Omgaan met onaangepast en onbegrepen gedrag in de letselschaderegeling
Iedereen krijgt weleens te maken met iemand met wie het lastig communiceren is.
Ook in de letselschadebranche kunnen professionals geconfronteerd met ‘tegenwerkende’ mensen. Iemand wil of vraagt iets wat niet meteen of zelfs helemaal niet gehonoreerd kan worden. U moet dan ‘nee verkopen’ waardoor er in sommige gevallen grensoverschrijdend gedrag kan opspelen in de vorm van schelden, verbale of fysieke agressie, manipuleren van professionals en afwijkend gedrag. In deze nieuwe cursus leert u hoe in deze situaties op de juiste manier kunt handelen.
U leert onder andere:
- De oorzaken en achtergronden van gedrag en stoornissen
- De verschillende vormen van lastig klaaggedrag en agressie te herkennen
- Hoe u situaties kunt begrenzen en te de-escaleren
- Patronen te herkennen en te verbreken
- Uw eigen gevoelens of gedachten te verwoorden
Typen gedrag
Onderscheid kunnen maken tussen de verschillende typen klaaggedrag helpt om vlot en adequaat op een situatie te kunnen reageren. Hierdoor zal in de meeste gevallen escalatie worden voorkomen. Bij bijvoorbeeld klachtbehandelaars is behoefte aan kennis over onaangepast gedrag, zoals agressie en vormen van ernstige psychiatrische aandoeningen, en de manier van omgaan daarmee.
Werkwijze
Tijdens de training maken we gebruik van diverse interactieve werkvormen waarmee u (in een veilige setting) kunt oefenen met (eigen) praktijkcases. Hiervoor wordt een trainingsacteur ingezet. De acteur speelt realistische casussen na, direct vanuit de eigen praktijk. Docent en acteur en de deelnemers in de groep zullen feedback geven op de gespreksvaardigheden en houding van de deelnemer in en na de oefening.
Het doel van deze dag is niet alleen praktisch oefenen, maar ook leren van elkaar. De rollenspelen zullen steeds kort gehouden worden om de theorie te kunnen laten beklijven en zoveel mogelijk deelnemers te laten oefenen.
Ook wordt filmmateriaal ingezet om de theorie uit te leggen. De praktische toepassing van de theorie staat hierbij centraal.
Deze cursus (academisch niveau) is bestemd voor:
- Advocatenkantoren
- Letselschadebureaus
- Verzekeraars
- Overige rechtshulpverleners
- Rechterlijke macht
Ruimtevaart 22
Amersfoort 3824 MX
Nederland
++Met de auto++
Vanuit Amsterdam via A1
Afslag Amersfoort-Noord (afslag 13)
Einde afslag rechtsaf (Rondweg Noord)
Eerste stoplicht, rechts (Ruimtevaart)
Vanuit Utrecht, Zwolle, Apeldoorn
Verkeersplein Hoevelaken, richting Amsterdam (A1)
Afslag Amersfoort-Noord (afslag 13)
Einde afslag linksaf, over de snelweg
Bij stoplichten linksaf (Rondweg Noord)
Let op! Neem bij het links afslaan het rechter voorsorteervak
Eerste stoplicht, rechts (Ruimtevaart)
++Met openbaar vervoer++
Met de trein
Stap uit bij Centraal Station Amersfoort
Neem bus 3 richting Vathorst via Meander MC
Stap uit bij halte Ruimtevaart, Amersfoort
Van der Valk Hotel Amersfoort A1
Ruimtevaart 22
3824 MX Amersfoort
amersfoort@valk.com
Deelnemerstarief
€ 625,00 excl. BTW per persoon.
€ 569,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer deelnemers uit een en dezelfde organisatie.
Annulering
Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.