Hoe voert u een vroegsignaleringsgesprek? (shv module 5)

Hoe voert u een vroegsignaleringsgesprek? (shv module 5)

In bedrijf
Van der Valk Hotel Breukelen

Handvatten om een professioneel vroegsignaleringsgesprek te voeren. Met volop ruimte om eigen casuïstiek in te brengen.

Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 12 verschillende modules (kennis en vaardigheden). Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen ontvangt u een aantrekkelijke korting. Lees hier meer over andere modules en kortingen >](https://www.kerckebosch.nl/zorg-welzijn/schuldhulpverlening/shv-modules)

Voor de meeste mensen met serieuze geldzorgen is het een hele stap om hulp te vragen. Onderzoeken laten zien dat mensen met problematische schulden al snel vijf jaar wachten voordat ze om hulp vragen. Schaamte, onbekendheid en angst voor afwijzing maken dat mensen niet snel over financiële zorgen beginnen.

Hoe opent u het gesprek?
In deze dynamiek helpt het mensen die met schulden worstelen als anderen het gesprek met hen openen. Maar hoe opent u zo’n gesprek? Die vraag speelt bij tal van professionals. Bij de schuldhulpverlener die invulling geeft aan gemeentelijke vroegsignalering, bij de huisarts die vermoedt dat de aanhoudende gezondheidsklachten wortelen in geldzorgen of bij de werkgever die constateert dat mensen wel erg vaak ziek zijn terwijl er geen duidelijk verhaal is.
In deze cursus leert u hoe u een gesprek opent met iemand bij wie u financiële problemen vermoedt en/of van wie u vooraf niet weet of diegene het er met u over wil hebben.

Waarom een vroegsignaleringsgesprek?
Het doel van een vroegsignaleringsgesprek is om te verkennen wat er speelt en als mensen hulp nodig hebben om die aan te bieden. De ervaring leert dat buitenstaanders vaak eerder door hebben dat er (professionele) hulp nodig is dan de mensen die worstelen met schulden. In dat licht heeft een goed vroegsignaleringsgesprek een aantal kenmerken.

Kenmerken van een professioneel vroegsignaleringsgesprek
Om te beginnen voelt de ander zich niet overvallen (terwijl dat feitelijk misschien wel is wat er gebeurt), voelt zich niet beoordeeld of afgewezen en niet onder druk gezet om hulp te accepteren. In deze warme context wordt de ander uitgenodigd om te overwegen wat er speelt en wat (professionele) hulp daarbij kan betekenen. Door de ander vooral uit te nodigen de eigen situatie te doordenken groeit de kans dat iemand in wil stappen op hulp en ook daadwerkelijk in actie komt.

Onderwerpen die centraal staan zijn:
• Hoe opent u een gesprek? Wat zijn daarbij verschillen aan de deur of aan de telefoon?
• Hoe opent u een gesprek als u iemand al wel kent en hoe als u iemand nog niet kent?
• Hoe doorbreekt u zaken zoals schaamte, weerstand of wantrouwen?
• Hoe bepaalt u of de ander al klaar is voor een hulpaanbod?
• Wat doet u als de ander de ernst van de situatie nog niet inziet?
• Wat doet u als iemand niet wil praten vanwege teleurstellende ervaringen in het verleden?

Wat weet en kunt u na afloop van deze cursusmodule?
• De kenmerken van een ontlokkend vroegsignaleringsgesprek
• Handvatten om een dergelijk gesprek te voeren
• Inzicht in de strategische vragen die er onder een vroegsignaleringsgesprek liggen

Accreditatie/PE-punten

HORUS (in aanvraag)

Nederlanse Branchevereniging Wettelijk Vertegenwoordigers

Kiwa NEN (in aanvraag)

Persoonscertificering Schuldhulpverlening

Registerplein (op aanvraag)

Registerplein

Wsnp (in aanvraag)

WSNP
Programma
-
-

• Verkenning van veelvoorkomende reacties op een vroegsignaleringsgesprek en verklaring van wat daar onder ligt
• Verkenning van de doelen van vroegsignalering
• Leren wat ijsbrekers zijn om het gesprek te openen
• Do’s en don‘ts om echt met de ander in gesprek te komen

-

• Wat maakt iemand ontvankelijk om naar een ander te luisteren?
• Hoe zorgt u ervoor dat u in een gesprek de ander ruimte geeft (zodat hij of zij zich niet onder druk gezet voelt)?
• Hoe geeft u oprechte interesse zonder dat het gesprek enorm uitloopt?
• Hoe stelt u kaders en geeft u informatie op een beknopte manier?

-
-

• Leren welke verschillende fasen van motivatie er zijn
• Leren waarom het belangrijk is om vanaf het eerste moment in te schatten in welke fase iemand zit
• Leren hoe u zo aansluit dat u de grootste kans bij de ander hebt dat deze de hulp aangrijpt

-
-

• Omgaan met weerstand
• Welke opties u hebt als iemand het probleem nog niet/onvoldoende ziet
• Omgaan met teleurstellingen

Sprekers
Bestemd voor

Iedereen die probeert om een gesprek over schulden aan te gaan en die u wilt verwijzen naar schuldhulpverlening. Medewerkers van:
• Schuldhulpverlening
• Wijkteams
• Woningcorporaties
• Werkgevers in gesprek met werknemers
• Medische professionals: artsen, POH-ers, fysiotherapeuten
• Arbeidsdeskundigen, jobcoaches
• Jeugdhulpverlening
• Reclassering

Data & Locatie
Van der Valk Hotel Breukelen
Van der Valk Hotel Breukelen

Stationsweg 91
Breukelen 3621 LK
Nederland

info@breukelen.valk.nl

Van der Valk Hotel Restaurant is gelegen direct naast de snelweg A2 (Utrecht - Amsterdam),
bij afslag nummer 5.

Via de Snelweg
Er is een snelle verbinding met Luchthaven Schiphol (20 minuten), Amsterdam (20 minuten), Utrecht (14 minuten), Den Haag (45 minuten) en Rotterdam (40 minuten).
De parkeerplaats biedt ruimte aan 450 auto's en is gratis.
Na afloop van de dag krijgt u van ons een uitrijkaart.

Per Trein
Ook met de trein is hotel Breukelen prima te bereiken. U neemt daarvoor een stoptrein uit de richting Amsterdam, Schiphol, Utrecht of Rotterdam en stapt uit op NS-station Breukelen. Vervolgens is het slechts 2 minuten lopen.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 395,00 excl. BTW per persoon.

Volumekorting
Deze bijeenkomst is onderdeel van de Verdiepingscursus Schuldhulpverlening. Kies uit 12 verschillende modules. Bij afname van meerdere modules en/of plaatsen ontvangt u een aantrekkelijke korting.

Per extra deelnemersplaats ontvangt u per plaats:

  • € 25,- korting tot en met 5 deelnemersplaatsen
  • € 50,- korting bij 6 of meer deelnemersplaatsen
    De korting is alleen van toepassing bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer modules en/of collega’s uit dezelfde organisatie. U ontvangt één factuur voor alle deelnemers
    Lees meer over alle modules en kortingen op de speciale actiepagina >

Annulering

Voor annulering kunt u onze voorwaarden raadplegen.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.