SchuldInfo Jaarcongres 2025 - 'De kracht van verleiding'

SchuldInfo Jaarcongres 2025 - 'De kracht van verleiding'

Congres op locatie
In bedrijf
Theater en Congrescentrum Orpheus

Consument in gevaar
We leven in een wereld vol verleiding. Met één klik kopen we wat we willen, vaak zonder direct te betalen. Onze telefoon fungeert als etalage, winkel, kassa en kredietverstrekker tegelijk. In deze digitale tijd blijken we steeds minder de baas over ons eigen geld. Marketing speelt feilloos in op onze emoties en ons optimisme over de toekomst. "Achteraf betalen? Dan heb ik vast wel geld." Maar wat als dat geld er niet komt?
Voor steeds meer mensen wordt het moeilijker om financieel gezond te blijven. De overvloed aan verleidingen, gecombineerd met stijgende kosten en onzeker inkomen, leidt tot geldproblemen - en soms tot schulden. Toch is hulp zoeken moeilijk. Schaamte, wantrouwen en angst houden mensen tegen om tijdig aan te kloppen.

Verleiden tot vertrouwen: op zoek naar herstel in een beschadigde relatie
In de afgelopen jaren hebben kwesties als de kinderopvangtoeslagaffaire, de aanpak van de coronacrisis, de stikstof- en woningcrisis en toenemende kansenongelijkheid een flinke deuk geslagen in het vertrouwen van burgers in de overheid. Voorbeelden die illustratief zijn voor een dieper liggend probleem: het gevoel dat de overheid er niet voor de burger is, maar tegenover hem staat.
In zo'n context is het verleiden tot vertrouwen geen eenvoudige opgave. Je vraagt mensen om zich opnieuw open te stellen voor een overheid die hen eerder in de steek liet. Schaamte, boosheid en wantrouwen vormen stevige muren. Toch moeten we daar doorheen; juist om effectieve hulpverlening, schulddienstverlening en beleid mogelijk te maken.

Verleiding als uitnodiging
Voor veel mensen met schulden is hulp zoeken geen vanzelfsprekende stap. Schaamte, angst voor oordelen en wantrouwen richting instanties zorgen ervoor dat problemen vaak te laat aan het licht komen. Terwijl de hulp wél beschikbaar is en vaak doeltreffend. Van lichte hulp als budgetcoaching, tot aan meer intensieve hulp als een schuldregeling en beschermingsbewind. De uitdaging is dus niet alleen om hulp te bieden, maar om mensen te verleiden om die hulp daadwerkelijk te accepteren.
Dat vraagt om meer dan een folder of een verwijzing. Het vraagt om een andere benadering: laagdrempelig, menselijk en zonder oordeel. We moeten beter aansluiten bij het perspectief van de burger, begrijpen wat hem of haar tegenhoudt en wat juist kan overtuigen. Gedragsinzichten kunnen daarbij helpen. Bijvoorbeeld door hulp persoonlijker te maken, door het eerste contact eenvoudig en positief te laten zijn, en door kleine stappen aan te bieden in plaats van grote verplichtingen.

Methodische interventies
Het schuldenprobleem is ingewikkeld en kent veel juridische aspecten. Tijdens het SchuldInfo Jaarcongres congres is er dan ook veel aandacht voor actualiteiten ten aanzien van schuldhulpverlening, beschermingsbewind en de invordering van schulden. Maar om stappen te zetten in de begeleiding komt het ook aan op goede methodische interventies. Deze editie besteden we aandacht aan de inzet van ervaringsdeskundigheid. Wat kunnen we van ervaringen leren en hoe kan een ervaringsdeskundige ingezet worden om een brug te slaan tussen systeemwereld en leefwereld? Welke mogelijkheden biedt AI?
Specifiek voor jongeren geldt dat het lastig is om met verleidingen om te gaan. Hoe maken we hen financieel weerbaar?

