22e PPS Congres 'Balans in belangen'

22e PPS Congres 'Balans in belangen'

Congres op locatie
In bedrijf
Theater en Congrescentrum Orpheus

Het programma is in ontwikkeling.

Professionals in de letselschadebranche hebben gezamenlijke belangen, zoals het beschermen van slachtoffers tegen kwalijke praktijken. Over de invulling van een goede, vlotte en rechtvaardige schadeafwikkeling voor het slachtoffer kan echter verschillend gedacht worden. Het vinden van een evenwicht in de verschillende belangen die daarbij een rol spelen is cruciaal.

De 22e editie van het PPS-congres biedt een interessant programma dat de belangen vanuit verschillende perspectieven belicht. Zo blikt het Verbond vooruit op het verder ondersteunen en empoweren van slachtoffers. Vanuit de rechterlijke macht en de wetenschap kijken we of het aansprakelijkheidsrecht nog in balans is. We bespreken daarnaast hoe AI ons helpt in de letselschadepraktijk, maar ook welke knelpunten zich aandienen. En hoe kunnen we als branche ervoor zorgen dat slachtoffers niet in handen vallen van een beunhaas?

In de middag zijn er diverse interessante workshops en is er ook dit jaar weer een Experience- en innovatieplein waarbij je zelf kan ervaren hoe slachtoffers door de inzet van hulpmiddelen weer meer in balans kunnen komen. Uniek op het plein is een rijsimulator. Dat voorkomen beter is dan genezen, ontdekt je zelf door in deze rijsimulator de impact van afleiding te ervaren. Zit jij in balans achter het stuur?

Accreditatie/PE-punten
Programma
-
-
-

Met zijn enthousiasme, een kritische noot, humor en scherpte leidt Roelof de dag in goede banen. Zijn motto: “Hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe beter je je boodschap kunt overdragen.”

Spreker
-
-
-
-
-
Sessie 1. Experience- en innovatieplein

Verschillende innovatieve partijen laten je als deelnemer zélf ervaren hoe het is om een hulpmiddel nodig te hebben, of dit te gebruiken. En dat voorkomen beter is dan genezen, ontdek je zelf door in de rijsimulator de impact van afleiding te ervaren.

Sessie 2. Fraude

Wat doe je bij een vermoeden van fraude? De Gedragscode Persoonlijk Onderzoek is inmiddels niet meer van toepassing en de AVG is bij fraudeonderzoek ook een beperkende factor. Wanneer kan je als verzekeraar nog wel overgaan tot persoonlijk onderzoek en welke consequenties kunnen verbonden worden aan de uitkomsten van dat onderzoek? Verder gaan Petra en Chris in op recente rechtspraak over misstanden in de letselschadebranche.

Sessie 3. Zakelijk flirten

Hoge hakken? Zwoele blikken? En een intiem rendez-vous in het bedrijfsrestaurant…

Het ligt een tikje anders: zakelijk flirten gaat over je gunfactor, over verbinden en over sprankelende, goede relaties. Het maakt dat je je zaken makkelijker voor elkaar krijgt: het vertrouwen van een client, onderhandelen, samenwerken of een goede sfeer in je team.

Spreker
Sessie 4. En de veroorzaker dan?

Femke Ruitenbeek-Bart vertelt over haar promotieonderzoek naar hoe veroorzakers een ongeluk ervaren. Hoe is het om letsel bij een ander te hebben veroorzaakt? Of daarvoor aansprakelijk te worden gesteld? Hoe verhouden letselveroorzakers zich tot ‘hun’ slachtoffer? Wat merken zij van de afwikkeling van de letselschadeclaim? En wat kunnen letselschadejuristen leren van de ervaringen van veroorzakers?

Sessie 5. Getuigenbewijs

Hoe goed zijn herinneringen van getuigen? Allerlei factoren kunnen de accuraatheid van getuigenverklaringen aantasten. Welke vervormingen kunnen ontstaan en zorgen voor een minder accuraat beeld van de werkelijkheid? Dit alles heeft te maken met de wijze waarop mensen waarnemen en hoe de getuigen dit in hun geheugen opslaan en verwerken. Maar ook de omstandigheden, de tijdsduur en de beïnvloeding van getuigen van buitenaf spelen een rol.

Sessie 6. PTSS

Mensen die een schokkende gebeurtenis in hun leven niet of nauwelijks kunnen verwerken, krijgen vaak last van allerlei klachten. Zoals herbeleving, nachtmerries en/of gevoelens van angst en vervreemding. Wanneer spreken we bij deze klachten van PTSS en hoe ga je om met een cliënt die deze klachten heeft? Het is van belang om te weten waar je op moet letten bij deze stoornis én welke specifieke juridische aandachtspunten er aan de orde kunnen zijn.

