Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 4)

Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 4)

Verdieping
SHV Cursus op locatie
In bedrijf
Hotel Veenendaal

Anders omgaan met weerstand heeft als doel het bereiken van gedragsverandering bij de cliënt ten aanzien van het omgaan met financiën én ten aanzien van het contact tussen hulpverlener en cliënt.

Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 14 verschillende modules of volg een Leerlijn. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen (ook binnen een Leerlijn) ontvangt u een aantrekkelijke korting. De cursus op deze pagina is onderdeel van Leerlijn 2: (Gespreks)vaardigheden.
Lees hier meer over andere modules, de Leerlijnen en kortingen > (pagina volgt)

Over deze module
Soms heb je als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, beschermingsbewindvoerder, e.a.) helemaal geen tijd en ruimte om aan gedragsverandering te werken. Of is het niet je taak om dit te doen. Je hebt misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt en moet in die tijd veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen om bijvoorbeeld tot een plan van aanpak te komen. Juist dan kan een motiverende benadering veel bijdragen aan een goed gesprek. De basis voor een motiverende benadering is motiverende gespreksvoering.

Een motiverende gespreksbenadering zorgt ervoor dat je:

  • Minder met weerstanden te maken krijgt
  • Sneller je informatie boven tafel krijgt
  • Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
  • Zelf niet gefrustreerd raakt

Door het volgen van deze cursusmiddag leert u:

  • Hoe u (beter) kunt omgaan met weerstand in uw gesprek of weerstand kunt voorkomen
  • Wat de invloed is van de houding en visie van de hulpverlener op het gesprek met de cliënt
  • Hoe een motiverende benadering kan bijdragen aan effectieve gespreksvoering en activering van cliënten
Programma
-
-
  • Jouw klantvisie en effect hiervan op de cliënt
  • De invloed van houding van de hulpverlener op een gesprek
  • Waarden en normen van de cliënt versus die van de hulpverlener
-
  • De theorie van engagement
  • Oefenen met engageren
  • Engagement tijdens korte gesprekken
-
-
  • De betekenis van weerstand
  • Verschillende soorten weerstand
  • Invloed van weerstand op de effectiviteit van je gesprek
  • De rol van de hulpverlener (houding, benadering, cliëntvisie en het effect hiervan op de cliënt)
  • Wrijving in het contact, hoe kun je daar iets aan doen?
  • Brengen van slecht nieuws
  • Hoe maak je weerstand werkbaar?
-
Sprekers

Hetty de Laat

Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn
Groei in Communicatie
Bestemd voor

Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):

  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Beschermingsbewindvoerders
  • Bureaus voor inkomensbeheer
  • Kredietbanken
  • Wsnp-bewindvoerders
  • Sociaal Raadslieden
Data & Locatie
Hotel Veenendaal
Hotel Veenendaal

Bastion 73
Veenendaal 3905 NJ
Nederland

info@veenendaal.valk.com

Routebeschrijving auto:
U kunt gratis parkeren in de ruime parkeergarage van Hotel Veenendaal.
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal

Hotel Veenendaal is direct gelegen aan de A12.
Op de A12 neemt u afslag 23, Veenendaal-West.

Vanuit Utrecht slaat u onderaan de snelweg linksaf.
Bij de eerste verkeerslichten voorbij McDonalds gaat u rechtsaf, de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.

Vanuit Arnhem gaat u onderaan de snelweg rechtdoor de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.

U kunt parkeren in de parkeergarage bij Hotel Veenendaal.

Routebeschrijving met de trein, vanaf station Veenendaal-De Klomp is het ongeveer 10 minuten lopen:
U stapt uit bij station Veenendaal-De Klomp
Loop in westelijke richting op de Rondweg De Klomp/Stationsweg richting Veenendaalseweg
Sla links af bij de Veenendaalseweg
Sla rechts af bij de Jufferswijk
Sla links af bij de Lunet
Sla links af bij Bastion
Hotel Veenendaal zal zich rechts van u bevinden.

Voor nieuws over wegwerkzaamheden adviseren wij u om de website www.vananaarbeter.nl te raadplegen voor uw optimale routeplanning.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 395,00 excl. BTW per persoon.

Volumekorting
Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 14 verschillende modules of volg een Leerlijn. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen (ook binnen een Leerlijn) ontvangt u een aantrekkelijke korting. Per extra deelnemersplaats ontvangt u per plaats:

  • € 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
  • € 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen
    De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer modules en/of collega’s uit dezelfde organisatie. U ontvangt één factuur voor alle deelnemers.

De cursus op deze pagina is onderdeel van Leerlijn 2: (Gespreks)vaardigheden.

Lees hier meer over de andere modules, de Leerlijnen en kortingen > (pagina volgt)

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.