studiedag kerckebosch

Minder praten & meer bereiken in uw cliëntgesprek

Verdieping
Cursus op locatie
In bedrijf
Hotel Veenendaal

Omgaan met klantbeleving en emoties in het klantcontact.

Door tijdens het (online) contact met uw cliënt goed in te spelen op klantbeleving en emoties, zult u ervaren dat uw gesprekken effectiever worden. Door meer aandacht te hebben voor "voelen" en "waarnemen" zal uw hulpverlening (verder) verbeteren.

Aandacht voor klantbeleving en emoties in uw gesprekken zorgt ervoor dat u:

  • Minder met weerstanden te maken krijgt
  • Sneller informatie boven tafel krijgt
  • Een actievere en meer betrokken cliënt krijgt
  • Zelf niet gefrustreerd raakt
  • Door samenspraak spanning in het gesprek kunt overwinnen

Wat weet en kunt u na afloop van deze workshop?

  • Hoe u voelbaar contact met uw cliënt creëert
  • Hoe u snel uw cliënt kunt ‘lezen’ en de onderstroom in een gesprek kunt ontdekken
  • Hoe u (beter) kunt omgaan met ‘lastigere’ cliënten
  • Hoe u met minder praten, meer kunt bereiken
  • Verschillen en overeenkomsten tussen het on- en offline werken
  • Uw kansen in het online werken, wat past bij u en in uw werksituatie?

Als financieel dienstverlener wordt er veel van u verwacht en heeft u wellicht te maken met een hoge werkdruk. Een hoog verwachtingspatroon kan u in de weg zitten en zelfs verhinderen dat u uw cliënt optimaal van dienst kunt zijn.

Empatisch aansluiten bij uw cliënt
In deze workshop ‘maakt u kennis met vaardigheden om niet alleen doelgericht, maar ook empathisch aan te sluiten bij uw cliënt. Dit is van belang om uw (online) gesprekken effectiever te maken. In de workshop werken we aan het aansluiten bij de beleving van de cliënt, daarmee komt het voelbare contact tot stand. U krijgt energie van het gesprek en de cliënt voelt zich gezien en gehoord. Hierdoor komt u in samenspraak met uw cliënt tot een gezamenlijk resultaat, waar u beide tevreden over bent.

Klantbeleving is de ervaring die een (potentiële) klant/cliënt heeft bij afname of gebruik van producten of diensten. Centraal bij klantbeleving staan de contactmomenten die de afnemer heeft met de organisatie waarbij hij een product of dienst afneemt. Klantbeleving staat voor een ervaring, een gevoel.

Emoties: inzichten uit de haptonomie
Uitgangspunt in de haptonomie is dat het gezond en belangrijk is om aandacht voor je eigen beleving te hebben. We zien het lichaam als drager van gevoelens en deze gevoelservaringen zijn dus in je lichaam te herkennen. Het zijn boodschappers met een belangrijke mededeling, waar naar geluisterd mag worden.

Ook van toepassing in uw online gesprekken
Ook het online werken, dat inmiddels niet meer is weg te denken, vraagt om andere nieuwe vaardigheden. In de praktijk blijkt het lastiger om online het vertrouwen van een cliënt te winnen. In het online contact is het belangrijk om vaker te reflecteren en nog beter te letten op non-verbale signalen. Dit vraagt van professionals om bestaande vaardigheden vaker of anders inzetten.

Doel en opzet van de workshop
Deze workshop is een interactieve vaardigheidstraining. Vanaf het eerste begin gaan de trainers met u aan de slag. U ervaart hierdoor zelf meteen hoe het voelbaar contact tot stand gebracht kan worden. Theorie wordt omgezet in praktische toepassing. Aspecten in de verbale en non-verbale communicatie als ook bewuste en onbewuste communicatie leert u herkennen. U krijgt nieuwe, praktische vaardigheden aangereikt om zelf in te zetten tijdens uw gespreksvoering. De trainers gebruiken hiervoor inzichten en methodieken vanuit Motiverende Gespreksvoering en de Haptonomie.