Sessie 7. Effectief communiceren met je tegenpool

Soms loopt een gesprek niet zoals je verwacht. Er is niets terechtgekomen van wat je je had voorgenomen te bespreken omdat het gesprek een vervelende of onverwachte wending kreeg. Je collega, of je client ligt dwars en daar baal je van. Je bent teleurgesteld, of misschien zelfs wel boos. Hoe moet dat nu verder?

Judith geeft je op haar eigen nuchtere en zeer inspirerende wijze handvatten om meer inzicht in dergelijke situaties te krijgen. Meer inzicht in je eigen belangen en die van de ander. Dat helpt om de balans terug te vinden!

Spreker
Sessie 8. Actualiteiten secundaire aansprakelijkheid

Steeds vaker worden partijen aangesproken tot vergoeding van schade die primair door een ander is veroorzaakt. Zo’n ‘secundaire partij’ wordt dan verweten het schadeveroorzakende handelen van de primaire partij niet voorkomen te hebben. Een bekend voorbeeld is het schietincident in Alphen aan den Rijn, waarbij de politie tot aan de Hoge Raad aansprakelijk werd gesteld voor het verstrekken van de wapenvergunning. Actuele secundaire aansprakelijkheidsvragen spelen bij bijvoorbeeld diverse (drillrap)gerelateerde steekincidenten, seksueel grensoverschrijdend gedrag en ontsnapte en (vervolgens) schadeveroorzakende TBS-ers.

Kirsten gaat aan de hand van de actualiteit nader in op de definitie van secundaire aansprakelijkheid en geeft tips hoe hier in de praktijk mee om te gaan.

-
-
Sessie 1. Experience- en innovatieplein

Verschillende innovatieve partijen laten je als deelnemer zélf ervaren hoe het is om een hulpmiddel nodig te hebben, of dit te gebruiken. En dat voorkomen beter is dan genezen, ontdek je zelf door in de rijsimulator de impact van afleiding te ervaren.

Sessie 2. Fraude

Wat doe je bij een vermoeden van fraude? De Gedragscode Persoonlijk Onderzoek is inmiddels niet meer van toepassing en de AVG is bij fraudeonderzoek ook een beperkende factor. Wanneer kan je als verzekeraar nog wel overgaan tot persoonlijk onderzoek en welke consequenties kunnen verbonden worden aan de uitkomsten van dat onderzoek? Verder gaan Petra en Chris in op recente rechtspraak over misstanden in de letselschadebranche.

Sessie 3. Zakelijk flirten

Hoge hakken? Zwoele blikken? En een intiem rendez-vous in het bedrijfsrestaurant…

Het ligt een tikje anders: zakelijk flirten gaat over je gunfactor, over verbinden en over sprankelende, goede relaties. Het maakt dat je je zaken makkelijker voor elkaar krijgt: het vertrouwen van een client, onderhandelen, samenwerken of een goede sfeer in je team.

Spreker
Sessie 4. En de veroorzaker dan?

Femke Ruitenbeek-Bart vertelt over haar promotieonderzoek naar hoe veroorzakers een ongeluk ervaren. Hoe is het om letsel bij een ander te hebben veroorzaakt? Of daarvoor aansprakelijk te worden gesteld? Hoe verhouden letselveroorzakers zich tot ‘hun’ slachtoffer? Wat merken zij van de afwikkeling van de letselschadeclaim? En wat kunnen letselschadejuristen leren van de ervaringen van veroorzakers?

Sessie 5. Getuigenbewijs

Hoe goed zijn herinneringen van getuigen? Allerlei factoren kunnen de accuraatheid van getuigenverklaringen aantasten. Welke vervormingen kunnen ontstaan en zorgen voor een minder accuraat beeld van de werkelijkheid? Dit alles heeft te maken met de wijze waarop mensen waarnemen en hoe de getuigen dit in hun geheugen opslaan en verwerken. Maar ook de omstandigheden, de tijdsduur en de beïnvloeding van getuigen van buitenaf spelen een rol.

Sessie 6. PTSS

Mensen die een schokkende gebeurtenis in hun leven niet of nauwelijks kunnen verwerken, krijgen vaak last van allerlei klachten. Zoals herbeleving, nachtmerries en/of gevoelens van angst en vervreemding. Wanneer spreken we bij deze klachten van PTSS en hoe ga je om met een cliënt die deze klachten heeft? Het is van belang om te weten waar je op moet letten bij deze stoornis én welke specifieke juridische aandachtspunten er aan de orde kunnen zijn.

