Beste bezoeker, ook in deze ‘coronaperiode’ kunt u zich zonder probleem inschrijven voor onze cursussen, studiedagen en opleidingen. Diverse bijeenkomsten zijn inmiddels verplaatst en voor een aantal bijeenkomsten streven wij ernaar om deze ‘op afstand’ door te laten gaan. Uiteraard houden we u hiervan op de hoogte.
Lees verder »

studiedag kerckebosch

Interne fraude & integriteit

Verdieping
Studiedag
In bedrijf
Hotel Postillion Utrecht-Bunnik

U leert welke maatregelen u kunt (laten) nemen ter beperking van de financiële en reputatieschade.

Lees meer
Accreditatie/PE-punten
Programma
-
-
  • Wat is fraude?
  • Verschillende vormen en oorzaken van fraude binnen bedrijven
  • Wanneer krijgen werknemers de gelegenheid om te frauderen?
  • Waaraan herkent u de fraudeur?
  • Fraude-indicatoren
  • Welke trends zien we?
-
  • Hoe gaat of laat u de kwestie zorgvuldig onderzoeken?
  • Zorgvuldig en discreet verkrijgen van meer informatie
  • Inventariseren, prioriteren en faseren
  • In gang zetten van de eerste maatregelen
  • Acties gericht tegen de persoon die (mogelijk) gefraudeerd heeft
  • Acties gericht op de situatie
  • Feitenonderzoek: indien noodzakelijk nader onderzoek
  • Informeren en (laten) adviseren over vervolg aanpak
-
-
  • Aandacht voor integriteit
  • Bewustwording en draagvlak
  • Kwetsbaarheden bedrijfscultuur
  • ‘Tone at the top’
  • Gedragsbeïnvloeding werknemers
  • Welke instrumenten en maatregelen zet je in?
-
-

Hoe pak je het aan in de praktijk?
In het middaggedeelte behandelen we aan de hand van een casus aanpak, maatregelen en communicatie rondom een fraudezaak. Met tips uit de praktijk.

De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:

Risico’s en signalen: hoe spoor je interne fraude op?

  • Wettelijke kaders
  • Hoe gaan fraudeurs te werk
  • Fraudegevoelige processen
  • Fraude-indicatoren

Inzet onderzoeksmiddelen: hoe gaat of laat u de kwestie zorgvuldig onderzoeken?

Vooronderzoek

  • Zorgvuldig en discreet verkrijgen van meer informatie
  • Welke regels gelden hierbij?

Feitenonderzoek

  • Onderzoek van de administratie
  • Interviewen van verdachte en collega’s
  • (Verborgen) cameratoezicht
  • Werkplekonderzoek
  • Controle van e-mails
  • Observatie van de werknemer
  • Afluisteren van telefoongesprekken
  • Digitaal onderzoek
  • Bewijsbeslag

Juridische regels, risico’s en valkuilen

  • De bevoegdheid van de werkgever tot het (laten) doen van onderzoek versus het recht op privacy
  • Algemene beginselen van zorgvuldig onderzoek
  • Jurisprudentie over positie van de werknemer tijdens het onderzoek
    • kruisverhoor
    • weigerachtige werknemer
    • liegen
    • incomplete rapportage
    • inschakeling recherchebureau
    • enzovoorts

Arbeidsrecht: welke stappen en maatregelen kunt u nemen?

  • Hoe pakt u het arbeidsrechtelijk op?
  • Welke stappen en maatregelen kunt u nemen?
  • Welke eisen stelt de wet voor ontslag op staande voet?
  • Wanneer en hoe legt u loonbeslag?

Verhaal en vergoeding

  • Welke mogelijkheden zijn er om geld, goederen en rechten terug te krijgen en kosten te verhalen?
  • Beslag leggen op bankrekeningen en (onroerende) zaken
  • Methoden van onderzoek in binnen- en buitenland

Afwikkeling van de zaak

  • Welke maatregelen neemt u verder?
  • Is aangifte doen zinvol?
  • Hoe gaat de organisatie verder na een fraudeincident?

Communicatie over fraude en integriteitsschendingen

  • Hoe communiceert u intern over fraude en integriteitsschendingen?
  • Welke afspraken maakt u over externe communicatie en eventuele optredens en meldingen in (social) media: niets zeggen of open zijn? En hoe pakt u dat verder aan?
Sprekers
Bestemd voor
  • Fraudeprofessionals

Maar vooral ook voor professionals en managers die binnen de organisatie kennis moeten hebben van frauderisico’s en op basis hiervan beslissingen dienen te nemen over maatregelen en acties, waaronder:

  • In house counsels
  • Bedrijfsjuristen
  • HRM’ers
  • Interne accountants en controllers
  • En hun adviseurs zoals advocaten en accountants
Data & Locatie
Hotel Postillion Utrecht-Bunnik
Hotel Postillion Utrecht-Bunnik

Baan van Fectio 1
Bunnik 3981 HZ
Nederland

Postillion Hotel Utrecht Bunnik
Baan van Fectio 1, 3981 HZ Bunnik
Tel: 030 6569222

Bereikbaarheid Postillion Hotel Utrecht Bunnik

MET DE AUTO

Gebruik in uw navigatie: de Baan van Fectio ipv Kosterijland. U komt zo direct bij de slagbomen en entree van Postillion Hotel Utrecht Bunnik uit.

Vanuit Utrecht / Amsterdam via de A12 richting Arnhem.
Neem afrit 19 Bunnik. Aan het einde van de afrit linksaf, de volgende 2 verkeerslichten rechtdoor richting Kosterijland. Bij de 3de stoplichten gaat u ook rechtdoor en ziet u het hotel aan uw rechterhand te liggen. Neem de afslag het parkeerterrein van het hotel op.

Vanuit Arnhem via de A12 richting Utrecht.
Neem afrit 19 Bunnik. Aan het einde van de afrit linksaf. Bij de volgende stoplichten gaat u ook rechtdoor en ziet u het hotel aan uw rechterhand te liggen. Neem direct de afslag het parkeerterrein van het hotel.

MET DE TREIN
Vanaf NS Station Utrecht neemt u de stoptrein richting Rhenen. U stapt uit in Bunnik, het tweede station na Utrecht. Het hotel ligt op ca. 10 minuten lopen vanaf het station. U volgt het fietspad “Anton van Dampad” langs het spoor (richting Rhenen). U loopt langs een frisdrankfabriek. Aan het einde van dit fietspad ziet u het hotel aan uw rechterhand te liggen.

MET DE BUS
Vanaf NS Station Utrecht neemt u de bus 41 (Connexxion) richting Wijk bij Duurstede. U stapt uit bij Halte Kosterijland. Het hotel ligt direct voor u.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 595,00 excl. BTW per persoon.

€ 545,00 excl. BTW per persoon bij gelijktijdige aanmelding van twee of meer deelnemers uit een en dezelfde organisatie.

Inclusief koffie/thee/lunch/aperitief en (digitaal) documentatiemateriaal.

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75.00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.