Coronabeleid. Goed nieuws: we organiseren ook weer op locatie! We volgen de voorschriften van de overheid en gebruiken daarbij de CoronaCheck als toegangsbewijs. Lees meer

7e Jaarcongres Gezondheidsrecht

7e Jaarcongres Gezondheidsrecht

Jaarcongres op locatie
In bedrijf
Hotel Utrecht – Corona-toegangsbewijs verplicht

Doel van het congres is om u in één dag op de hoogte te brengen van de actuele ontwikkelingen en verdiepende thema´s op uw vakgebied met betrekking tot gezondheidsrecht.

Lees meer
Accreditatie/PE-punten
Programma
-
-

Tijdens de coronacrisis waren flexibiliteit en aanpassingsvermogen voor de zorgsector belangrijker dan ooit. En dat zelfde gold ook de toezichthouder op die zorg (IGJ). Ook de inspectie werd soms voor ingewikkelde dilemma’s geplaatst. Vroeger was de rol van de inspectie vooral het controleren op naleving van wetten en regels. Later hield de IGJ steeds meer vanuit vertrouwen toezicht op kwaliteit en is het toezicht vooral gericht op leren en verbeteren. Maar als de wereld verandert, wat is dan de rol en de taak van een toezichthouder? Volgen we de wet of dienen we de burgers? Hoe zijn we het effectiefst? En waar voegen we maatschappelijk waarde toe?

-
-
Deelsessie 1. Wet verplichte ggz (Wvggz) in de praktijk
  • De idee van de wetgever en de weerbarstige praktijk
  • Knelpunten bij de implementatie
  • Voor- en nadelen van de zorgmachtiging
  • Zorgbehoefte, wensen en voorkeuren, klachtregeling
  • Wilsbekwaamheid en vertegenwoordiging
Deelsessie 2. Het sociaal domein als onderdeel gezondheidsstelsel: actualiteiten & ontwikkelingen
  • Actualiteiten rechtspraak Jeugdwet/Wmo 2015;
  • Actualiteiten afbakeningsproblematiek binnen het gezondheidsstelsel (afbakening met de Zvw en Wlz);
  • Ontwikkelingen binnen het sociaal domein (waaronder het nieuwe woonplaatsbeginsel Jeugdwet).
Deelsessie 3. Highlights tuchtrechtspraak
  • Overzicht relevante tuchtrechtelijke jurisprudentie van het afgelopen jaar
Deelsessie 4. Juridische aspecten van goed bestuur
  • Wijzigingen in de wet: de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van 1 juli 2021, de nieuwe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWTZa) per 1 januari 2022
  • Governancecommissie en Ondernemingskamer
  • Publiekrechtelijk toezicht op goed bestuur
-
-
Deelsessie 5. Wet zorg en dwang (Wzd) in de praktijk
  • Cliënten in de ouderenzorg en zorg voor mensen met een verstandelijke beperking kregen tijdens de COVID-pandemie te maken met diverse beperkingen zoals een strikte bezoekregeling, niet mogen wandelen buiten en soms ook verplichte quarantaine op de kamer. Hoe verhouden deze maatregelen zich tot de Wzd?
  • De Wzd heeft een zeer brede reikwijdte. Diverse uitspraken laten echter zien dat er ook doelgroepen zijn die thuis horen in de Wzd, maar niet voldoen aan de strikte eisen van de Wzd. Een overzicht van actuele jurisprudentie in relatie tot de reikwijdte van de Wzd.
  • Trends in uitspraken van de Landelijke klachtencommissie onvrijwillige zorg (KCOZ)
  • Welke knelpunten doen zich nog meer voor in de Wzd?
  • Recente en/of toekomstige wijzigingen van de Wzd
Deelsessie 6. E-health en goede zorg: ethische lessen uit de pandemie

