Fraude in de letselschadepraktijk

Fraude in de letselschadepraktijk

Studiedag
In bedrijf
Hotel Postillion Utrecht-Bunnik

Met interessante cases, nieuwe workshops en de laatste uitspraken. Een snelle update van de laatste actualiteiten en jurisprudentie.

Lees meer
Accreditatie/PE-punten
Programma
-
-

Over het herkennen van fraude signalen in een dossier: Welke beslissingen en vervolg stappen neemt u? Wat is uw tactiek? Hoe communiceert u dat: in- en extern? Wat legt u vast? Wat legt u hoe vast?

  • Dossieropbouw
  • Wat communiceert u?
  • Verschillende tactieken
  • Welke afwegingen neemt hierin mee?

Hoe gaat u het verder onderzoeken?

Onderzoek: methoden en scenario’s

  • Welk (vervolg) onderzoek kiest u?
  • Feitenonderzoek, verschillende methoden
  • Wanneer persoonlijk onderzoek
  • Wat mag wel, wat mag niet?
  • Hoor en wederhoor
  • Inschakelen van specialisten
  • Beperkingen tijdens het onderzoek
-

Recente uitspraken over :

  • Bewijs van fraude
  • Fraude door benadeelde (niet verzekerde)
  • Andere gevolgen
  • Aangifte en registratie
Spreker
-
-
  • Hoe kijkt de medisch adviseur naar de zaak?
  • Wat wil de medisch adviseur weten en zien?
  • Wat voor soort vragen moet hij / zij stellen?
  • Welke uitdagingen zijn er?
-

Uw cliënt wordt beticht van fraude. Of u bespeurt dat de verzekeraar fraude vermoedt.
Welke invloed heeft dit op de schaderegeling. Hoe stelt u zich op? Wat gaat u doen? Wat kunnen partijen ondernemen die de belangen van het slachtoffer behartigen?

-
-

Tijdens de workshops zal een aantal thema’s praktisch behandeld worden door middel van een casusbespreking. Verspreid over 2 rondes vinden 4 workshops plaats.

1. Het persoonlijk onderzoek

Hoe sterk zijn nu de fraude-indicatoren? Welke afwegingen maakt u en stelt u op basis daarvan mogelijk een ingrijpend middel als een persoonlijk onderzoek in waarbij de betrokkene kan worden geschaduwd en gefilmd? Aan welke eisen moet het onderzoek voldoen? Hoe gaat een dergelijk onderzoek in zijn werk? We behandelen een aantal interessante cases. Met aandachtspunten, valkuilen en lessons learned.

Spreker
2. De psychologie van het interview bij waarheidsvinding

Het blijkt om meerdere redenen ingewikkeld om eventuele fraude in letselschadezaken aan te kunnen tonen. Het interview met een betrokkene creëert mogelijkheden om relevante informatie op een betrouwbare wijze te verzamelen. Hoe versterkt u uw interviewvaardigheden? Hoe kan u gebruik maken van recherchepsychologische expertise om het proces van betrouwbare waarheidsvinding te ondersteunen en te begeleiden?

3. Fraude onderzoek op internet

Welke informatie biedt het internet? Hoe kan men fraude signaleren en onderzoeken met behulp van openbare bronnen? Hoe analyseert u deze openbaar beschikbare informatie met o.a. foto’s, video’s en social media. Aan de hand van een casus behandelen we mogelijkheden, technieken en beperkingen bij een letselschadezaak.

Spreker
4. De positie van de medisch adviseur bij een vermoeden van fraude en

uitwisseling van gegevens tussen verzekeraars

Wat mag de medisch adviseur in een letselschadezaak aan de verzekeraar over een betrokkene melden? En hoe kan de verzekeraar van de medisch adviseur informatie verkrijgen ten behoeve van het achterhalen of onderbouwen van fraude? Verder wordt stil gestaan bij de uitwisseling van privacy gevoelige gegevens tussen verzekeraars onderling. Mag de ene verzekeraar van de andere informatie opvragen, en mag die andere verzekeraar die informatie dan überhaupt verstrekken?

-
-
1. Het persoonlijk onderzoek

Hoe sterk zijn nu de fraude-indicatoren? Welke afwegingen maakt u en stelt u op basis daarvan mogelijk een ingrijpend middel als een persoonlijk onderzoek in waarbij de betrokkene kan worden geschaduwd en gefilmd? Aan welke eisen moet het onderzoek voldoen? Hoe gaat een dergelijk onderzoek in zijn werk? We behandelen een aantal interessante cases. Met aandachtspunten, valkuilen en lessons learned.

