

Procesbegeleider, programma Verbinden Schuldendomein
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Jan Feenstra

Projectleider Gewoon geld geven (Gezin & geld)
Gemeente Amsterdam

Mariëlle Fleuren

Projectleider routekaart Financiële Zorgen en Basisdienstverlening Schuldhulpverlening
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

drs. Vivian den Hartogh

Senior onderzoeker/projectleider, Lectoraat Schulden en Incasso/docent; Adviseur, Vivian Advies
Hogeschool Utrecht

Cassy Juhasz

Promovendus
Brightlands Institute for Smart Society (BISS), Maastricht University

Connie Maathuis

Voorzitter/directeur
Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI)
Bestemd voor
  • Budgetbeheerders, budgetcoaches en trajectbegeleiders, klantmanagers en coaches
  • Schuldhulpverleners, schuldregelaars, schuldbemiddelaars en casemanagers
  • Leidinggevenden en (beleids)medewerkers Sociale zaken/Welzijn/Werk en Inkomen bij gemeenten
  • Bewindvoerders (Wsnp, Beschermingsbewind)
  • Gemeentelijke en regionale kredietbanken
  • Invorderaars gemeentelijke belastingen, medewerkers incasso waterschappen
  • Medewerkers incasso bij woningcorporaties, energie- en telecombedrijven, thuiswinkelbedrijven
  • Schuldeisers
  • (Gerechts)deurwaarders en medewerkers incassobureaus
  • Docenten HBO-opleidingen (SJD, Schuldbemiddeling, e.d.)
  • Sociaal raadslieden, maatschappelijk werkers, medewerkers verslavingszorg
  • Bedrijfsmaatschappelijk werkers
  • Bestuurders en medewerkers vrijwilligersorganisaties, kerken, e.d.
Data & Locatie
Van der Valk Hotel Utrecht
Van der Valk Hotel Utrecht

Winthontlaan 4-6
Utrecht 3526 KV
Nederland

utrecht@valk.nl

Vanuit Amsterdam : Snelweg A2 richting Utrecht /Knooppunt Amstel borden A2/E35 richting Utrecht Knooppunt Oudenrijn E30/E35 richting Arnhem / Volg de borden Houten/E311/A12 Volg borden Kanaleneiland/Jaarbeurs

Vanuit Eindhoven / 's-Hertogenbosch: Snelweg A2 richting Utrecht / Amsterdam/ Neem afrit A12/E30 vanaf de A27 Neem de afslag A12/E30 richting Den Haag / Afslag 17 / Kanaleneiland/Jaarbeurs/Centrum

Vanuit Breda: Voeg in op A16/ Neem afslag 20 's-Gravendeel naar N3/N217 richting s-Gravendeel/Oud-Beijerland/Papendrecht. Gorinchem A15/ Vervolgens borden A27 volgen. Neem de afslag A12/E30 richting Den Haag. Neem afslag 17 en volg Kanaleneiland/Jaarbeurs/Centrum.

Vanuit Amersfoort: Snelweg A28 / E30,A27 richting Den Haag/Breda E35/E30/A12 richting Ring Utrecht/Rotterdam/Den Haag Afslag 16 t/m 18 en volg de borden Centrum/Jaarbeurs/Kanaleneiland

Parkeren
De parkeergarage is gelegen onder het Van der Valk Hotel Utrecht.
Wanneer deze garage vol is kunt u parkeren aan de overkant van het hotel, bij P2. De parkeerwacht zal u doorverwijzen.
Bij vertrek ontvangt u een Uitkaart.
Mochten beide parkeergelegenheden vol zijn dan is de dichtstbijzijnde parkeerplaats P+R Westraven. Voor € 5,00 koopt u bij de automaat een combikaartje parkeren en reizen.

Omdat de parkeergelegenheid beperkt is, adviseren wij u daarmee rekening te houden. Het hotel is uitstekend met het openbaar vervoer te bereiken.

Openbaar Vervoer:
Vanaf Centraal Station Utrecht vertrekken de volgende bussen/tram naar halte:
Kanaleneiland zuid.
Buslijn: 65, 74 en 77
Sneltramlijnen: 60 en 61

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 399,00 excl. BTW per persoon.

€ 379,00 bij gelijktijdige aanmelding van 2 of meer collega's

Alle bedragen zijn exclusief btw. en inclusief koffie/thee/lunch/aperitief en documentatie.

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.