
SchuldInfo Jaarcongres 2025 - 'De kracht van verleiding'
Consument in gevaar
We leven in een wereld vol verleiding. Met één klik kopen we wat we willen, vaak zonder direct te betalen. Onze telefoon fungeert als etalage, winkel, kassa en kredietverstrekker tegelijk. In deze digitale tijd blijken we steeds minder de baas over ons eigen geld. Marketing speelt feilloos in op onze emoties en ons optimisme over de toekomst. "Achteraf betalen? Dan heb ik vast wel geld." Maar wat als dat geld er niet komt?
Voor steeds meer mensen wordt het moeilijker om financieel gezond te blijven. De overvloed aan verleidingen, gecombineerd met stijgende kosten en onzeker inkomen, leidt tot geldproblemen - en soms tot schulden. Toch is hulp zoeken moeilijk. Schaamte, wantrouwen en angst houden mensen tegen om tijdig aan te kloppen.
Verleiden tot vertrouwen: op zoek naar herstel in een beschadigde relatie
In de afgelopen jaren hebben kwesties als de kinderopvangtoeslagaffaire, de aanpak van de coronacrisis, de stikstof- en woningcrisis en toenemende kansenongelijkheid een flinke deuk geslagen in het vertrouwen van burgers in de overheid. Voorbeelden die illustratief zijn voor een dieper liggend probleem: het gevoel dat de overheid er niet voor de burger is, maar tegenover hem staat.
In zo'n context is het verleiden tot vertrouwen geen eenvoudige opgave. Je vraagt mensen om zich opnieuw open te stellen voor een overheid die hen eerder in de steek liet. Schaamte, boosheid en wantrouwen vormen stevige muren. Toch moeten we daar doorheen; juist om effectieve hulpverlening, schulddienstverlening en beleid mogelijk te maken.
Verleiding als uitnodiging
Voor veel mensen met schulden is hulp zoeken geen vanzelfsprekende stap. Schaamte, angst voor oordelen en wantrouwen richting instanties zorgen ervoor dat problemen vaak te laat aan het licht komen. Terwijl de hulp wél beschikbaar is en vaak doeltreffend. Van lichte hulp als budgetcoaching, tot aan meer intensieve hulp als een schuldregeling en beschermingsbewind. De uitdaging is dus niet alleen om hulp te bieden, maar om mensen te verleiden om die hulp daadwerkelijk te accepteren.
Dat vraagt om meer dan een folder of een verwijzing. Het vraagt om een andere benadering: laagdrempelig, menselijk en zonder oordeel. We moeten beter aansluiten bij het perspectief van de burger, begrijpen wat hem of haar tegenhoudt en wat juist kan overtuigen. Gedragsinzichten kunnen daarbij helpen. Bijvoorbeeld door hulp persoonlijker te maken, door het eerste contact eenvoudig en positief te laten zijn, en door kleine stappen aan te bieden in plaats van grote verplichtingen.
Methodische interventies
Het schuldenprobleem is ingewikkeld en kent veel juridische aspecten. Tijdens het SchuldInfo Jaarcongres congres is er dan ook veel aandacht voor actualiteiten ten aanzien van schuldhulpverlening, beschermingsbewind en de invordering van schulden. Maar om stappen te zetten in de begeleiding komt het ook aan op goede methodische interventies. Deze editie besteden we aandacht aan de inzet van ervaringsdeskundigheid. Wat kunnen we van ervaringen leren en hoe kan een ervaringsdeskundige ingezet worden om een brug te slaan tussen systeemwereld en leefwereld? Welke mogelijkheden biedt AI?
Specifiek voor jongeren geldt dat het lastig is om met verleidingen om te gaan. Hoe maken we hen financieel weerbaar?
Actualiteiten
Het SchuldInfo Jaarcongres bestrijkt een veelheid aan actuele onderwerpen, zowel juridisch als methodisch, zodat je als professional weer helemaal up-to-date bent.
Wsnp (in aanvraag)

KBvG (in aanvraag)

Kiwa NEN (in aanvraag)

CBM 5.00 punten
Registerplein 5.00 punten

prof. mr. Kees Blankman
Liza Luesink
mr. Reinier van Zutphen
- Beschermingsbewindvoerders, Wsnp-bewindvoerders
- Bestuurders en medewerkers vrijwilligersorganisaties, kerken, e.d.
- Budgetbeheerders, budgetcoaches en trajectbegeleiders, klantmanagers en coaches
- Docenten HBO-opleidingen (SJD, Schuldbemiddeling, e.d.)
- Gemeentelijke en regionale kredietbanken
- (Gerechts)deurwaarders en medewerkers incassobureaus
- Incassodiensten van woningcorporaties, energie- en telecombedrijven, thuiswinkelbedrijven
- Schulddienst- en schuldhulpverleners, schuldregelaars, schuldbemiddelaars en casemanagers
- Sociaal raadslieden
- Sociaal werkers
- Sociaal wijkteams
- Sociale zaken/Welzijn/Werk en Inkomen bij gemeenten
- Schuldeisers
- Verslavingszorg

