Aansprakelijkheid voor medische hulpzaken

Aansprakelijkheid voor medische hulpzaken

Masterclass op locatie
In bedrijf
Hotel Breukelen

Inzicht in de fundamentele vraagstukken op het gebied van aansprakelijkheid voor ongeschikte zaken en gebrekkige producten en in de hoofdlijnen uit de rechtspraak en regelgeving, een en ander toegespitst op medische kwesties.

Aspecten die centraal staan tijdens deze masterclass:

  • Medische hulpzaak versus medisch hulpmiddel
  • Medische hulpzaak versus product
  • Wat kan er mis gaan?
  • Ongeschiktheid van een medische hulpzaak
  • Tekortkoming door ongeschikte zaak
  • Toerekening van die tekortkoming
  • Kwalitatieve aansprakelijkheid zaak
  • Gebrek in een product
  • Risicoaansprakelijkheid producent
  • Gebrekkigheid versus ongeschiktheid
  • Actuele jurisprudentie

Bij de geneeskundige behandelingsovereenkomst blijkt de operatierobot te haperen, waardoor de operatie op een ander tijdstip moet worden voortgezet. Is de arts of het ziekenhuis daarvoor aansprakelijk, of is het de producent die moet worden aangesproken? Lekkende borstprotheses, krakende heupimplantaten en niet-functionerende pacemakers; ook dat kunnen problemen zijn waardoor schade wordt veroorzaakt en opnieuw rijst de vraag wie daarvoor aansprakelijk is: de arts, het ziekenhuis en/of de producent? En hoe zit het met schadelijke bijwerkingen van sommige geneesmiddelen?

Schade door menselijke of technische fouten
Het gebruik van medische technologie zorgt voor vooruitgang in de mogelijkheden als het gaat om de geneeskundige behandeling van een patiënt. Het gebruik kan echter ook voor problemen zorgen. Deze problemen zijn van uiteenlopende aard: de desbetreffende medische hulpzaak/product kan bijvoorbeeld verkeerd worden toegepast of afgelezen door de hulpverlener, maar kan ook behept zijn met een fabricagefout. Hetzelfde geldt voor prothesen en implantaten. Het gebruik kan op allerlei terrein en letterlijk en figuurlijk vooruitgang brengen, maar ook zorgen voor schade doordat de hulpverlener de prothese beschadigt of doordat er een gebrek in het ontwerp van de prothese blijkt te zitten.

Wie moet worden aangesproken?
Het feit dat zich verschillende soorten problemen kunnen aandienen, net zoals de omstandigheid dat zowel hulpverleners als producenten een rol spelen, doet de vraag rijzen wie moet worden aangesproken op het moment dat de patiënt als onderwerp van een geneeskundige behandeling schade ondervindt die in relatie kan worden gebracht met de medische hulpzaak/product.
Welke omstandigheden zijn doorslaggevend voor het bepalen van de aansprakelijkheid, is er samenloopmogelijk en welke verschillende standpunten kunnen worden verdedigd?

Inzicht in fundamentele vragen
Deze cursus geeft u inzicht in de fundamentele vraagstukken betreffende aansprakelijkheid voor medische hulpzaken met inachtneming van de meest recente jurisprudentie. Mr. dr. Rolinka Wijne neemt u mee in dit specifieke onderdeel van het aansprakelijkheidsrecht aan de hand van jurisprudentie en verschillende casus. Na afloop bent u op de hoogte van de stand van zaken en bent u beter voorbereid in uw lopende én nieuwe zaken.

Ook interessant voor u:

Accreditatie/PE-punten
Programma
-
-
  • Bespreking van drie casus
  • Een introductie
-
  • Contractuele aansprakelijkheid van de hulpverlener
    • Tekortkoming
    • Toerekening
    • Centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis
  • Buitencontractuele aansprakelijkheid van de hulpverlener
    • Onrechtmatige daad
    • Toerekening
    • Kwalitatieve aansprakelijkheid
-
-
  • Product en producent
  • Gebrekkigheid
  • Bevrijdende verweren
-
-
  • Schadevergoeding
  • Schadeposten
  • Derden
  • Verjaring
  • Stuiting
-
  • Aansprakelijkheid voor medische hulpzaken in Duitsland
  • Aansprakelijkheid voor medische hulpzaken in België
Sprekers
Bestemd voor

Deze cursus (academisch niveau) is bestemd voor juristen bij:

  • Advocatenkantoren
  • Letselschadebureaus
  • Overige juridisch adviseurs letselschade
  • Rechterlijke macht
  • Verzekeraars
  • Zorginstellingen
Data & Locatie
Hotel Breukelen
Hotel Breukelen

Stationsweg 91
Breukelen 3621 LK
Nederland

info@breukelen.valk.nl

Van der Valk Hotel Restaurant is gelegen direct naast de snelweg A2 (Utrecht - Amsterdam),
bij afslag nummer 5.

Via de Snelweg
Er is een snelle verbinding met Luchthaven Schiphol (20 minuten), Amsterdam (20 minuten), Utrecht (14 minuten), Den Haag (45 minuten) en Rotterdam (40 minuten).
De parkeerplaats biedt ruimte aan 450 auto's en is gratis.
Na afloop van de dag krijgt u van ons een uitrijkaart.

Per Trein
Ook met de trein is hotel Breukelen prima te bereiken. U neemt daarvoor een stoptrein uit de richting Amsterdam, Schiphol, Utrecht of Rotterdam en stapt uit op NS-station Breukelen. Vervolgens is het slechts 2 minuten lopen.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 495,00 excl. BTW per persoon.

€ 445,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer deelnemers uit een en dezelfde organisatie.

Inclusief koffie, thee, lunch en (digitaal) documentatiemateriaal.

Ook interessant: Cursusabonnement persoonlijk of kantoor
Wilt u zelf of met uw kantoorgenoten meerdere bijeenkomsten van Studiecentrum Kerckebosch volgen tegen voordelige tarieven? Sluit dan nu een persoonlijk of kantoorabonnement af. We hebben vier verschillende abonnementen samengesteld. Bekijk hier het aanbod.

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.