Europees recht en verkeersongevallen

Europees recht en verkeersongevallen

Verdieping
Themadag op locatie
In bedrijf
Locatie centraal in het land

De docenten wijzen u de juiste weg voor het verhalen van (letsel)schade bij internationale verkeersongevallen. Daarnaast is er aandacht voor belangwekkende jurisprudentie en actuele ontwikkelingen. Toepasselijk recht en (letsel)schaderegeling in Europees perspectief.

Als een Nederlandse automobilist of motorrijder een ongeval krijgt in het buitenland waarbij een verkeersdeelnemer uit één van de andere Europese (al dan niet EU) landen betrokken is, dan is meestal het recht van het land waar het ongeval heeft plaatsgevonden, van toepassing op de schaderegeling. Dit kan de afwikkeling van de schade ingewikkeld en moeizaam maken. Zeker als er geen aansprakelijkheid wordt aangenomen.

Aspecten die centraal staan tijdens de themadag:

  • Welk recht is van toepassing inzake de aansprakelijkheid?
  • Welke instantie dient de schade te regelen (WAM-richtlijn)?
  • Welke rechter is bevoegd?
  • Toepasselijke verdragen (Herschikking EEX-Verordening/Verordening (EU) 1215/2012, Rome II, Haags Verkeersongevallenverdrag)
  • Wat zijn de juridische en (letsel)schadetechnische valkuilen voor het slachtoffer en diens belangenbehartiger?
  • Welke perikelen in de cross border schaderegeling onderkennen het Waarborgfonds en het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars?

Een verkeersongeval in het buitenland, wat nu?
Als een Nederlandse automobilist of motorrijder een ongeval krijgt in het buitenland waarbij een verkeersdeelnemer uit één van de andere Europese (al dan niet EU) landen betrokken is, dan is meestal het recht van het land waar het ongeval heeft plaatsgevonden van toepassing op de schaderegeling. Dit kan de afwikkeling van de schade ingewikkeld en moeizaam maken. Zeker als er geen aansprakelijkheid wordt aangenomen.

Bescherming benadeelden
Hoe zit het precies met de bescherming van de benadeelde bij een internationaal verkeersongeval? Wie kan de benadeelde in de gegeven omstandigheden aanspreken? Op welke bescherming kan hij aanspraak maken? En hoe wordt de schade daarna ten laste gebracht van de (verzekeraar van de) aansprakelijke?

Recente ontwikkelingen
De ‘Europese WAM’ (de EU-richtlijn motorrijtuigverzekeringen) is de basis voor de Nederlandse WAM. Kern van de regelgeving is dat er voor slachtoffers van ongevallen die veroorzaakt worden door het gemotoriseerde verkeer, in elk EU-land instanties klaarstaan die zorgen voor schadevergoeding. Echter verdwijnt dit praktisch doel enigszins onder de talloze regels, interpretaties en clausules van de richtlijn. Er is nu een nieuwe WAM-richtlijn in aantocht: u krijgt een update van de laatste ontwikkelingen. Ook de gevolgen van de Brexit komen aan bod.

De docenten wijzen u de juiste weg voor het verhalen van (letsel)schade bij internationale verkeersongevallen. Daarnaast is er aandacht voor belangwekkende jurisprudentie en actuele ontwikkelingen.

Accreditatie/PE-punten
Programma
-
-
  • Welk recht is van toepassing inzake de aansprakelijkheid? Rome II of Haags Verkeersongevallen Verdrag (HVO)?
  • Welke instantie dient de schade te regelen? (WAM-richtlijn)
  • Welke rechter is bevoegd?
  • Toepasselijke verdragen: Herschikking EEX-Verordening/Verordening (EU) 1215/2012 (Brussels Recast), Rome II, Haags Verkeersongevallen Verdrag)
  • Belangwekkende jurisprudentie en?actuele ontwikkelingen, zoals het effect van BREXIT op het regelen van schades
-
-

recht 

-
-

en Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars

  • De laatste ontwikkelingen rondom de nieuwe WAM-richtlijn
  • Groene kaart versus 4e WAM-richtlijn (ook 3 landen)
  • Het gemotiveerde antwoord
  • De positie van regresnemers
  • Verhoudingen tussen schadevergoedingsorganen
  • Insolvente WAM-verzekeraars
  • Brexit, de gevolgen
Spreker
-
  • Juridische en schadetechnische valkuilen voor een slachtoffer en diens belangenbehartiger
  • Voordelen van ‘forumshopping’
  • Verschillen in wettelijke verjaringstermijnen
  • Hoe lever je maatwerk af dat voor klanten het beste resultaat oplevert?
  • Vergoeding van de kosten voor rechtsbijstand door de aansprakelijke partij
  • Beknopt overzicht van recente wijzigingen
-
-

de weg van ongeval tot schadevergoeding - vervolg

Sprekers
Bestemd voor

Deze themadag (academisch niveau) is bestemd voor juristen bij:

  • Advocatenkantoren
  • Bedrijfsjuristen bij o.a. verzekeringsmaatschappijen
  • Letselschadebureaus
  • (Letesl)schaderegelaars
  • Juristen rechtsbijstandverzekeraars
  • Rechtshulpverleners
Data & Locatie
Tarieven

Deelnemerstarief

€ 545,00 excl. BTW per persoon.

€ 495,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer deelnemers uit een en dezelfde organisatie.

Inclusief koffie, thee, lunch en (digitaal) documentatiemateriaal.

Ook interessant: Cursusabonnement persoonlijk of kantoor
Wilt u zelf of met uw kantoorgenoten meerdere bijeenkomsten van Studiecentrum Kerckebosch volgen tegen voordelige tarieven? Sluit dan nu een persoonlijk of kantoorabonnement af. We hebben vier verschillende abonnementen samengesteld. Bekijk hier het aanbod.

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.