Churchillplein 1
Apeldoorn 7314 BZ
Nederland
PARKEREN
Orpheus heeft twee parkeergarages op loopafstand: Orpheus en Museum Centrum. Beiden zijn dankzij een lift geschikt voor mindervalide gasten en rolstoelgebruikers. De garages zijn zeven dagen per week en vierentwintig uur per geopend en voorzien van camerabewaking.
Voor minder validen zijn er tevens enkele Parkeervakken bij ingang Zuid van Orpheus, aan Amphion.
LET OP! Vanaf 09.30 uur kunnen wij niet garanderen dat er voldoende ruimte is in Parkeergarage Orpheus, u kunt uitwijken naar Parkeergarage Museum Centrum.
Orpheus heeft een eigen ondergrondse parkeergarage naast het pand, hier kunt u parkeren en krijgt u achteraf een uitrijkaart van ons. Mocht de parkeergarage onverhoopt vol staan, dan kunt u ook nog parkeren in de openbare parkeergarage Museum Centrum op 10 minuten loopafstand. Ook bij late aankomst adviseren wij u om het eerst te proberen bij Orpheus, waar in principe voldoende plek is. Voor de parkeergarage Museum Centrum zijn helaas geen uitrijkaarten beschikbaar, maar kunt u de kosten achteraf bij ons declareren.
VOOR HET NAVIGATIESYSTEEM
Wij bevelen de volgende parkeergarages aan, waarvoor wij ook een uitrijkaart kunnen verstrekken:
Kies voor uw navigatiesysteem het adres van de Parkeergarage Orpheus of Museum Centrum:
Parkeergarage Orpheus (420 plaatsen, twee minuten lopen)
Soerenseweg 10, Apeldoorn (7314 CD)
Parkeergarage Museum Centrum (700 plaatsen, vijf minuten lopen)
Roggestraat 133, Apeldoorn (7311 CC)
ROUTEBESCHRIJVING PER AUTO RICHTING ORPHEUS
Vanuit Amersfoort A1
Op A1 afslag 18-Kootwijk, borden volgend richting Paleis t Loo en de Apenheul. Ga op de rotonde 1e afslag rechts en volg de Amersfoortseweg richting Paleis t Loo.
Bij Paleis t Loo schuin rechtdoor, doorgaande weg, Loolaan, volgen. Na paar honderd meter bij eerstvolgende kruising bij de Grote Kerk rechtsaf slaan, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.
Vanuit Arnhem A50
Op A50 afslag 22-Hoenderloo/Beekbergen volgen richting Apeldoorn. Alsmaar de weg vervolgen over Arnhemseweg richting centrum en Koning Stadhouderlaan. Na de spoorwegondergang ook rechtdoor, langs Centraal Beheer Achmea. Aan het einde van de weg linksaf de Vosselmanstraat op, daarna weg vervolgen. Bij 2e kruising op Vosselmanstraat linksaf, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.
Vanuit Deventer A1
Op A1 afslag 21-Voorst nemen, richting Apeldoorn. Achtereenvolgens volgt u de Zutphensestraat en Deventerstraat Apeldoorn in. Na oversteek van het Apeldoorns Kanaal, komt u bij de kruising voor het gemeentehuis, waar u rechtsaf slaat, de Regentesselaan op. Doorgaand verkeer volgen, langs Oranjepark. Na Oranjepark eerstvolgende mogelijkheid linksaf, de Canadalaan op. Daarna de grote kruising rechtover steken, naar de Soerenseweg. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.
Vanuit Zwolle A50
Op A50 neemt u afslag 25-Apeldoorn Noord en houdt rechts aan richting Apeldoorn / Paleis t Loo / Apenheul. Bij Apeldoorns Kanaal Noord de weg vervolgen schuin rechts op Anklaarseweg. Bij T-splitsing linksaf de Zwolseweg op. Bij Paleis t Loo slaat u linksaf naar de Loolaan. Na paar honderd meter bij eerstvolgende kruising bij de Grote Kerk rechtsaf slaan, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.
ROUTEBESCHRIJVING NAAR OVERIGE PARKEERMOGELIJKHEDEN
Komende vanaf parkeergarage Orpheus:
Naar Parkeergarage Museum Centrum:
Rij (terug) naar het kruispunt bij de Grote Kerk (u heeft dan de Kerk voor u, Chinees restaurant aan uw linkerhand, en Orpheus aan uw rechterhand). Sla rechtsaf en volg de borden Museum. Voorbij het politiebureau links aan houden. Na de brandweerkazerne linksaf.
Looproute naar Orpheus: Wanneer u vanuit de parkeergarage komt, gaat u linksaf op de Roggestraat en volgt u de zwarte bordjes richting Orpheus.
ROUTEBESCHRIJVING PER OPENBAAR VERVOER RICHTING ORPHEUS.
In de buurt van Orpheus bevinden zich diverse bushaltes. Vanaf busstation / treinstation Apeldoorn doet u ongeveer 5 minuten over de reis naar een halte in de directe omgeving van Congrescentrum Orpheus. Kijk op www.9292.nl voor actuele reistijden voor het openbaar vervoer.
Lopend
Vanaf het station NS loopt u (met het station achter u) linksaf langs het spoor. U loopt met de bocht mee door de Hoofdstraat. Dit is de winkelstraat van Apeldoorn, deze straat loopt u helemaal af. Ook aan het einde van het Caterplein wanneer de weg overloopt in de Vosselmanstraat, loopt u rechtdoor, Schouwburg en Congrescentrum Orpheus treft u aan uw linkerhand. De looptijd bedraagt ca. 20 minuten.
Taxi Centrale Apeldoorn Tel.: 055-541 34 13
Deelnemerstarief
€ 350,00 excl. BTW per persoon.
€ 350,00 excl. BTW per persoon tot 1 augustus 2025
€ 419,00 excl. BTW per persoon na 1 augustus 2025
€ 389,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van 2 of meer collega's uit één en dezelfde organisatie
Annulering
Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.