Actualiteiten
Het SchuldInfo Jaarcongres bestrijkt een veelheid aan actuele onderwerpen, zowel juridisch als methodisch, zodat je als professional weer helemaal up-to-date bent.

Accreditatie/PE-punten

Wsnp (in aanvraag)

WSNP

KBvG (in aanvraag)

Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtdeurwaarder (KBvG)

Kiwa NEN (in aanvraag)

Persoonscertificering Schuldhulpverlening

CBM 5.00 punten

Registerplein 5.00 punten

Registerplein
Programma
-
-

We denken dat we zelf bepalen waar we ons geld aan uitgeven. Maar helaas...In een wereld vol slimme verleidingstechnieken, van ‘buy-now-pay-later’ tot het bekende ‘nog maar 2 stuks beschikbaar' worden we voortdurend onbewust gestuurd. Het resultaat? Steeds meer consumenten die in de financiële problemen komen en zelden beseffen hoe hun keuzes écht tot stand komen. Consumentenpsycholoog Liza Luesink weet als geen ander hoe dit werkt. Als veelgevraagde stem in het publieke debat over gedrag en geldzaken, laat ze zien welke psychologische mechanismen achter ons koopgedrag schuilgaan. Van ons onrealistische optimisme (“in de toekomst heb ik vast wel geld”) tot de angst om een aanbieding te missen.

Spreker
-

Na kwesties als de toeslagenaffaire en de aanpak van de coronacrisis is het vertrouwen van burgers in de overheid flink beschadigd. Veel mensen voelen zich niet gehoord of zelfs tegengewerkt. De Nationale Ombudsman ontvangt regelmatig klachten van burgers met problematische schulden en geldzorgen. In zijn onderzoeken constateert hij steeds weer dat de drempel naar hulp voor burgers te hoog is. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn zoals schaamte en wantrouwen richting de overheid. Bovendien hebben niet alle burgers het (doen)vermogen om in actie te komen. Hoe kan de overheid werken aan vertrouwensherstel en het beter bereiken van burgers met geldzorgen? Want zonder vertrouwen is effectieve hulp en beleid nauwelijks mogelijk.

-
-

Schuldenproblematiek heeft alle aandacht in politiek, wetgeving en onderzoek. Er is in een jaar tijd veel gebeurd en er staat veel in de planning. Mr. André Moerman neemt je mee in deze ontwikkelingen en besteedt onder andere aandacht aan:

  • Buy now, pay later
  • Nulaanbod: wenselijk en wettig?
  • Verkorting schuldregeling vanwege loonbeslag
  • Vervolgstappen rapport “Schulden klein houden en perspectief bieden”: invoering Collectief afbetalingsplan en zorgplicht deurwaarders
  • Ontwikkelingen in de jurisprudentie en nieuwe wetgeving
-
-
1. In de schulden, uit de schulden

Vanuit alle kanten kun je worden verleid om schulden aan te gaan. Online, telefonisch of aan de deur worden overeenkomsten tot het leveren van producten of diensten aangegaan. Kun je het nog ongedaan maken? Tijdens deze themasessie krijg je praktische tips en is er aandacht voor het aangaan van overeenkomsten:

  • Door minderjarigen
  • Bij bewind en curatele
  • Onder invloed van een geestelijke stoornis
  • Bij het leasen van goederen
  • Online, aan de deur of telefonisch
2. Het verschil maken met een ervaringsdeskundige

In deze sessie kijken we naar de voordelen van de inzet van ervaringsdeskundigheid op drie onderdelen en aan de hand van praktijkvoorbeelden. Waar kunnen ervaringsdeskundigen het verschil maken? Aan bod komt:
• In contact komen met mensen met financiële problemen (laagdrempelige ingang)
• De stap naar een schuldregeling en bewind makkelijker maken
• Vanuit klantperspectief meedenken over (gemeentelijk) beleid

