studiedag kerckebosch

NLP in de spreekkamer van schuldhulpverlening

Basis
Cursus op locatie
In bedrijf
Hotel Utrecht

Hoe kunnen NLP-gesprekstechnieken helpen om uitval uit schuldhulpverlening te voorkomen en uw cliënt effectief in beweging te brengen?

Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) staat voor hoe wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daar volgens op reageren. Het toepassen van NLP-technieken in uw gesprekken zorgt voor (meer) begrip van uw cliënt, verbinding met uw cliënt en effectieve communicatie met uw cliënt. Hiermee kunt u uitval voorkomen en beter schuldhulp verlenen.

Wat weet en kunt u na afloop van deze workshop?

  • Hoe u NLP-technieken toepast in uw cliëntgesprekken
  • Uw cliënt op een andere manier lezen en begrijpen en verbinding tot stand te brengen
  • Uw cliënt te motiveren om in beweging te komen
  • Uitval uit het schuldhulpverleningstraject voorkomen

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Moeilijkheden in de spreekkamer van de schuldhulpverlening
  • De theorie van Neuro Linguïstisch Programmaren (NLP)
  • Sturing van gedrag
  • Begrijpen van uw cliënt
  • Verbinding krijgen met uw cliënt
  • Uw cliënt in beweging brengen en motiveren
  • Oefenen met de NLP-technieken

Door het toepassen van technieken uit NLP in uw cliëntgesprek, krijgt u inzicht in het gedrag, de communicatie en motivatie van uw cliënt. Vanaf de intake zult u de interne obstakels bij uw cliënt herkennen en kunt u de juiste tools gebruiken om verbinding te creëren met uw klant. Vanuit een positie van verbinding communiceert u vervolgens uw boodschap. Zo brengt u uw cliënt effectief in beweging en lukt het uw cliënt om moeilijke en juiste keuzes te maken.

Uitval voorkomen
De uitval uit schuldhulpverlening is te groot. Dit kost de maatschappij veel en zorgt ervoor dat schuldenaren langdurig in een stressvolle situatie blijven zitten. Door het toepassen van technieken uit NLP krijgt u begrip voor de belevingswereld van uw cliënt.

Verbinding maken
U leert verbinding te maken met uw cliënt, zodat u vervolgens uw cliënt effectief kunt motiveren om in beweging te komen en moeilijke beslissingen te nemen, zoals de woning verkopen of de onderneming beëindigen.

Wat is NLP?
De term Neuro Linguïstisch Programmeren, tegenwoordig beter bekend als NLP, staat voor hoe wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daarop volgens reageren. Als je NLP toepast, word je je bewust van je waarnemingen, gedachtepatronen en gedrag, zodat je blijvende veranderingen in je communicatie en gedrag kunt maken en tot betere resultaten kunt komen. Het leert je om zowel jezelf en anderen te begrijpen, te motiveren en te sturen. Door NLP-technieken toe te passen in uw cliëntgesprek zult u meer grip krijgen op uw communicatie en daardoor veel beter kunnen omgaan met (moeilijke) cliënten.

Doel en opzet van de workshop
In de workshop bespreekt de docent de theorie en gaat u vaardigheden oefenen met elkaar. Hierdoor wordt de theorie direct omgezet naar de praktische toepassing. U zult in staat zijn uw cliënt op een andere manier te lezen en te begrijpen en verbinding tot stand te brengen. De workshop is kort en krachtig en na afloop kunt u de technieken direct inzetten in de praktijk om uw dienstverlening te verbeteren. Het toepassen van NLP-technieken in uw gesprekken zorgt voor (meer) begrip van uw cliënt, verbinding met uw cliënt en effectieve communicatie met uw cliënt. Hiermee kunt u uitval voorkomen en effectief schuldhulp verlenen.

Programma
-
-
  • Voorstelronde
  • Inventarisatie van de ontwikkelwensen van de deelnemers
  • Achtergrond trainer
  • Introductie NLP
  • Waarvoor kun je NLP gebruiken?
  • Opzet training
-
-
  • Wat stuurt ons gedrag?
  • Pijn versus Plezier
  • Model sturing gedrag
  • Communicatiemodel
  • Begrip wereldmodel klant
-
-
  • Wat zorgt voor verbinding met de klant?
  • Rapport maken
  • De taal van de klant spreken
  • Zintuigelijke scherpzinnigheid ontwikkelen
  • Opmerken van taalgebruik
-
  • Toepassen modellen
  • Gebruik van communicatietechnieken
  • Principes motivatie

Met tussendoor een korte pauze

-
-
  • Toepassen theorie door te oefenen met deelnemers
  • Tips over toepassing in de praktijk
  • Delen ervaring deelnemers
  • Vragen deelnemers
Sprekers
Bestemd voor
  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Schuldhulpverlening voor ondernemers
  • Hulpverleners
  • Maatschappelijk werkers
Data & Locatie
Hotel Utrecht
Hotel Utrecht

Winthontlaan 4-6
Utrecht 3526 KV
Nederland

utrecht@valk.nl

Vanuit Amsterdam : Snelweg A2 richting Utrecht /Knooppunt Amstel borden A2/E35 richting Utrecht Knooppunt Oudenrijn E30/E35 richting Arnhem / Volg de borden Houten/E311/A12 Volg borden Kanaleneiland/Jaarbeurs

Vanuit Eindhoven / 's-Hertogenbosch: Snelweg A2 richting Utrecht / Amsterdam/ Neem afrit A12/E30 vanaf de A27 Neem de afslag A12/E30 richting Den Haag / Afslag 17 / Kanaleneiland/Jaarbeurs/Centrum

Vanuit Breda: Voeg in op A16/ Neem afslag 20 's-Gravendeel naar N3/N217 richting s-Gravendeel/Oud-Beijerland/Papendrecht. Gorinchem A15/ Vervolgens borden A27 volgen. Neem de afslag A12/E30 richting Den Haag. Neem afslag 17 en volg Kanaleneiland/Jaarbeurs/Centrum.

Vanuit Amersfoort: Snelweg A28 / E30,A27 richting Den Haag/Breda E35/E30/A12 richting Ring Utrecht/Rotterdam/Den Haag Afslag 16 t/m 18 en volg de borden Centrum/Jaarbeurs/Kanaleneiland

Parkeren
De parkeergarage is gelegen onder het Van der Valk Hotel Utrecht.
Wanneer deze garage vol is kunt u parkeren aan de overkant van het hotel, bij P2. De parkeerwacht zal u doorverwijzen.
Bij vertrek ontvangt u een Uitkaart.
Mochten beide parkeergelegenheden vol zijn dan is de dichtstbijzijnde parkeerplaats P+R Westraven. Voor € 5,00 koopt u bij de automaat een combikaartje parkeren en reizen.

Omdat de parkeergelegenheid beperkt is, adviseren wij u daarmee rekening te houden. Het hotel is uitstekend met het openbaar vervoer te bereiken.

Openbaar Vervoer:
Vanaf Centraal Station Utrecht vertrekken de volgende bussen/tram naar halte:
Kanaleneiland zuid.
Buslijn: 65, 74 en 77
Sneltramlijnen: 60 en 61

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 495,00 excl. BTW per persoon.

Volumekorting
Wilt u meer collega’s inschrijven? Bij afname van meerdere deelnemersplaatsen ontvangt u korting.
Per extra deelnemersplaats ontvangt u de volgende korting (per plaats):
€ 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
€ 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen
De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer collega’s uit dezelfde organisatie.

NBBI-leden
Voor NBBI-leden is een speciale korting actief, u kunt hiervoor mailen naar klantenservice@kerckebosch.nl

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.