Sessie 7. Effectief communiceren met je tegenpool

Soms loopt een gesprek niet zoals je verwacht. Er is niets terechtgekomen van wat je je had voorgenomen te bespreken omdat het gesprek een vervelende of onverwachte wending kreeg. Je collega, of je client ligt dwars en daar baal je van. Je bent teleurgesteld, of misschien zelfs wel boos. Hoe moet dat nu verder?

Judith geeft je op haar eigen nuchtere en zeer inspirerende wijze handvatten om meer inzicht in dergelijke situaties te krijgen. Meer inzicht in je eigen belangen en die van de ander. Dat helpt om de balans terug te vinden!

Spreker
Sessie 8. Actualiteiten secundaire aansprakelijkheid

Steeds vaker worden partijen aangesproken tot vergoeding van schade die primair door een ander is veroorzaakt. Zo’n ‘secundaire partij’ wordt dan verweten het schadeveroorzakende handelen van de primaire partij niet voorkomen te hebben. Een bekend voorbeeld is het schietincident in Alphen aan den Rijn, waarbij de politie tot aan de Hoge Raad aansprakelijk werd gesteld voor het verstrekken van de wapenvergunning. Actuele secundaire aansprakelijkheidsvragen spelen bij bijvoorbeeld diverse (drillrap)gerelateerde steekincidenten, seksueel grensoverschrijdend gedrag en ontsnapte en (vervolgens) schadeveroorzakende TBS-ers.

Kirsten gaat aan de hand van de actualiteit nader in op de definitie van secundaire aansprakelijkheid en geeft tips hoe hier in de praktijk mee om te gaan.

-
-
Spreker
-
Sprekers

mr. Judith Bos

Internationaal gecertificeerd trainer in Geweldloze communicatie, MfN-registermediator, jurist
Accent Mediation Groningen

mr. Rosa Jansen MPA

Voorzitter Raad van Bestuur, Nederland en Perspectief Herstelbemiddeling
Slachtofferhulp Nederland

Marijke Uithol

GZ- psycholoog NIP | Kinder- & Jeugd | EMDR-therapeut Europe Practitioner
Psychologiepraktijk Marijke Uithol
Bestemd voor
  • Schadebehandelaars, schaderegelaars en managers
  • Juristen bij (rechtsbijstand)verzekeraars
  • Advocaten
  • Mediators
  • Medisch adviseurs en verzekeringsartsen
  • Arbeidsdeskundigen
Data & Locatie
Theater en Congrescentrum Orpheus
Theater en Congrescentrum Orpheus

Churchillplein 1
Apeldoorn 7314 BZ
Nederland

PARKEREN
Orpheus heeft twee parkeergarages op loopafstand: Orpheus en Museum Centrum. Beiden zijn dankzij een lift geschikt voor mindervalide gasten en rolstoelgebruikers. De garages zijn zeven dagen per week en vierentwintig uur per geopend en voorzien van camerabewaking.
Voor minder validen zijn er tevens enkele Parkeervakken bij ingang Zuid van Orpheus, aan Amphion.

LET OP! Vanaf 09.30 uur kunnen wij niet garanderen dat er voldoende ruimte is in Parkeergarage Orpheus, u kunt uitwijken naar Parkeergarage Museum Centrum.
Orpheus heeft een eigen ondergrondse parkeergarage naast het pand, hier kunt u parkeren en krijgt u achteraf een uitrijkaart van ons. Mocht de parkeergarage onverhoopt vol staan, dan kunt u ook nog parkeren in de openbare parkeergarage Museum Centrum op 10 minuten loopafstand. Ook bij late aankomst adviseren wij u om het eerst te proberen bij Orpheus, waar in principe voldoende plek is. Voor de parkeergarage Museum Centrum zijn helaas geen uitrijkaarten beschikbaar, maar kunt u de kosten achteraf bij ons declareren.

VOOR HET NAVIGATIESYSTEEM
Kies voor uw navigatiesysteem het adres van de Parkeergarage Orpheus of Museum Centrum:

Parkeergarage Orpheus (420 plaatsen, twee minuten lopen)
Soerenseweg 10, Apeldoorn (7314 CD)

Parkeergarage Museum Centrum (700 plaatsen, vijf minuten lopen)
Roggestraat 133, Apeldoorn (7311 CC)

ROUTEBESCHRIJVING PER AUTO RICHTING ORPHEUS

Vanuit Amersfoort A1
Op A1 afslag 18-Kootwijk, borden volgend richting Paleis t Loo en de Apenheul. Ga op de rotonde 1e afslag rechts en volg de Amersfoortseweg richting Paleis t Loo.
Bij Paleis t Loo schuin rechtdoor, doorgaande weg, Loolaan, volgen. Na paar honderd meter bij eerstvolgende kruising bij de Grote Kerk rechtsaf slaan, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.