3. Bewindvoering: ondersteunen, positief verleiden en oplossen

Bewindvoerders werken elke dag hard om mensen te ondersteunen die tijdelijk of permanent niet in staat zijn om hun financiën zelf te beheren. Cliënten kunnen een negatief beeld hebben over bewindvoering; hoe verleid je hen positief? Als bewindvoerder opereer je in verschillende spanningsvelden: hoe ga je daarmee om? Aan bod komt:
• Navigeren tussen bevorderen zelfredzaamheid en beschermen
• Verschillende cliënten en verschillende verleidingen
• De bewindvoerder tussen cliënt en toezichthoudende rechter

4. Actualiteiten schuldhulpverlening

Schuldhulpverlening is volop in ontwikkeling zowel op juridisch-inhoudelijk gebied als op vaktechnisch gebied. De NVVK helpt schuldhulpverleners hun werk nu maar vooral ook in de toekomst beter te doen om meer mensen sneller te helpen. De belangrijkste actualiteiten voor uw dagelijkse praktijk worden toegelicht. Daarnaast geeft Joeri een blik op de toekomst. Aan bod komt onder andere:

• Basisdienstverlening; de standaard voor schuldhulpverlening van hoge kwaliteit
• Begeleiding in de schuldhulpverlening; van module naar praktijk, of is het andersom?
• De schuldregeling zonder afloscapaciteit; de nieuwe standaard die werkt!
• Professionaliteit is in ontwikkeling; is persoonscertificering de toekomst?
• Het nationaal programma armoede en schulden; wat brengt ons dat?

5. 18 maanden: winst of illusie? – Een kritische blik op de verkorte schuldregeling

Tijdens deze sessie gaan we in op de uitkomsten van onderzoek (in opdracht van SZW) naar de gevolgen van het verkorten van het minnelijke traject vanuit het perspectief van de schuldhulpverlening, schuldeisers en mensen met schulden. Wat zijn de ervaringen met en effecten van deze ingrijpende wetswijziging? En welke lessen kunnen we hier uit trekken voor de financiële hulpverlening? Aan bod komt:

  • Hoe kijken uitvoerders aan tegen de verkorting?
  • Welke belemmeringen zijn er bij het afsluiten van minnelijke trajecten sinds de halvering van de aflostermijn?
  • Merken uitvoerders verschillen in medewerking van schuldeisers sinds de halvering?
  • Zijn er verschillen bij inwoners?
  • Hoe kijken schuldeisers aan tegen de verkorting?
  • Wat is het effect van de verkorting op de beeldvorming van inwoners over schuldregelingen?
  • Welke lessen kunnen we hier uit trekken voor de financiële hulpverlening?
6. Actualiteiten CJIB

Een belangrijke ambitie van het CJIB is om met persoonsgerichte dienstverlening een bijdrage te leveren aan een vermindering van de schuldenproblematiek in Nederland. Om die ambitie te realiseren werkt het CJIB onder andere met verschillende andere overheidsdiensten in het programma Clustering Rijksincasso (CRI) samen aan het vereenvoudigen en verbeteren van de publieke dienstverlening, door zoveel mogelijk als één overheid te werken. Behalve de samenwerking in CRI-verband is ook de verbinding tussen schuldhulpverleners, bewindvoerders en het CJIB van grote waarde. In deze sessie worden verschillende actuele ontwikkelingen belicht waarmee het CJIB werkt aan de doorontwikkeling van toegankelijke dienstverlening en persoonlijke aanpak. Aan bod komt:

  • Eén betalingsregeling voor alle schulden bij de overheid (programma CRI)
  • Eén overzicht voor alle schulden bij de overheid (programma CRI)
  • Dienstverlening CJIB t.a.v. schulden: o.a. verlenen van uitstel, betalingsregelingen, kwijtschelding ophoging van de boetes: wanneer wel en niet?
  • Nieuwe Serious Game voor jongeren
  • Overige actualiteiten
7. Jongeren, verleidingen en financiële weerbaarheid