Spreker
2. De psychologie van het interview bij waarheidsvinding

Het blijkt om meerdere redenen ingewikkeld om eventuele fraude in letselschadezaken aan te kunnen tonen. Het interview met een betrokkene creëert mogelijkheden om relevante informatie op een betrouwbare wijze te verzamelen. Hoe versterkt u uw interviewvaardigheden? Hoe kan u gebruik maken van recherchepsychologische expertise om het proces van betrouwbare waarheidsvinding te ondersteunen en te begeleiden?

3. Fraude onderzoek op internet

Welke informatie biedt het internet? Hoe kan men fraude signaleren en onderzoeken met behulp van openbare bronnen? Hoe analyseert u deze openbaar beschikbare informatie met o.a. foto’s, video’s en social media. Aan de hand van een casus behandelen we mogelijkheden, technieken en beperkingen bij een letselschadezaak.

Spreker
4. De positie van de medisch adviseur bij een vermoeden van fraude en

uitwisseling van gegevens tussen verzekeraars

Wat mag de medisch adviseur in een letselschadezaak aan de verzekeraar over een betrokkene melden? En hoe kan de verzekeraar van de medisch adviseur informatie verkrijgen ten behoeve van het achterhalen of onderbouwen van fraude? Verder wordt stil gestaan bij de uitwisseling van privacy gevoelige gegevens tussen verzekeraars onderling. Mag de ene verzekeraar van de andere informatie opvragen, en mag die andere verzekeraar die informatie dan überhaupt verstrekken?

Sprekers
Bestemd voor

Deze studiedag (academisch niveau) is bestemd voor:

  • Juristen bij letselschadeverzekeraars
  • Overige juridisch adviseurs letselschade
  • Advocaten
  • Letselschadebehandelaars / regelaars
  • Toedrachtsonderzoekers
  • Schade-experts
  • Rechtshulpverleners
  • Rechterlijke macht
  • Fraudecoördinatoren
  • Onderzoekers integriteit
Data & Locatie
Hotel Postillion Utrecht-Bunnik
Hotel Postillion Utrecht-Bunnik

Baan van Fectio 1
Bunnik 3981 HZ
Nederland

Postillion Hotel Utrecht Bunnik
Baan van Fectio 1, 3981 HZ Bunnik
Tel: 030 6569222

Bereikbaarheid Postillion Hotel Utrecht Bunnik

MET DE AUTO

Gebruik in uw navigatie: de Baan van Fectio ipv Kosterijland. U komt zo direct bij de slagbomen en entree van Postillion Hotel Utrecht Bunnik uit.

Vanuit Utrecht / Amsterdam via de A12 richting Arnhem.
Neem afrit 19 Bunnik. Aan het einde van de afrit linksaf, de volgende 2 verkeerslichten rechtdoor richting Kosterijland. Bij de 3de stoplichten gaat u ook rechtdoor en ziet u het hotel aan uw rechterhand te liggen. Neem de afslag het parkeerterrein van het hotel op.

Vanuit Arnhem via de A12 richting Utrecht.
Neem afrit 19 Bunnik. Aan het einde van de afrit linksaf. Bij de volgende stoplichten gaat u ook rechtdoor en ziet u het hotel aan uw rechterhand te liggen. Neem direct de afslag het parkeerterrein van het hotel.

MET DE TREIN
Vanaf NS Station Utrecht neemt u de stoptrein richting Rhenen. U stapt uit in Bunnik, het tweede station na Utrecht. Het hotel ligt op ca. 10 minuten lopen vanaf het station. U volgt het fietspad “Anton van Dampad” langs het spoor (richting Rhenen). U loopt langs een frisdrankfabriek. Aan het einde van dit fietspad ziet u het hotel aan uw rechterhand te liggen.

MET DE BUS
Vanaf NS Station Utrecht neemt u de bus 41 (Connexxion) richting Wijk bij Duurstede. U stapt uit bij Halte Kosterijland. Het hotel ligt direct voor u.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 545,00 excl. BTW per persoon.

€ 495,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van 2 of meer collega´s uit een dezelfde organisatie.

Wilt u zelf of met uw kantoorgenoten meerdere bijeenkomsten van Studiecentrum Kerckebosch volgen tegen voordelige tarieven? Sluit dan nu een persoonlijk of kantoorabonnement af. We hebben vier verschillende abonnementen samengesteld. Bekijk hier het aanbod.

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75.00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.