
Omgaan met cliënten met psychiatrische problematiek
Vergroot je kennis en vaardigheden ten aanzien van complex gedrag en de communicatie met mensen met (chronische) psychiatrische problematiek
Medewerkers in de financiële en maatschappelijke dienstverlening (zoals schuldhulpverlening, beschermingsbewind, wijkteams, sociaal werk of woningcorporaties), krijgen in toenemende mate te maken met cliënten met psychiatrische problemen.
Inzicht in psychiatrische ziektebeelden voor beter contact
Verwardheid en psychose maken dat mensen de realiteit anders ervaren. Stemmingsproblematiek of een persoonlijkheidsstoornis kunnen van invloed zijn op het nakomen van afspraken of hoe een cliënt jou bejegent tijdens een afspraak. Deze problematiek vraagt dan ook om een aanpassing in de jouw manier van werken en communiceren.
Doel van de cursus
Vergroot je theoretische kennis en praktische vaardigheden ten aanzien van complex gedrag en de communicatie met mensen met (chronische) psychische kwetsbaarheid. Je leert:
- Theoretische kennis van psychiatrische ziektebeelden
- Complex en soms onaangepast gedrag herkennen en taxeren en de relatie leggen met psychiatrische problemen van de cliënt
- Gesprekken voeren met cliënten met psychiatrische problemen; onder begeleiding van de trainer heb je kunnen oefenen met casuïstiek
- Omgaan met professionele en persoonlijke grenzen en daarop te reflecteren
Kijken naar de context: de vier levensgebieden
Mensen met psychiatrische problemen geven aan dat ze weliswaar klachten en symptomen hebben, maar dat dit slechts een deel is van wie zij zijn. Daarom is het belangrijk dat er gekeken wordt naar de hele situatie (context) en naar vier belangrijke levensgebieden: sociaal, maatschappelijk, persoonlijk en lichamelijk. Mensen met psychiatrische problematiek brengen hun klachten vaak op één vlak naar voren, terwijl effectieve interventies soms juist op een ander terrein nodig kunnen zijn — bijvoorbeeld ondersteuning bij het omgaan met geldzaken. Tijdens de cursus krijg je gelegenheid om hiermee te oefenen.
Werkwijze tijdens de cursus
Tijdens de training behandelen we niet alleen de theorie, maar gaan we ook praktisch aan de slag. Dit doen we met korte rollenspellen in en met de groep die gebaseerd zijn op actuele praktijkvoorbeelden. We sluiten aan op de ervaringen van de deelnemers in hun werk met cliënten. Het doel is om van en met elkaar te leren door samen te oefenen. De oefeningen zijn bewust kort, zodat de theorie beter blijft hangen en er ruimte is om verschillende vakgenoten aan het werk te zien. We starten steeds vanuit de eigen ervaringen van de deelnemers, waarna we als groep samen terugkijken en bespreken wat we geleerd hebben.
Wsnp (in aanvraag)

Kiwa NEN (in aanvraag)

CBM 6.00 punten
Medewerkers in de financiële en maatschappelijk dienstverlening zoals:
• Bewindvoering
• Budgetcoaches/Bureaus voor inkomensbeheer
• Kredietbanken
• Schuldhulpverlening
• Jeugdzorg
• Mediators/juristen
• Maatschappelijk werk
• Sociaal Raadslieden
• Woningcorporaties
• Wijkteams

Stationsweg 91
Breukelen 3621 LK
Nederland
Van der Valk Hotel Restaurant is gelegen direct naast de snelweg A2 (Utrecht - Amsterdam),
bij afslag nummer 5.
Via de Snelweg
Er is een snelle verbinding met Luchthaven Schiphol (20 minuten), Amsterdam (20 minuten), Utrecht (14 minuten), Den Haag (45 minuten) en Rotterdam (40 minuten).
De parkeerplaats biedt ruimte aan 450 auto's en is gratis.
Na afloop van de dag krijgt u van ons een uitrijkaart.
Per Trein
Ook met de trein is hotel Breukelen prima te bereiken. U neemt daarvoor een stoptrein uit de richting Amsterdam, Schiphol, Utrecht of Rotterdam en stapt uit op NS-station Breukelen. Vervolgens is het slechts 2 minuten lopen.
Deelnemerstarief
€ 545,00 excl. BTW per persoon.
€ 495,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer deelnemers uit een en dezelfde organisatie.
Annulering
Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.