Pum Donders

Firmant
BOD Bewindvoering VOF

Prima cursus op gebied van communicatie. Boeiend, relevant en leerzaam.

Meer reviews
Accreditatie/PE-punten
Programma
-
-
  • Inventarisatie van de ontwikkelwensen van de deelnemers
  • Inhoud- en betrekkingsniveau in een gesprek
  • De vier aspecten van communicatie
  • De invloed van non-verbale signalen
  • Het (her)kennen van uw eigen (non-verbale) signalen
  • Zicht krijgen op de drijfveren van klanten
  • Het managen van verwachtingen
  • De betekenis van verlies binnen de financiële dienstverlening
-
-
  • Hoe u de bereidheid van de cliënt vergroot om mee te werken
  • Hoe u een gesprek effectief opbouwt zodat de cliënt aanhaakt
  • Hoe u lastigere cliënten kunt benaderen
  • Welke gesprekstechnieken werken
  • Het verschil tussen doelgericht en doelmatig werken
-
-
  • Oefenen met eigen casuïstiek
  • Delen van ervaringen
  • Hoe past het geleerde in uw praktijksituaties?
  • Infographic om bij de hand te houden: 12 tips voor online werken
Sprekers

Emmie Pigmans

Communicatietrainer en –coach zorg en welzijn
Pigmans Haptotherapie & Mediation
Bestemd voor
  • Schuldhulpverlening bij gemeenten
  • Bureaus Schuldhulpverlening
  • Bureaus voor inkomensbeheer
  • Kredietbanken
  • Beschermingsbewindvoerders
  • Wsnp-bewindvoerders
Reviews

Pum Donders

Firmant
BOD Bewindvoering VOF

Prima cursus op gebied van communicatie. Boeiend, relevant en leerzaam.

Data & Locatie
Hotel Veenendaal
Hotel Veenendaal

Bastion 73
Veenendaal 3905 NJ
Nederland

info@veenendaal.valk.com

Routebeschrijving auto:
U kunt gratis parkeren in de ruime parkeergarage van Hotel Veenendaal.
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal

Hotel Veenendaal is direct gelegen aan de A12.
Op de A12 neemt u afslag 23, Veenendaal-West.

Vanuit Utrecht slaat u onderaan de snelweg linksaf.
Bij de eerste verkeerslichten voorbij McDonalds gaat u rechtsaf, de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.

Vanuit Arnhem gaat u onderaan de snelweg rechtdoor de Voorpoort op.
Na ongeveer 500 meter ziet u Hotel Veenendaal aan uw rechterkant.

U kunt parkeren in de parkeergarage bij Hotel Veenendaal.

Routebeschrijving met de trein, vanaf station Veenendaal-De Klomp is het ongeveer 10 minuten lopen:
U stapt uit bij station Veenendaal-De Klomp
Loop in westelijke richting op de Rondweg De Klomp/Stationsweg richting Veenendaalseweg
Sla links af bij de Veenendaalseweg
Sla rechts af bij de Jufferswijk
Sla links af bij de Lunet
Sla links af bij Bastion
Hotel Veenendaal zal zich rechts van u bevinden.

Voor nieuws over wegwerkzaamheden adviseren wij u om de website www.vananaarbeter.nl te raadplegen voor uw optimale routeplanning.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 395,00 excl. BTW per persoon.

Wilt u meer collega’s inschrijven? Bij afname van meerdere deelnemersplaatsen ontvangt u korting.
Per extra deelnemersplaats ontvangt u de volgende korting (per plaats):
€ 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
€ 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen
De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer collega’s uit dezelfde organisatie. U ontvangt één factuur voor alle deelnemers.

NBBI-leden
Voor NBBI-leden is een speciale korting actief, u kunt hiervoor mailen naar klantenservice@kerckebosch.nl. Deze korting is niet geldig in combinatie met andere kortingen.

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.