PSA en de RI&E

PSA en de RI&E

Training op locatie
In bedrijf
Hotel Breukelen

Tijdens deze interactieve training leert u aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe u op een goede en efficiënte manier psychosociale arbeidsbelasting in kaart kunt brengen en aanpakken.

Na het volgen van deze training:

  • Bent u op de hoogte van de wet- en regelgeving op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting
  • Kunt u op een efficiënte en goede wijze PSA in kaart brengen
  • Kunt u een (verdiepende) RI&E PSA en plan van aanpak maken
  • Weet u welke (preventie) maatregelen u kunt treffen om PSA tegen te gaan
  • Bent u een goede sparringpartner voor het management en de Ondernemingsraad

Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA) komt vrijwel overal voor. Deze Arborisico’s: werkdruk, werkstress, pesten, agressie, discriminatie en seksuele intimidatie, zijn niet altijd direct zichtbaar. Ze zijn wel de grootste veroorzaker van ziekte en verzuim. Veel risico-inventarisatie- en evaluaties (RI&E’s) gaan uitgebreid in op veiligheid en gezondheid. Op het gebied van PSA zijn de meeste RI&E’s echter veel te globaal. Dat is een gemiste kans! Voor het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en terugdringen van verzuim valt hier nog veel winst te behalen.

Want:

  • 36% van het arbeidsgerelateerde verzuim wordt veroorzaakt door PSA
  • stress is beroepsziekte nummer 1
  • 3 miljoen Nederlandse medewerkers geven aan dat ze behoefte hebben aan maatregelen tegen werkstress
  • 1 miljoen medewerkers hebben last van burn-out gerelateerde klachten
  • 8% van de medewerkers in Nederland wordt gepest en 11% wordt geïntimideerd op het werk

In de praktijk zien we dat veel veiligheidskundigen, Arbeidshygiënisten en preventiemedewerkers zich het liefst richten op de ‘harde’ kant van arbeidsomstandigheden. Het maken van een goede (verdiepende) RI&E PSA wordt als complex ervaren omdat deze arbeidsrisico’s weinig tastbaar en meetbaar zijn.

Tijdens deze interactieve training leert u aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe u op een goede en efficiënte manier psychosociale arbeidsbelasting in kaart kunt brengen en aanpakken. Deelnemers kunnen ook zelf casussen inbrengen.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn onder andere:

  • Wat is PSA en welke definities zijn er
  • Gevolgen en oorzaken PSA
  • Hoe u herkent en inventariseert u PSA
  • Meetbaar maken van PSA
  • Modellen, tools en methodes om PSA in kaart te brengen
  • Toetsing van de het arbeidsrisico PSA in de RI&E/ BasisInspectieModule Intern ongewenst gedrag en werkdruk ISZW
  • Beleid PSA en de ISO 45003
Accreditatie/PE-punten
Programma
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sprekers

Erwin Napjus

Arbeids- Organisatiedeskundige, veiligheidskundige
Human-Invest BV
Bestemd voor
  • Veiligheidskundigen
  • Kam-coördinatoren
  • Preventiemedewerkers
  • Arbeidshygiënisten
Data & Locatie
Hotel Breukelen
Hotel Breukelen

Stationsweg 91
Breukelen 3621 LK
Nederland

info@breukelen.valk.nl

Van der Valk Hotel Restaurant is gelegen direct naast de snelweg A2 (Utrecht - Amsterdam),
bij afslag nummer 5.

Via de Snelweg
Er is een snelle verbinding met Luchthaven Schiphol (20 minuten), Amsterdam (20 minuten), Utrecht (14 minuten), Den Haag (45 minuten) en Rotterdam (40 minuten).
De parkeerplaats biedt ruimte aan 450 auto's en is gratis.
Na afloop van de dag krijgt u van ons een uitrijkaart.

Per Trein
Ook met de trein is hotel Breukelen prima te bereiken. U neemt daarvoor een stoptrein uit de richting Amsterdam, Schiphol, Utrecht of Rotterdam en stapt uit op NS-station Breukelen. Vervolgens is het slechts 2 minuten lopen.

Tarieven

Deelnemerstarief

€ 450,00 excl. BTW per persoon.

Inclusief koffie/thee/ lunch/aperitief en (digitaal) documentatie materiaal.

Bent u abonnee op een van onderstaande platformen dan ontvangt u 5% korting. Gebruik bij uw aanmelding de kortingscode: VT17AB10. (deze korting geldt niet bij een gratis proefabonnement.)

  • Arbeidsveiligheid.net
  • VCAnieuws.nl
  • Werk & Veiligheid

Annulering

Uitsluitend schriftelijk tot drie weken voor dato; annulering na die tijd is niet mogelijk, u kunt zich echter te allen tijde door een collega laten vervangen. Bij tijdige annulering wordt € 75,00 excl. BTW administratiekosten in rekening gebracht.

Wij maken gebruik van functionele cookies die nodig zijn om een bestelling te verwerken op onze website. Daarnaast worden er cookies geplaatst die ons helpen om onze website te verbeteren. Uw bezoek wordt niet voor andere doeleinden gevolgd en wij delen de gegevens niet met derden.