Soms hebt u als financieel dienstverlener misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt. In de huidige tijd zal dit bovendien vooral online of telefonisch plaatsvinden. In die beperkte tijd moet u veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen om tot een plan van aanpak te komen. Dan is het lastig om een cliënt goed te leren kennen en te begrijpen, laat staan om op emoties in te gaan.

Aandacht kunnen hebben voor de ander begint met aandacht voor u zelf! In dit artikel leest u twaalf tips voor zelfzorg in een online (klant)gesprek. Onderaan de pagina ter afsluiting een oefening.

  1. Maak ruimte voor het leggen van voelbaar contact aan het begin van uw online meeting.
    Juist bij het videocontact doet het ertoe wanneer er eerst aandacht is voor uw gesprekspartner(s). Vraag simpelweg hoe het met hen gaat. Geef Vitamine A = AANDACHT!

  2. Stel uw computer zo in, dat u om in de camera te kunnen kijken, uw hoofd niet hoeft te kantelen en er een knik in uw nek komt.
    Zorg dat u niet door uw leesstukjes van uw bril hoeft te kijken, dat is niet alleen slecht voor uw nek, maar uw gesprekspartner kan daardoor geen oogcontact maken met u. Mogelijk biedt een speciale computerbril uitkomst.

  3. Onderzoek wat een goede werkplek voor u is, welk bureau, welke tafel, hoeveel ruimte hebt u nodig om comfortabel te zitten?
    Misschien is een werkplek met uw laptop op een tafeltje fijner voor u, in plaats van uw gesprek voeren achter uw desktop.

  4. Kijk ook of u uw gesprek staand kunt voeren.
    Zet uw laptop dan op een hoge tafel, of kast. Of zet een stoel op een tafel, met uw laptop erop. Te lang achter elkaar zitten is niet goed voor uw gestel.

  5. Neem tussen uw online gesprekken in de tijd om uw benen te strekken, te bewegen.
    Voorkom hierdoor dat u stijf wordt van het zitten. U kunt zo’n moment ook gebruiken om van het ene gesprek af te schakelen, voordat u naar een ander gesprek gaat.

  6. Zorg voor voldoende te drinken.
    Zet koffie, thee, of water in de buurt van waar u zit, zodat u er makkelijk bij kunt.

  7. Let op de juiste lichtinval, waardoor uw gezicht goed te zien is.
    Met een lichtbron achter u, wordt uw gezicht donker en kan degene met wie u in gesprek bent, uw mimiek niet zien. Vraag ook aan de ander om dit bij te stellen als dit nodig is.

  8. Signaleert u spanningen in uw lijf, tracht daar aandacht voor te hebben door stil te staan bij de vraag: hoe zit ik er nu bij?
    U kunt dit verbeteren door de stoel te voelen, de rugleuning, de zitting, is de stoel hard, zacht, warm, koud; check of u de stoel wel comfortabel vindt. Misschien bent u toe aan een nieuwe?

  9. Vermijd te hard werken achter uw PC.
    Besef: niemand twijfelt aan uw inzet!  Krijgt u het warm, voelt u spanning in uw schouders, hebt u stijve spieren, allemaal tekenen van een te grote inzet.

  10. Creëer voldoende ruimte voor zelfzorg.
    Las een pauze in op het moment dat uw lichaam het aangeeft. Laat u daarbij sturen door uw gevoel, niet door de klok.

  11. Realiseer u: online werken vraagt andere dingen van u en uw gesprekpartner(s), het vergt aanpassing en veerkracht om daaraan gewend te raken. Die hebt u zeker, dat heeft tijd en ruimte nodig!

  12. Draag kleding alsof u naar kantoor of uw werkplek gaat.
    Dit geeft u de kans om aandacht te hebben voor uw werk en u kunt het loskoppelen van (thuis) werken en het privé daarmee makkelijker maken.   

 

Infographic

We hebben bovenstaande tips samengevat in een handige infographic. Print deze uit en hang hem naast uw laptop op PC!

Ter afsluiting een oefening: de zachte billen!

Ga goed naar achteren zitten op uw stoel.

Voel de rugleuning en de zitting van uw stoel, voel ook het contact van uw voeten met de grond.

Leg nu uw handen onder uw bovenbenen, u zit dan op uw handen.

Voel dan opnieuw de zitting van uw stoel, voel het verschil tussen uw handen, uw bovenbenen en de stoel.

Neem daar ruim de tijd voor.

Voel waar het warm is, koud, hard, zacht, voelt u verschillen in de hardheid van uw lichaam, voelt u verschillen in temperatuur?

Neem daarna rustig één hand weg, en voel weer hoe uw er nu bij zit. Laat je verrassen en verwonder u!

Neem daarna de andere hand weg en voel opnieuw hoe u er bij zit. Grote kans dat er iets veranderd is in uw lijf.

Kijk maar eens hoe u dat bevalt!

Succes!

 

Wilt u niet alleen tips over uw houding, maar ook voor het voeren van een effectief gesprek dan is onderstaande cursus interessant voor u.