studiedag kerckebosch

Actualiteiten Schuldenbewind

Verdieping
Cursus op locatie
In bedrijf
Hotel Utrecht

Handvatten voor de praktische do’s en dont’s rondom schuldenbewinden voor gemeenten en beschermingsbewindvoerders.

Ontwikkelingen schuldendomein met gevolgen voor schuldenbewind
Het schuldendomein is in ontwikkeling; nieuwe wet- en regelgeving werkt door in de dagelijkse praktijk van de beschermingsbewindvoerder en schuldhulpverlener. Het vakgebied is continu in beweging. Op het moment zijn er verschillende ontwikkelingen gaande die van invloed zullen zijn op uw werk. Denk aan het adviesrecht en de verruiming van mogelijkheden om schulden op te lossen.

Ervaringen adviesrecht voor gemeenten bij schuldenbewind
De Wet Adviesrecht geeft gemeenten sinds 1 januari 2021 de mogelijkheid om bij elk ingesteld bewind advies uit te brengen over een alternatief. Doel hiervan is dat gemeenten hun regierol beter kunnen vervullen. Ook moet het samenwerking tussen de gemeente, de bewindvoerder en de rechtbank stimuleren. Welke ervaringen zijn inmiddels opgedaan? Sommige gemeenten hebben vrijwillige samenwerkingsafspraken gemaakt met lokale bewindvoerders via convenanten. Soms is daarin ook al de nieuwe situatie met het adviesrecht verwerkt.

Samenwerking gemeenten en bewind
Tijdens deze cursusmiddag bespreken we de laatste ontwikkelingen op het gebied van samenwerking tussen gemeenten en beschermingsbewind rondom schuldenbewinden, het oplossen van schulden en het gezamenlijk werken aan financieel redzaam gedrag. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor u als beschermingsbewindvoerder, schuldhulpverlener of beleidsmedewerker?

Financieel redzaam gedrag
Uit de wetgeving volgt dat er bij een schuldenbewind ook wordt gewerkt aan de financiële redzaamheid van cliënten, zodat ze niet voor altijd onder bewind blijven. Rechtbanken zijn steeds kritischer op dit punt: er wordt verwacht dat u als bewindvoerder tijdig start met het redzaamheidstraject, in ieder geval voordat de grond voor het bewind is vervallen. Sommige rechtbanken vragen expliciet wat u heeft gedaan om uw cliënt weer zelfredzaam te maken.

Veel ruimte voor uw eigen inbreng
De opzet van de cursus in interactief. De docenten gaan met u in gesprek over uw praktijkervaringen, waar u tegenaan loopt of vragen over heeft.

Na afloop van de cursus:

  • Bent u op de hoogte van de actuele ontwikkelingen rondom schuldenbewind
  • Hebt u inzicht in de do’s en dont’s bij samenwerking tussen gemeenten en bewind, zoals bij schuldenbewinden en in convenanten
  • Weet u hoe gemeenten en bewind gezamenlijk cliënten weer (beter) financieel zelfredzaam kunnen maken en de uitstroom uit hulpverlening kunnen bevorderen
Programma
-
-
  • Van macro naar micro: hoe staan we ervoor in Nederland, wie worden getroffen door de energiecrisis en wat betekent dit in het licht van het helpen van mensen met schulden?
  • Welke (wettelijke) ontwikkelingen in de schuldenaanpak werken door in de praktijk van beschermingsbewindvoerders en gemeenten?
  • Rol van de nieuwe Schuldenrechter: praktijkvoorbeelden van rechtbanken die mensen met schulden ondersteunen door ze snel bij het juiste loket van de gemeente te krijgen.
-
-
  • Ontwikkelingen rond en ervaringen met het adviesrecht voor gemeenten bij schuldenbewind
  • Voorbeelden van samenwerking tussen gemeenten en bewind; op welke manieren en wat levert het op?
  • Convenant of niet?
  • Wie heeft de regie?
-
-
  • Hoe werk je aan financiële zelfredzaamheid?
  • Wie heeft de regie?
  • Schulden opgelost, bewind nog nodig. Welke mogelijkheden zijn er dan nog? Hoe pak je dit aan? Hoe kijkt de rechtbank hiernaar? Waar botst het beleid van de rechtbank met uw dagelijkse praktijk?
Sprekers

drs. Vivian den Hartogh

Senior onderzoeker/projectleider, Lectoraat Schulden en Incasso/docent; Adviseur, Vivian Advies
Hogeschool Utrecht
Bestemd voor
  • Beschermingsbewindvoerders
  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Bureaus voor inkomensbeheer
  • Kredietbanken
  • Beleidsmedewerkers
Data & Locatie
Hotel Utrecht
Hotel Utrecht

Winthontlaan 4-6
Utrecht 3526 KV
Nederland

utrecht@valk.nl

Vanuit Amsterdam : Snelweg A2 richting Utrecht /Knooppunt Amstel borden A2/E35 richting Utrecht Knooppunt Oudenrijn E30/E35 richting Arnhem / Volg de borden Houten/E311/A12 Volg borden Kanaleneiland/Jaarbeurs

Vanuit Eindhoven / 's-Hertogenbosch: Snelweg A2 richting Utrecht / Amsterdam/ Neem afrit A12/E30 vanaf de A27 Neem de afslag A12/E30 richting Den Haag / Afslag 17 / Kanaleneiland/Jaarbeurs/Centrum

Vanuit Breda: Voeg in op A16/ Neem afslag 20 's-Gravendeel naar N3/N217 richting s-Gravendeel/Oud-Beijerland/Papendrecht. Gorinchem A15/ Vervolgens borden A27 volgen. Neem de afslag A12/E30 richting Den Haag. Neem afslag 17 en volg Kanaleneiland/Jaarbeurs/Centrum.

Vanuit Amersfoort: Snelweg A28 / E30,A27 richting Den Haag/Breda E35/E30/A12 richting Ring Utrecht/Rotterdam/Den Haag Afslag 16 t/m 18 en volg de borden Centrum/Jaarbeurs/Kanaleneiland

Parkeren
De parkeergarage is gelegen onder het van der Valk Hotel Utrecht kosten voor parkeren zijn € 8,00. Mocht deze parkeergarage vol zijn is er een tweede parkeergarage (P2 ) straat tegenover het hotel de Eendrachtlaan in na 200 meter aan de linker kant. Mocht deze parkeergelegenheid vol zijn dan is de dichtstbijzijnde parkeerplaats is P+R Westraven. Voor € 5,00 zijn kaartjes beschikbaar bij de automaat, een combikaartje parkeren en reizen.

Van der Valk Hotel Utrecht is ook prima bereikbaar met het openbaar vervoer en de fiets.
De fietsenstalling vindt u in de parkeergarage.

Openbaar Vervoer:
Vanaf Centraal Station Utrecht vertrekken de volgende bussen/tram naar halte:
Kanaleneiland zuid.
Buslijn: 65, 74 en 77
Sneltramlijnen: 60 en 61

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 375,00 excl. BTW per persoon.

Bij afname van meerdere deelnemersplaatsen ontvangt u korting.

Per extra deelnemersplaats ontvangt u de volgende korting (per plaats):
€ 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
€ 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen
De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer collega’s uit dezelfde organisatie.

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.