Er wordt in verschillende (zorg)contexten gebruik gemaakt van verschillende vormen van E-health. Daarmee worden diverse en uiteenlopende doelen nagestreefd. Publieke gezondheidsdoelen, zoals infectiebestrijding en het opsporen van risico-indicatoren voor ziekten. En individuele gezondheidsdoelen, zoals crisishulp, overbrugging wachtlijst, intake/triage, diagnostiek, behandeling, monitoring etcetera. Tijdens de coronacrisis werd men gedwongen gebruik te maken van verschillende vormen van E-health. Zo verving E-health zeker tijdens de eerste golf grotendeels de (ambulante en poliklinische) ‘fysieke’ zorg.
Aan bod komt:
- Erasmus MC onderzoek naar en analyse van 8 casus - E-health toepassingen - met betrekking tot de eerstelijnszorg, langdurige zorg en de GGZ; onder andere beeldbellen, digitale MDO’s, het gebruik van de virtuele bril en anonieme zorg.
- Wat is goede zorg bij de verschillende toepassingen van E-health?

Deelsessie 7. Voortschrijdend inzicht aansprakelijkheid medische hulpzaken

Op 19 juni 2020 deed de Hoge Raad tot twee keer uitspraak over de aansprakelijkheid van de hulpverlener voor het gebruik van ongeschikte medische hulpzaken. Inmiddels zijn we een jaar verder en hebben meerdere auteurs zich uitgesproken over de bedoeling van de Hoge Raad. De inzichten verschillen maar niettemin kan van een voortschrijdend inzicht worden gesproken en lijkt het zelf mogelijk wat concreter te worden waar het gaat om de duiding van het begrip state of the art. Onderwerpen van deze sessie zijn:
* De diverse inzichten over de bedoeling van de Hoge Raad in relatie tot de aansprakelijkheid van de hulpverlener
* Het inzicht dat het meest wordt gedragen
* Interpretatie van het begrip state of the art in oude en nieuwe uitspraken

Deelsessie 8. Ontwikkelingen in de ziekenhuisorganisatie
  • Governance van de ziekenhuisorganisatie: innovatieve sturingsmodellen
  • Het Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB) en (gedwongen) loondienstverband
  • Samenwerking tussen ziekenhuizen: de lessen van Corona en de AMVB Acute Zorg
-
-
Deelsessie 9. Europese regulering van artificiële intelligentie in de zorg

Steeds meer zorginstellingen willen gebruik maken van artificiële intelligentie (AI) om de zorg efficiënter, toegankelijker en beter te maken. Op Europees niveau worden de eerste stappen gezet om deze technologie te reguleren. Zo werd in april 2021 het wetsvoorstel voor een Artificial Intelligence Act gepresenteerd.

Onderwerpen van deze sessie zijn:

  • Voordelen en risico’s van AI in de zorg
  • Mogelijke knelpunten voor patiëntenrechten
  • Europese reguleringsinstrumenten: van Verordening Medische Hulpmiddelen tot Algemene Verordening Gegevensbescherming
  • De nieuwe Artificial Intelligence Act
Deelsessie 10. Zorg en Jeugd: ontwikkelingen en actualiteiten
  • Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
  • Complexiteit scheidingszaken jeugddomein (klachten en geschillen over instemming hulp kind)
  • Gegevensuitwisseling binnen het jeugddomein
Spreker
Deelsessie 11. Evaluatie Wkkgz (I): Kwaliteit van zorg & Toezicht

Op 1 januari 2016 verving de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) de Kwaliteitswet zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en is de Wkkgz geëvalueerd. De evaluatie wijst uit dat de wet het bereiken van de gestelde doelen - het bevorderen van de kwaliteit van zorg en het versterken van de positie van de cliënt - daadwerkelijk bevordert. De evaluatie laat echter ook zien dat er nog punten ter verbetering zijn.

In deze sessie komt aan bod:

  • Regulering kwaliteit van zorg
  • Omgaan met incidenten
  • Meldplichten calamiteiten en disfunctioneren
  • Toezicht door de Inspectie
  • Samenhang met andere wetgeving
Deelsessie 12. Zorginkoop en regulering: ontwikkelingen en actualiteiten
  • Wat moeten zorgverzekeraars vergoeden?
  • Wanneer mogen zorgverzekeraars machtigingen weigeren?
  • Hoe moeten zorgverzekeraars controles uitvoeren?
  • ‘Reële tarieven’: wat is de stand van zaken?
-
-
Deelsessie 13. Evaluatie Wkkgz (II): Reikwijdte & Klachten en geschillen

Op 1 januari 2016 verving de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) de Kwaliteitswet zorginstellingen en de Wet klachtrecht cliënten zorgsector. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en is de Wkkgz geëvalueerd. De evaluatie wijst uit dat de wet het bereiken van de gestelde doelen - het bevorderen van de kwaliteit van zorg en het versterken van de positie van de cliënt - daadwerkelijk bevordert. De evaluatie laat echter ook zien dat er nog punten ter verbetering zijn.