Vanuit Arnhem A50
Op A50 afslag 22-Hoenderloo/Beekbergen volgen richting Apeldoorn. Alsmaar de weg vervolgen over Arnhemseweg richting centrum en Koning Stadhouderlaan. Na de spoorwegondergang ook rechtdoor, langs Centraal Beheer Achmea. Aan het einde van de weg linksaf de Vosselmanstraat op, daarna weg vervolgen. Bij 2e kruising op Vosselmanstraat linksaf, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.

Vanuit Deventer A1
Op A1 afslag 21-Voorst nemen, richting Apeldoorn. Achtereenvolgens volgt u de Zutphensestraat en Deventerstraat Apeldoorn in. Na oversteek van het Apeldoorns Kanaal, komt u bij de kruising voor het gemeentehuis, waar u rechtsaf slaat, de Regentesselaan op. Doorgaand verkeer volgen, langs Oranjepark. Na Oranjepark eerstvolgende mogelijkheid linksaf, de Canadalaan op. Daarna de grote kruising rechtover steken, naar de Soerenseweg. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.

Vanuit Zwolle A50
Op A50 neemt u afslag 25-Apeldoorn Noord en houdt rechts aan richting Apeldoorn / Paleis t Loo / Apenheul. Bij Apeldoorns Kanaal Noord de weg vervolgen schuin rechts op Anklaarseweg. Bij T-splitsing linksaf de Zwolseweg op. Bij Paleis t Loo slaat u linksaf naar de Loolaan. Na paar honderd meter bij eerstvolgende kruising bij de Grote Kerk rechtsaf slaan, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.

ROUTEBESCHRIJVING NAAR OVERIGE PARKEERMOGELIJKHEDEN
Komende vanaf parkeergarage Orpheus:

Naar Parkeergarage Museum Centrum:
Rij (terug) naar het kruispunt bij de Grote Kerk (u heeft dan de Kerk voor u, Chinees restaurant aan uw linkerhand, en Orpheus aan uw rechterhand). Sla rechtsaf en volg de borden Museum. Voorbij het politiebureau links aan houden. Na de brandweerkazerne linksaf.
Looproute naar Orpheus: Wanneer u vanuit de parkeergarage komt, gaat u linksaf op de Roggestraat en volgt u de zwarte bordjes richting Orpheus.

Naar Parkeergarage Marktplein:
Rij (terug) naar het kruispunt bij de Grote Kerk (u heeft dan de Kerk voor u, Chinees restaurant aan uw linkerhand, en Orpheus aan uw rechterhand). Steek rechtdoor het kruispunt over. Aan het einde van deze weg komt u bij het Stadhuis waaronder parkeergarage Marktplein gelegen is.

ROUTEBESCHRIJVING PER OPENBAAR VERVOER RICHTING ORPHEUS.
In de buurt van Orpheus bevinden zich diverse bushaltes. Vanaf busstation / treinstation Apeldoorn doet u ongeveer 5 minuten over de reis naar een halte in de directe omgeving van Congrescentrum Orpheus. Kijk op www.9292.nl voor actuele reistijden voor het openbaar vervoer.

Lopend
Vanaf het station NS loopt u (met het station achter u) linksaf langs het spoor. U loopt met de bocht mee door de Hoofdstraat. Dit is de winkelstraat van Apeldoorn, deze straat loopt u helemaal af. Ook aan het einde van het Caterplein wanneer de weg overloopt in de Vosselmanstraat, loopt u rechtdoor, Schouwburg en Congrescentrum Orpheus treft u aan uw linkerhand. De looptijd bedraagt ca. 20 minuten.

Taxi Centrale Apeldoorn Tel.: 055-541 34 13

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 509,00 excl. BTW per persoon.

Ticketinformatie
€ 509,- per persoon.
€ 499,- per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer collega’s uit dezelfde organisatie.

Voor medewerkers van de in het Platform Personenschade van het Verbond van Verzekeraars deelnemende (aansprakelijkheid)verzekeraars, expertisebureaus en ‘huis’advocaten, gelden de volgende tarieven:
€ 349,- per persoon*.
€ 339,- per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer collega’s uit dezelfde organisatie*.
*korting uitsluitend geldig bij aanmelding via deze website

Alle bedragen zijn exclusief BTW en inclusief koffie/thee/lunch/aperitief en (digitaal) documentatiemateriaal.

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.