Geschillenbehandeling onder de Wkkgz: de theorie in de praktijk
Hoe gaan geschilleninstanties (GI) om met de aan hen voorgelegde geschillen? Welke ervaringen zijn er, welke knelpunten en welke mogelijke oplossingen?
Deze cursus gaat in op de wijze waarop geschilleninstanties omgaan met aan hen voorgelegde geschillen in relatie tot zorggerelateerde schade. In dat verband opkomende vragen worden aan de orde gesteld, evenals in de praktijk gesignaleerde knelpunten. De docent bespreekt met u mogelijke antwoorden en oplossingen. De onderwerpen kwaliteit en toezicht komen niet aan de orde; het gaat in deze cursus puur om de geschillenafwikkeling.
Aspecten die centraal staan tijdens de cursus:
- Afwikkeling van zorggerelateerde schade onder de Wkkgz
- Welke casus lenen zich voor geschilbeslechting door een geschilleninstantie?
- De beperkingen van de wijze van geschilbeslechting
- De uitkomsten van de evaluatie Wkkgz op het terrein van klachten- en geschilbeslechting
Naar een effectieve en laagdrempelige klachten- en geschillenbehandeling
Met de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) werd een verbetering van de positie van de patiënt beoogd. De verbetering zou onder andere moeten worden bereikt met een laagdrempelige klachten- en geschillenregeling.
Zelf doen of naar de geschilleninstantie?
Zorgaanbieders zijn verplicht zelf klachten te behandelen op basis van een schriftelijke regeling en zich bij een door de Minister van VWS erkende geschilleninstantie aan te sluiten. Deze geschilleninstanties beoordelen geschillen die niet bevredigend konden worden opgelost door de zorgaanbieder zelf.
Hoe gaan geschilleninstanties (GI) om met de aan hen voorgelegde geschillen?
Wat betekent de geschillenregeling voor de patiënt? Welke aandachtspunten zijn er voor de praktijk? Hoe verloopt de procedure bij de geschilleninstanties? Aan de hand van een casus en uitspraken van een aantal geschilleninstanties bespreekt de docent met u de juridische vragen en knelpunten en de mogelijke antwoorden en oplossingen.
Door het bijwonen van deze cursus weet u / kunt u:
- (Beter) beoordelen of de gang naar de geschilleninstantie (GI) een goed alternatief is voor de gang naar de rechter
- (Beter) beoordelen of een zaak voor te leggen is aan de GI
- Anticiperen op problemen van bevoegdheid en ontvankelijkheid
- Anticiperen op de beoordeling van het handelen van de zorgaanbieder, het causaal verband en de schade
NOvA 4.00 punten
NIVRE (op aanvraag)
mr. dr. Rolinka Wijne
Deze cursus (academisch niveau) is bestemd voor juristen bij:
- Advocatenkantoren
- Zorginstellingen
- Letselschadebureaus
- (Medisch) Verzekeraars
- Overige juridisch adviseurs letselschade
- Rechtshulpverleners
- Rechterlijke macht
Stationshal 2-9
Utrecht 3511 CE
Nederland
Bar Beton Utrecht Centraal
Stationshal 2-9
3511 CE Utrecht
1e verdieping, hoofdentree Centrumzijde. Buiten OV poortjes.
Bar Beton Utrecht Centraal is gelegen IN de stationshal van Utrecht Centraal, gelegen op de verdieping over de gehele breedte van station Utrecht Centraal.
De lift is op de boulevard bij spoor 14, de hoofdentree aan de stadszijde. Buiten de OV poortjes, dus een OV-Chipkaart is niet nodig!
OV
Bar Beton is uitstekend bereikbaar met OV: trein, tram en bus letterlijk voor de deur.
De trap naar onze hoofdingang is aan de Centrumzijde, de lift ter hoogte van spoor 14.
Auto/Parkeergelegenheid (Betaald parkeren)
Parkeren kan het beste in de parkeergarage "Croeselaan", direct naast het station Utrecht Centraal gelegen.
Verdere parkeergelegenheid vind je bij de Jaarbeurs aan de Croeselaan en onder winkelcentrum Hoog Catharijne.
De trap naar onze hoofdingang is aan de Centrumzijde, de lift ter hoogte van spoor 14.
Deelnemerstarief
€ 525,00 excl. BTW per persoon.
€ 495,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer deelnemers uit dezelfde organisatie.
Inclusief (digitaal) documentatiemateriaal.
Ook interessant: Cursusabonnement persoonlijk of kantoor
Wilt u zelf of met uw kantoorgenoten meerdere bijeenkomsten van Studiecentrum Kerckebosch volgen tegen voordelige tarieven? Sluit dan nu een persoonlijk of kantoorabonnement af. We hebben vier verschillende abonnementen samengesteld. Bekijk hier het aanbod.
Annulering
Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.