In deze sessie komt aan bod:

  • Reikwijdte wet in relatie tot het begrip zorgaanbieder
  • Klachten en geschillen; kan het zo blijven of moet het anders?
Deelsessie 14. EVRM en het gezondheidsrecht

De jurisprudentie van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens speelt een belangrijke rol het gezondheidsrecht. Hierin wordt de rol en benadering van het Hof verduidelijkt aan de hand van een aantal belangrijke thema’s. Aan bod komen:

  • Positieve verplichtingen en 'margin of appreciation'
  • Toegang tot zorg
  • Detentie
  • Euthanasie, abortus en andere medisch-ethische kwesties
  • Vaccinatie
Deelsessie 15. Actualiteiten strafrecht in de zorg
  • Actualiteiten strafrecht in de zorg: wat gebeurde er dit jaar?
  • Calamiteiten en strafrecht: hoe zit dat?
  • Vordering medische gegevens: wanneer voldoet de arts daar wel (en niet) aan?
Deelsessie 16. Privacy en gegevensuitwisseling

Gegevensuitwisseling in de zorg digitaliseert steeds meer. Dat biedt kansen maar vraagt ook aandacht voor privacy en gegevensbescherming. Dat is onder meer geregeld in de (U)AVG, WGBO en 'Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg', oftewel de Wabvpz. Aan bod komen:

  • Elektronische inzage en afschrift per 1 juli 2020 volgens de Wabvpz
  • Privacy en gegevensbeschermingsrechtelijke wet- en regelgeving rondom Covid-19
  • Toekomstige wetgeving: Wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz)
  • Actuele jurisprudentie
-
-

Peter Bennemeer vergelijkt de zorg met de Apollo 13 in nood. ‘Als daar de protocollen waren gevolgd, hadden we de astronauten nooit levend beneden gekregen. Alleen door radicale keuzes is het in 1970 wel gelukt.’ En zo zou de zorg ook radicaal moeten veranderen. Een pleidooi voor het schrappen van onzinnige zorg. ‘Er is geen enkele reden dat zorgkosten stijgen.’ Houston we have a (zorg)problem.
Peter Bennemeer was als bestuurder van ziekenhuis Bernhoven in Uden verantwoordelijk voor deze transformatie. Hij beschrijft hoe hij te werk is gegaan, als buitenstaander, afkomstig uit het bedrijfsleven. Hij deelt zijn verbazing over het ontbreken van deugdelijke managementinformatie, over de complexe kluwen van belangengroepen die een ziekenhuis is en over de cultuur van wantrouwen die hij aantreft. Hij vertelt hoe hij de belangrijkste zorgverzekeraars verleidt om een langjarig contract met Bernhoven aan te gaan, hoe 100 kwaliteitsinitiatieven tot minder zorg leiden en hoe hij de medisch specialisten in het ziekenhuis in loondienst weet te krijgen. En als hij na de diagnose kanker zelf tweemaal in het ziekenhuis terecht komt, komt het tot een leerzame blik vanuit patiëntperspectief.

