Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 4)

Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 4)

Verdieping
SHV Cursus op locatie
In bedrijf
Hotel Breukelen

Anders omgaan met weerstand heeft als doel het bereiken van gedragsverandering bij de cliënt ten aanzien van het omgaan met financiën én ten aanzien van het contact tussen hulpverlener en cliënt.

SDeze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 14 verschillende modules of volg een Leerlijn. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen (ook binnen een Leerlijn) ontvangt u een aantrekkelijke korting. De cursus op deze pagina is onderdeel van Leerlijn 2: (Gespreks)vaardigheden.
Lees hier meer over andere modules, de Leerlijnen en kortingen >

Over deze module
Soms heb je als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, beschermingsbewindvoerder, e.a.) helemaal geen tijd en ruimte om aan gedragsverandering te werken. Of is het niet je taak om dit te doen. Je hebt misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt en moet in die tijd veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen om bijvoorbeeld tot een plan van aanpak te komen. Juist dan kan een motiverende benadering veel bijdragen aan een goed gesprek. De basis voor een motiverende benadering is motiverende gespreksvoering.

Een motiverende gespreksbenadering zorgt ervoor dat je:

  • Minder met weerstanden te maken krijgt
  • Sneller je informatie boven tafel krijgt
  • Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
  • Zelf niet gefrustreerd raakt

Door het volgen van deze cursusmiddag leert u:

  • Hoe u (beter) kunt omgaan met weerstand in uw gesprek of weerstand kunt voorkomen
  • Wat de invloed is van de houding en visie van de hulpverlener op het gesprek met de cliënt
  • Hoe een motiverende benadering kan bijdragen aan effectieve gespreksvoering en activering van cliënten
Programma
-
-
  • Jouw klantvisie en effect hiervan op de cliënt
  • De invloed van houding van de hulpverlener op een gesprek
  • Waarden en normen van de cliënt versus die van de hulpverlener
-
  • De theorie van engagement
  • Oefenen met engageren
  • Engagement tijdens korte gesprekken
-
-
  • De betekenis van weerstand
  • Verschillende soorten weerstand
  • Invloed van weerstand op de effectiviteit van je gesprek
  • De rol van de hulpverlener (houding, benadering, cliëntvisie en het effect hiervan op de cliënt)
  • Wrijving in het contact, hoe kun je daar iets aan doen?
  • Brengen van slecht nieuws
  • Hoe maak je weerstand werkbaar?
-
Sprekers
Bestemd voor

Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):

  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Beschermingsbewindvoerders
  • Bureaus voor inkomensbeheer
  • Kredietbanken
  • Wsnp-bewindvoerders
  • Sociaal Raadslieden
Data & Locatie
Hotel Breukelen
Hotel Breukelen

Stationsweg 91
Breukelen 3621 LK
Nederland

info@breukelen.valk.nl

Van der Valk Hotel Restaurant is gelegen direct naast de snelweg A2 (Utrecht - Amsterdam),
bij afslag nummer 5.

Via de Snelweg
Er is een snelle verbinding met Luchthaven Schiphol (20 minuten), Amsterdam (20 minuten), Utrecht (14 minuten), Den Haag (45 minuten) en Rotterdam (40 minuten).
De parkeerplaats biedt ruimte aan 450 auto's en is gratis.
Na afloop van de dag krijgt u van ons een uitrijkaart.

Per Trein
Ook met de trein is hotel Breukelen prima te bereiken. U neemt daarvoor een stoptrein uit de richting Amsterdam, Schiphol, Utrecht of Rotterdam en stapt uit op NS-station Breukelen. Vervolgens is het slechts 2 minuten lopen.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 395,00 excl. BTW per persoon.

Volumekorting
Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 14 verschillende modules of volg een Leerlijn. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen (ook binnen een Leerlijn) ontvangt u een aantrekkelijke korting. Per extra deelnemersplaats ontvangt u per plaats:

  • € 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
  • € 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen

De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer modules en/of collega’s uit dezelfde organisatie. U ontvangt één factuur voor alle deelnemers.

De cursus op deze pagina is onderdeel van Leerlijn 2: (Gespreks)vaardigheden.
Lees hier meer over andere modules, de Leerlijnen en kortingen >

NBBI-leden
Voor NBBI-leden is een speciale korting actief, u kunt hiervoor mailen naar klantenservice@kerckebosch.nl

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.