Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 8)

Uit de weerstand met een motiverende gespreksbenadering (shv module 8)

SHV Cursus op locatie
In bedrijf
Hotel Breukelen

Een motiverende gespreksbenadering verbetert het contact met je cliënt en verkleint weerstand. Hiermee leg je de basis voor de acceptatie van hulp en minder uitval uit het (schuld)hulpverleningstraject.

Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 12 verschillende modules (kennis en vaardigheden). Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen ontvangt u een aantrekkelijke korting.
Lees hier meer over andere modules en kortingen >

Motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt
Door in je werk de motiverende gespreksbenadering als uitgangspunt te nemen, kun je het contact met de cliënt verbeteren en weerstand verkleinen. Je legt hiermee de basis voor de acceptatie van hulp en vermindert uitval. Een motiverende gespreksbenadering kan ook ingezet worden als jouw werk niet specifiek gericht is op gedragsverandering.

Werken aan gedrag, ook met weinig tijd
Soms ervaar je als financieel dienstverlener (schuldhulpverlener, budgetbeheerder, beschermingsbewindvoerder) helemaal geen tijd en ruimte om aan gedragsverandering te werken. Of is het niet je taak om dit te doen. Je hebt misschien maar één gesprek of beperkt contact met de cliënt en moet in die tijd veel uitleggen en tegelijkertijd veel informatie verzamelen of juist acties uitvoeren. Juist dan kan een motiverende benadering veel bijdragen aan een goed gesprek, waarin het je lukt om met weerstand om te gaan en het gesprek weer vlot te trekken. De basis voor een motiverende benadering is motiverende gespreksvoering.

Een motiverende gespreksbenadering zorgt ervoor dat je:

  • Minder met weerstanden te maken krijgt
  • Sneller je informatie boven tafel krijgt
  • Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
  • Zelf niet gefrustreerd raakt
  • Uit het welles-nietes blijft
  • De cliënt meer autonomie ervaart

Door het volgen van deze cursusmiddag leert u:

  • Hoe je weerstand kan voorkomen en (beter) kunt omgaan met weerstand als deze toch ontstaat
  • Wat de invloed is van de houding en visie van de hulpverlener op het gesprek met de cliënt
  • Hoe een motiverende benadering kan bijdragen aan effectieve gespreksvoering en meer eigenaarschap bij cliënten
Programma
-
-
  • Wat doet het accepteren van hulpverlening met een cliënt?
  • Welke dynamiek ontstaat er en wat betekent dit voor jouw gesprekken en hulpverlening?
  • Jouw klantvisie en effect hiervan op de cliënt
  • De invloed van houding van de hulpverlener op een gesprek
  • Waarden en normen van de cliënt versus die van de hulpverlener
-
  • De theorie van engagement
  • Oefenen met engageren
  • Engagement tijdens korte gesprekken
-
-
  • Weerstand, wat is het wel en wat is het niet?
  • Verschillende vormen van weerstand
  • Invloed van weerstand op de effectiviteit van je gesprek
  • Welke rol speelt de hulpverlener (houding, benadering, cliëntvisie)?
  • Reageren op weerstand
  • Slecht nieuws zonder weerstand
  • Hoe maak je weerstand werkbaar, waardoor je een gesprek weer vlot kunt trekken?
-
Bestemd voor

Speciaal ontwikkeld voor (medewerkers van):

  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Beschermingsbewindvoerders
  • Bureaus voor inkomensbeheer
  • Financieel maatwerk consulenten
  • Kredietbanken
  • Sociaal Raadslieden
  • Vroegsignalering bij gemeenten, woningcorporaties, zorgverzekeraars, energiebedrijven e.v.
  • Wsnp-bewindvoerders
Data & Locatie
Hotel Breukelen
Hotel Breukelen

Stationsweg 91
Breukelen 3621 LK
Nederland

info@breukelen.valk.nl

Van der Valk Hotel Restaurant is gelegen direct naast de snelweg A2 (Utrecht - Amsterdam),
bij afslag nummer 5.

Via de Snelweg
Er is een snelle verbinding met Luchthaven Schiphol (20 minuten), Amsterdam (20 minuten), Utrecht (14 minuten), Den Haag (45 minuten) en Rotterdam (40 minuten).
De parkeerplaats biedt ruimte aan 450 auto's en is gratis.
Na afloop van de dag krijgt u van ons een uitrijkaart.

Per Trein
Ook met de trein is hotel Breukelen prima te bereiken. U neemt daarvoor een stoptrein uit de richting Amsterdam, Schiphol, Utrecht of Rotterdam en stapt uit op NS-station Breukelen. Vervolgens is het slechts 2 minuten lopen.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 395,00 excl. BTW per persoon.

Volumekorting
Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 14 verschillende modules of volg een Leerlijn. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen (ook binnen een Leerlijn) ontvangt u een aantrekkelijke korting. Per extra deelnemersplaats ontvangt u per plaats:

  • € 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
  • € 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen

De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer modules en/of collega’s uit dezelfde organisatie. U ontvangt één factuur voor alle deelnemers.

De cursus op deze pagina is onderdeel van Leerlijn 2: (Gespreks)vaardigheden.
Lees hier meer over andere modules, de Leerlijnen en kortingen >

NBBI-leden
Voor NBBI-leden is een speciale korting actief, u kunt hiervoor mailen naar klantenservice@kerckebosch.nl

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.