Spreker
Sprekers

Peter Bennemeer

Boardroom adviseur voor strategie- en transformatievraagstukken, Toezicht binnen & buiten de zorg,
C.I.V. Superunie B.A.

prof. mr. Kees Blankman

Bijzonder hoogleraar Juridische bescherming van ouderen en meerderjarigen met beperkingen
Vrije Universiteit Amsterdam

Rachèl van Hellemondt

postdoc afdeling medische ethiek, filosofie en geschiedenis Erasmus MC, Stafmedewerker
Centrum voor Ethiek en gezondheid (CEG)
Bestemd voor

Dit jaarcongres (academisch niveau) is bestemd voor juristen bij:

  • Advocatenkantoren
  • Zorginstellingen
  • Letselschadebureaus
  • (Medisch) Verzekeraars
  • Overige juridisch adviseurs letselschade
  • Rechtshulpverleners
  • Rechterlijke macht
Data & Locatie
Hotel Utrecht
Hotel Utrecht

Winthontlaan 4-6
Utrecht 3526 KV
Nederland

utrecht@valk.nl

Vanuit Amsterdam : Snelweg A2 richting Utrecht /Knooppunt Amstel borden A2/E35 richting Utrecht Knooppunt Oudenrijn E30/E35 richting Arnhem / Volg de borden Houten/E311/A12 Volg borden Kanaleneiland/Jaarbeurs

Vanuit Eindhoven / 's-Hertogenbosch: Snelweg A2 richting Utrecht / Amsterdam/ Neem afrit A12/E30 vanaf de A27 Neem de afslag A12/E30 richting Den Haag / Afslag 17 / Kanaleneiland/Jaarbeurs/Centrum

Vanuit Breda: Voeg in op A16/ Neem afslag 20 's-Gravendeel naar N3/N217 richting s-Gravendeel/Oud-Beijerland/Papendrecht. Gorinchem A15/ Vervolgens borden A27 volgen. Neem de afslag A12/E30 richting Den Haag. Neem afslag 17 en volg Kanaleneiland/Jaarbeurs/Centrum.

Vanuit Amersfoort: Snelweg A28 / E30,A27 richting Den Haag/Breda E35/E30/A12 richting Ring Utrecht/Rotterdam/Den Haag Afslag 16 t/m 18 en volg de borden Centrum/Jaarbeurs/Kanaleneiland

Parkeren
De parkeergarage is gelegen onder het van der Valk Hotel Utrecht kosten voor parkeren zijn € 8,00. Tweede parkeergarage is tegenover het hotel.
Mocht deze parkeergelegenheid vol zijn dan is de dichtstbijzijnde parkeerplaats is P+R Westraven. Voor € 5,00 zijn kaartjes beschikbaar bij de automaat, een combikaartje parkeren en reizen.

Van der Valk Hotel Utrecht is ook prima bereikbaar met het openbaar vervoer en de fiets.
De fietsenstalling vindt u in de parkeergarage.

Openbaar Vervoer:
Vanaf Centraal Station Utrecht vertrekken de volgende bussen/tram naar halte:
Kanaleneiland zuid.
Buslijn: 65, 74 en 77
Sneltramlijnen: 60 en 61

Corona-toegangsbewijs verplicht

Studiecentrum Kerckebosch volgt de richtlijnen van de overheid. We gebruiken de CoronaCheck als toegangsbewijs. U kunt gebruik maken van de CoronaCheck-app of uw QR-code geprint meenemen naar de locatie. Zonder dit toegangsbewijs kunnen wij u geen toegang verlenen. Alle informatie hierover vindt u op onze website:
https://www.kerckebosch.nl/klantenservice/coronabeleid

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 495,00 excl. BTW per persoon.

Abonnees GZR Updates en Tijdschrift voor Gezondheidsrecht betalen € 395,- per persoon excl. btw. Gebruik kortingscode B00m100GZR21 om uw korting te activeren.

Gratis bij uw inschrijving: twee maanden toegang tot GZR Updates gezondheidsrecht
GZR Updates (Boom Juridisch) biedt dagelijks een helder overzicht van de nieuwste relevante uitspraken, annotaties en nieuws op het gebied van gezondheidsrecht. GZR Updates staat onder hoofdredactie van mr. dr. Rolinka Wijne. Met een deskundige redactie worden de uitspraken voor u samengevat, gerubriceerd, voorzien van kort commentaar en doorzoekbaar gemaakt op de Updates-portal. Via de tweewekelijks e-mailattenderingen blijft u razendsnel op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen.

Bent u nog geen abonnee? Dan krijgt u als deelnemer aan het congres 2 maanden gratis toegang tot GZR Updates. Na deze proefperiode zal Boom Juridisch met een speciaal aanbod contact met u opnemen.

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.