Jongeren zijn een financieel kwetsbare doelgroep. Vanaf hun achttiende levensjaar dragen zij financiële verantwoordelijkheid, vaak met weinig eigen vermogen en flexibele arbeidscontracten. Daarnaast kunnen zij verplichtingen aangaan in de vorm van abonnementen, contracten en 'buy now, pay later' praktijken. Terwijl hun brein nog volop in ontwikkeling is, worden jongeren verleid door online gokreclames, cryptomunten en finfluencers. Geldzorgen en schulden liggen zo op de loer. Om dit te voorkomen, moeten kinderen al van jongs af aan leren omgaan met geld. Niet eenmalig, maar als vast onderdeel van de opvoeding. Aan bod komt:

  • Waarom jongeren kwetsbaar zijn voor geldzorgen
  • Hoe geldzorgen onder jongeren te signaleren
  • Tips voor financieel hulpverleners in gesprekken
8. Laat je verleiden tot de inzet van AI

Artificiële Intelligentie (AI) ontwikkelt zich in razend tempo. Wat kun jij daar vandaag én morgen mee als financieel hulpverlener, bijvoorbeeld in je cliëntcommunicatie? In deze interactieve sessie krijg je een introductie in de wereld van kunstmatige intelligentie, met de nadruk op de nieuwste ontwikkelingen. Aan bod komt:

  • AI-assistenten zoals ChatGPT en Microsoft Copilot
  • Opkomst van AI-agents die zelfstandig taken uitvoeren en processen automatiseren, zonder dat je hoeft te kunnen programmeren.
  • Toepassingen:
    o Opstellen van brieven of bezwaarschriften
    o Samenvatten van dossiers of rapporten
    o Uitnodigend en klantvriendelijk schrijven
    o Analyseren van grote hoeveelheden tekst of data
    o Repetitieve administratieve processen, zoals het verzamelen van gegevens of het voorbereiden van gesprekken, stroomlijnen met AI
  • Risico's en veilig gebruik
  • Blik op de nabije toekomst: wat kun je verwachten van AI in de hulpverlening de komende jaren, en wat vraagt dat van jou als professional?
Spreker
9. Mentaliserend coachen voor beter contact en duurzame gedragsverandering

In deze praktische themasessie leer je hoe je als (schuld)hulpverlener mentaliserend kunt coachen: een manier van begeleiden waarbij je inwoners helpt om zicht te krijgen op hun eigen gedachten, gevoelens en gedragingen én die van anderen. Zeker in situaties waarin stress en wantrouwen hoog zijn, helpt mentaliseren om de verbinding te behouden, zelfs als het spannend wordt. De aanpak is ervaringsgericht: we werken met herkenbare casussen, oefenen met concrete situaties en vertalen alles direct naar je eigen praktijk. Aan bod komt:

  • Wat is mentaliseren en waarom is het juist bij schuldenproblematiek essentieel?
  • Hoe stress en trauma het mentaliserend vermogen beïnvloeden
  • Hoe jij als (schuld)hulpverlener mentaliserend kunt blijven, ook als inwoners onvoorspelbaar, boos of passief reageren
  • Praktische gesprekstechnieken om inwoners te helpen reflecteren en eigenaarschap te nemen
  • Valkuilen (zoals tegenmentaliseergedrag) en hoe je die herkent en ombuigt
-
-
1. In de schulden, uit de schulden

Vanuit alle kanten kun je worden verleid om schulden aan te gaan. Online, telefonisch of aan de deur worden overeenkomsten tot het leveren van producten of diensten aangegaan. Kun je het nog ongedaan maken? Tijdens deze themasessie krijg je praktische tips en is er aandacht voor het aangaan van overeenkomsten:

  • Door minderjarigen
  • Bij bewind en curatele
  • Onder invloed van een geestelijke stoornis
  • Bij het leasen van goederen
  • Online, aan de deur of telefonisch
2. Het verschil maken met een ervaringsdeskundige

