Fraude & Privacy in de financiële sector

Fraude & Privacy in de financiële sector

Cursus op locatie
In bedrijf
Locatie centraal in het land

Een praktische dag waarbij “lessons learned” centraal staan.

Door het volgen van deze cursus leert u in één dag:

  • Hoe u de regels bij fraudebeheersing en integriteits- en veiligheidszaken toepast
  • Welke branchespecifieke bepalingen gelden
  • Wat het PIFI voor uw organisatie betekent
  • Waar u op moet letten bij verschillende onderzoeken
  • Hoe u onderzoeksbevindingen correct vastlegt
  • Wat bij de samenwerking met andere stakeholders mogelijk en toegestaan is
  • Hoe u effectief omgaat met verzoeken van toezichthouders
  • Wanneer u inzage moet geven
  • Wat rechters nog recent hebben bepaald m.b.t. het PIFI
  • Wat de laatste ontwikkelingen zijn

Mogelijkheden en valkuilen
Welke regels moeten er worden gevolgd bij (fraude) onderzoek, integriteits- en veiligheidszaken? Op welke valkuilen moet u letten? Wat zegt de Autoriteit Persoonsgegevens en wat vindt de rechter? We behandelen de AVG en UAVG specifiek gericht op uw sector en werkzaamheden. Samen met de protocollen en gedragscodes, die gelden in uw branche.

Samenwerking en uitwisseling van gegevens
Fraudebestrijding vergt dat financiële instellingen samenwerken en binnen de wettelijke kaders gegevens uitwisselen. De gegevensuitwisseling is gebaseerd op het Protocol Incidenten waarschuwingssysteem Financiële Instellingen, afgekort “PIFI”. In deze cursus wordt uitgelegd hoe het PIFI werkt, mede aan de hand van jurisprudentie en voorbeelden.

Aspecten die centraal staan tijdens deze cursus:

  • De inhoud van PIFI, AVG en UAVG
  • De verwerking van strafrechtelijke gegevens
  • Bewijsvergaring en onrechtmatig verkregen bewijs
  • Verwijderingsverzoeken en rechterlijke toetsing
  • Accountability
  • Relatie tot de toezichthouder
  • Documentatieplicht en doelbinding

Doel van de cursus
Tijdens deze cursus wordt het gehele proces behandeld van het verzamelen van gegevens tot de verwijdering daarvan. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de verwerking van gegevens in het kader van onderzoek, integriteit en veiligheid. Er wordt aandacht besteed aan de verwerking van strafrechtelijke gegevens en de uitwisseling daarvan.

Programma
-
-
  • Welke wetten / regels zijn van toepassing bij de verwerking van persoonsgegevens?
  • Wat is een persoonsgegeven?
  • Wat zijn bijzondere persoonsgegevens en hoe moet je hiermee omgaan?
  • Wanneer kunnen strafrechtelijke gegevens worden verwerkt?
  • Wat verstaat men onder “verwerker” en wat onder “verwerkingsverantwoordelijke”?
  • Wat zijn de basisregels die moeten worden opgevolgd bij de verwerking van persoonsgegevens?
  • Wanneer moet je inzage geven? En hoe moet dat?
  • Wanneer moet je gegevens verwijderen?
-
-
  • Hoe leg je onderzoeksbevindingen vast? Welke regels gelden hierbij?
  • Welke branchespecifieke bepalingen gelden er in dit verband?
  • Hoe werkt een gebeurtenissenadministratie en IVR binnen financiële instellingen?
  • Hoe werkt het PIFi? Wat is een Incidentenregister? Wat is een Extern Verwijzingsregister? Wanneer mag je hier gegevens in opnemen? - Wat is de laatste stand van zaken en wat hebben rechters nog recent bepaald?
  • Hoe ga je om met de rechten van de betrokkene?
-
-
  • Cameratoezicht, e-mail monitoring, telefoonlogging, track&trace: wat zijn de regels, wat zegt de AP en wat heeft de rechter hierover bepaald?
  • Onrechtmatig verkregen bewijs: wanneer wordt onrechtmatig verkregen bewijs gepasseerd? Welke afwegingen moeten er worden gemaakt in een onderzoek?
-
-
  • Wanneer ben je als financiële instelling verplicht om gegevens te verstrekken?
  • Hoe ga je om met verzoeken van toezichthouders?
  • Wat als gegevens van derden voor je onderzoek noodzakelijk zijn?
  • Welke samenwerkingsverbanden zijn er met financiële instellingen in het kader van gegevensdeling? En hoe werkt dit?
Sprekers
Bestemd voor

Deze cursus is bestemd voor professionals werkzaam op het gebied van:

  • Fraude / veiligheid / speciale zaken
  • Privacy
  • Legal
  • Compliance
  • Schade

Werkzaam bij:

  • Banken
  • Verzekeringsmaatschappijen
  • Hypothecair financiers
  • Consumptief kredietverstrekkers
  • Klachtenbehandelaars
  • Advocatenkantoren
Data & Locatie
Tarieven

Deelnemerstarief

€ 595,00 excl. BTW per persoon.

€ 545,00 excl. BTW per person bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer deelnemers uit een en dezelfde organisatie.

Ook interessant: Cursusabonnement persoonlijk of kantoor
Wilt u zelf of met uw kantoorgenoten meerdere bijeenkomsten van Studiecentrum Kerckebosch volgen tegen voordelige tarieven? Sluit dan nu een persoonlijk of kantoorabonnement af. We hebben vier verschillende abonnementen samengesteld. Bekijk hier het aanbod.

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.