In deze sessie kijken we naar de voordelen van de inzet van ervaringsdeskundigheid op drie onderdelen en aan de hand van praktijkvoorbeelden. Waar kunnen ervaringsdeskundigen het verschil maken? Aan bod komt:
• In contact komen met mensen met financiële problemen (laagdrempelige ingang)
• De stap naar een schuldregeling en bewind makkelijker maken
• Vanuit klantperspectief meedenken over (gemeentelijk) beleid

3. Bewindvoering: ondersteunen, positief verleiden en oplossen

Bewindvoerders werken elke dag hard om mensen te ondersteunen die tijdelijk of permanent niet in staat zijn om hun financiën zelf te beheren. Cliënten kunnen een negatief beeld hebben over bewindvoering; hoe verleid je hen positief? Als bewindvoerder opereer je in verschillende spanningsvelden: hoe ga je daarmee om? Aan bod komt:
• Navigeren tussen bevorderen zelfredzaamheid en beschermen
• Verschillende cliënten en verschillende verleidingen
• De bewindvoerder tussen cliënt en toezichthoudende rechter

4. Actualiteiten schuldhulpverlening

Schuldhulpverlening is volop in ontwikkeling zowel op juridisch-inhoudelijk gebied als op vaktechnisch gebied. De NVVK helpt schuldhulpverleners hun werk nu maar vooral ook in de toekomst beter te doen om meer mensen sneller te helpen. De belangrijkste actualiteiten voor uw dagelijkse praktijk worden toegelicht. Daarnaast geeft Joeri een blik op de toekomst. Aan bod komt onder andere:

• Basisdienstverlening; de standaard voor schuldhulpverlening van hoge kwaliteit
• Begeleiding in de schuldhulpverlening; van module naar praktijk, of is het andersom?
• De schuldregeling zonder afloscapaciteit; de nieuwe standaard die werkt!
• Professionaliteit is in ontwikkeling; is persoonscertificering de toekomst?
• Het nationaal programma armoede en schulden; wat brengt ons dat?

5. 18 maanden: winst of illusie? – Een kritische blik op de verkorte schuldregeling

Tijdens deze sessie gaan we in op de uitkomsten van onderzoek (in opdracht van SZW) naar de gevolgen van het verkorten van het minnelijke traject vanuit het perspectief van de schuldhulpverlening, schuldeisers en mensen met schulden. Wat zijn de ervaringen met en effecten van deze ingrijpende wetswijziging? En welke lessen kunnen we hier uit trekken voor de financiële hulpverlening? Aan bod komt:

  • Hoe kijken uitvoerders aan tegen de verkorting?
  • Welke belemmeringen zijn er bij het afsluiten van minnelijke trajecten sinds de halvering van de aflostermijn?
  • Merken uitvoerders verschillen in medewerking van schuldeisers sinds de halvering?
  • Zijn er verschillen bij inwoners?
  • Hoe kijken schuldeisers aan tegen de verkorting?
  • Wat is het effect van de verkorting op de beeldvorming van inwoners over schuldregelingen?
  • Welke lessen kunnen we hier uit trekken voor de financiële hulpverlening?
6. Actualiteiten CJIB

Een belangrijke ambitie van het CJIB is om met persoonsgerichte dienstverlening een bijdrage te leveren aan een vermindering van de schuldenproblematiek in Nederland. Om die ambitie te realiseren werkt het CJIB onder andere met verschillende andere overheidsdiensten in het programma Clustering Rijksincasso (CRI) samen aan het vereenvoudigen en verbeteren van de publieke dienstverlening, door zoveel mogelijk als één overheid te werken. Behalve de samenwerking in CRI-verband is ook de verbinding tussen schuldhulpverleners, bewindvoerders en het CJIB van grote waarde. In deze sessie worden verschillende actuele ontwikkelingen belicht waarmee het CJIB werkt aan de doorontwikkeling van toegankelijke dienstverlening en persoonlijke aanpak. Aan bod komt:

  • Eén betalingsregeling voor alle schulden bij de overheid (programma CRI)
  • Eén overzicht voor alle schulden bij de overheid (programma CRI)
  • Dienstverlening CJIB t.a.v. schulden: o.a. verlenen van uitstel, betalingsregelingen, kwijtschelding ophoging van de boetes: wanneer wel en niet?
  • Nieuwe Serious Game voor jongeren
  • Overige actualiteiten
7. Jongeren, verleidingen en financiële weerbaarheid

Jongeren zijn een financieel kwetsbare doelgroep. Vanaf hun achttiende levensjaar dragen zij financiële verantwoordelijkheid, vaak met weinig eigen vermogen en flexibele arbeidscontracten. Daarnaast kunnen zij verplichtingen aangaan in de vorm van abonnementen, contracten en 'buy now, pay later' praktijken. Terwijl hun brein nog volop in ontwikkeling is, worden jongeren verleid door online gokreclames, cryptomunten en finfluencers. Geldzorgen en schulden liggen zo op de loer. Om dit te voorkomen, moeten kinderen al van jongs af aan leren omgaan met geld. Niet eenmalig, maar als vast onderdeel van de opvoeding. Aan bod komt:

  • Waarom jongeren kwetsbaar zijn voor geldzorgen
  • Hoe geldzorgen onder jongeren te signaleren
  • Tips voor financieel hulpverleners in gesprekken
8. Laat je verleiden tot de inzet van AI

Artificiële Intelligentie (AI) ontwikkelt zich in razend tempo. Wat kun jij daar vandaag én morgen mee als financieel hulpverlener, bijvoorbeeld in je cliëntcommunicatie? In deze interactieve sessie krijg je een introductie in de wereld van kunstmatige intelligentie, met de nadruk op de nieuwste ontwikkelingen. Aan bod komt:

  • AI-assistenten zoals ChatGPT en Microsoft Copilot
  • Opkomst van AI-agents die zelfstandig taken uitvoeren en processen automatiseren, zonder dat je hoeft te kunnen programmeren.
  • Toepassingen:
    o Opstellen van brieven of bezwaarschriften
    o Samenvatten van dossiers of rapporten
    o Uitnodigend en klantvriendelijk schrijven
    o Analyseren van grote hoeveelheden tekst of data
    o Repetitieve administratieve processen, zoals het verzamelen van gegevens of het voorbereiden van gesprekken, stroomlijnen met AI
  • Risico's en veilig gebruik
  • Blik op de nabije toekomst: wat kun je verwachten van AI in de hulpverlening de komende jaren, en wat vraagt dat van jou als professional?
Spreker
9. Mentaliserend coachen voor beter contact en duurzame gedragsverandering

In deze praktische themasessie leer je hoe je als (schuld)hulpverlener mentaliserend kunt coachen: een manier van begeleiden waarbij je inwoners helpt om zicht te krijgen op hun eigen gedachten, gevoelens en gedragingen én die van anderen. Zeker in situaties waarin stress en wantrouwen hoog zijn, helpt mentaliseren om de verbinding te behouden, zelfs als het spannend wordt. De aanpak is ervaringsgericht: we werken met herkenbare casussen, oefenen met concrete situaties en vertalen alles direct naar je eigen praktijk. Aan bod komt:

  • Wat is mentaliseren en waarom is het juist bij schuldenproblematiek essentieel?
  • Hoe stress en trauma het mentaliserend vermogen beïnvloeden
  • Hoe jij als (schuld)hulpverlener mentaliserend kunt blijven, ook als inwoners onvoorspelbaar, boos of passief reageren
  • Praktische gesprekstechnieken om inwoners te helpen reflecteren en eigenaarschap te nemen
  • Valkuilen (zoals tegenmentaliseergedrag) en hoe je die herkent en ombuigt
-
-

De schuldenproblematiek neemt nog altijd wat toe, maar de drempel om hulp te zoeken blijft hoog. Tegelijkertijd roept de halvering van de schuldregelingsduur en de introductie van het nulaanbod bij schuldeisers, vragen op over de balans in het schuldregelen. Beiden kanten verdienen aandacht. Hoe kan de schuldenaanpak worden verbeterd? Wat kan ‘verleiding’ daarbij betekenen? Niet als manipulatie, maar als kracht die mensen motiveert tot gewenst gedrag. Hoe verleiden we mensen om geen schulden te maken? Hoe maken we hulp zoeken aantrekkelijker? En hoe houden we schuldeisers betrokken bij een rechtvaardige oplossing?

-
Sprekers

prof. mr. Kees Blankman

Bijzonder hoogleraar Juridische bescherming van ouderen en meerderjarigen met beperkingen
Vrije Universiteit Amsterdam

Liza Luesink

Consumentenpsycholoog - Oprichter gedragsbureau Duwtje - Spreker - Auteur
Gedragsbureau Duwtje
Bestemd voor
  • Beschermingsbewindvoerders, Wsnp-bewindvoerders
  • Bestuurders en medewerkers vrijwilligersorganisaties, kerken, e.d.
  • Budgetbeheerders, budgetcoaches en trajectbegeleiders, klantmanagers en coaches
  • Docenten HBO-opleidingen (SJD, Schuldbemiddeling, e.d.)
  • Gemeentelijke en regionale kredietbanken
  • (Gerechts)deurwaarders en medewerkers incassobureaus
  • Incassodiensten van woningcorporaties, energie- en telecombedrijven, thuiswinkelbedrijven
  • Schulddienst- en schuldhulpverleners, schuldregelaars, schuldbemiddelaars en casemanagers
  • Sociaal raadslieden
  • Sociaal werkers
  • Sociaal wijkteams
  • Sociale zaken/Welzijn/Werk en Inkomen bij gemeenten
  • Schuldeisers
  • Verslavingszorg
Data & Locatie
Theater en Congrescentrum Orpheus
Theater en Congrescentrum Orpheus

Churchillplein 1
Apeldoorn 7314 BZ
Nederland

PARKEREN

Orpheus heeft twee parkeergarages op loopafstand: Orpheus en Museum Centrum. Beiden zijn dankzij een lift geschikt voor mindervalide gasten en rolstoelgebruikers. De garages zijn zeven dagen per week en vierentwintig uur per geopend en voorzien van camerabewaking.

Voor minder validen zijn er tevens enkele Parkeervakken bij ingang Zuid van Orpheus, aan Amphion.

LET OP! Vanaf 09.30 uur kunnen wij niet garanderen dat er voldoende ruimte is in Parkeergarage Orpheus, u kunt uitwijken naar Parkeergarage Museum Centrum.

Orpheus heeft een eigen ondergrondse parkeergarage naast het pand, hier kunt u parkeren en krijgt u achteraf een uitrijkaart van ons. Mocht de parkeergarage onverhoopt vol staan, dan kunt u ook nog parkeren in de openbare parkeergarage Museum Centrum op 10 minuten loopafstand. Ook bij late aankomst adviseren wij u om het eerst te proberen bij Orpheus, waar in principe voldoende plek is. Voor de parkeergarage Museum Centrum zijn helaas geen uitrijkaarten beschikbaar, maar kunt u de kosten achteraf bij ons declareren.

VOOR HET NAVIGATIESYSTEEM

Wij bevelen de volgende parkeergarages aan, waarvoor wij ook een uitrijkaart kunnen verstrekken:

Kies voor uw navigatiesysteem het adres van de Parkeergarage Orpheus of Museum Centrum:

Parkeergarage Orpheus (420 plaatsen, twee minuten lopen)

Soerenseweg 10, Apeldoorn (7314 CD)

Parkeergarage Museum Centrum (700 plaatsen, vijf minuten lopen)

Roggestraat 133, Apeldoorn (7311 CC)

ROUTEBESCHRIJVING PER AUTO RICHTING ORPHEUS

Vanuit Amersfoort A1

Op A1 afslag 18-Kootwijk, borden volgend richting Paleis t Loo en de Apenheul. Ga op de rotonde 1e afslag rechts en volg de Amersfoortseweg richting Paleis t Loo.

Bij Paleis t Loo schuin rechtdoor, doorgaande weg, Loolaan, volgen. Na paar honderd meter bij eerstvolgende kruising bij de Grote Kerk rechtsaf slaan, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.

Vanuit Arnhem A50

Op A50 afslag 22-Hoenderloo/Beekbergen volgen richting Apeldoorn. Alsmaar de weg vervolgen over Arnhemseweg richting centrum en Koning Stadhouderlaan. Na de spoorwegondergang ook rechtdoor, langs Centraal Beheer Achmea. Aan het einde van de weg linksaf de Vosselmanstraat op, daarna weg vervolgen. Bij 2e kruising op Vosselmanstraat linksaf, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.

Vanuit Deventer A1

Op A1 afslag 21-Voorst nemen, richting Apeldoorn. Achtereenvolgens volgt u de Zutphensestraat en Deventerstraat Apeldoorn in. Na oversteek van het Apeldoorns Kanaal, komt u bij de kruising voor het gemeentehuis, waar u rechtsaf slaat, de Regentesselaan op. Doorgaand verkeer volgen, langs Oranjepark. Na Oranjepark eerstvolgende mogelijkheid linksaf, de Canadalaan op. Daarna de grote kruising rechtover steken, naar de Soerenseweg. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.

Vanuit Zwolle A50

Op A50 neemt u afslag 25-Apeldoorn Noord en houdt rechts aan richting Apeldoorn / Paleis t Loo / Apenheul. Bij Apeldoorns Kanaal Noord de weg vervolgen schuin rechts op Anklaarseweg. Bij T-splitsing linksaf de Zwolseweg op. Bij Paleis t Loo slaat u linksaf naar de Loolaan. Na paar honderd meter bij eerstvolgende kruising bij de Grote Kerk rechtsaf slaan, de Soerenseweg op. De parkeergarage bij Orpheus ligt aan uw linkerhand.

ROUTEBESCHRIJVING NAAR OVERIGE PARKEERMOGELIJKHEDEN

Komende vanaf parkeergarage Orpheus:

Naar Parkeergarage Museum Centrum:

Rij (terug) naar het kruispunt bij de Grote Kerk (u heeft dan de Kerk voor u, Chinees restaurant aan uw linkerhand, en Orpheus aan uw rechterhand). Sla rechtsaf en volg de borden Museum. Voorbij het politiebureau links aan houden. Na de brandweerkazerne linksaf.

Looproute naar Orpheus: Wanneer u vanuit de parkeergarage komt, gaat u linksaf op de Roggestraat en volgt u de zwarte bordjes richting Orpheus.

ROUTEBESCHRIJVING PER OPENBAAR VERVOER RICHTING ORPHEUS.

In de buurt van Orpheus bevinden zich diverse bushaltes. Vanaf busstation / treinstation Apeldoorn doet u ongeveer 5 minuten over de reis naar een halte in de directe omgeving van Congrescentrum Orpheus. Kijk op www.9292.nl voor actuele reistijden voor het openbaar vervoer.

Lopend

Vanaf het station NS loopt u (met het station achter u) linksaf langs het spoor. U loopt met de bocht mee door de Hoofdstraat. Dit is de winkelstraat van Apeldoorn, deze straat loopt u helemaal af. Ook aan het einde van het Caterplein wanneer de weg overloopt in de Vosselmanstraat, loopt u rechtdoor, Schouwburg en Congrescentrum Orpheus treft u aan uw linkerhand. De looptijd bedraagt ca. 20 minuten.

Taxi Centrale Apeldoorn Tel.: 055-541 34 13

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 350,00 excl. BTW per persoon.

€ 350,00 excl. BTW per persoon tot 1 augustus 2025
€ 419,00 excl. BTW per persoon na 1 augustus 2025
€ 389,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van 2 of meer collega's uit één en dezelfde organisatie

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.